دفاع پرس گزارش می‌دهد؛‌

بلای جانتان را از دسترس خارج کنید

تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در زندگی انسان‌ها دارند و این موضوع نه در ایران بلکه در جهان به اثبات رسیده است؛ اما استفاده از این فناوری‌ها در حین رانندگی باعث تصادفات زیادی شده است.
کد خبر: ۲۴۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰ - 21May 2017
بلای جانتان را از دسترس خارج کنید

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در زندگی انسان‌ها دارند و این موضوع نه در ایران بلکه در جهان به اثبات رسیده است. آمارها نشان دهنده این است که استفاده از تلفن همراه برای گرفتن عکس‌ سلفی جان خیلی‌ها را در ایران و جهان به خطر انداخته است.

این فناوری علاوه بر محاسنی که دارد در بعضی از مواقع و با استفاده‌های نابجا موجب گرفتن جان هموطنان ما شده است. یکی از این مواقع، زمان رانندگی است، که طبق آمارها تصادفات بسیار زیادی در ایران و جهان به دلیل استفاده رانندگان از تلفن همراه موجب شده است. در این خصوص می‌توان به بروز حادثه برای 2 خانم جوان اشاره کرد، که در حین رانندگی می‌خواستند عکس سلفی بگیرند!

سرهنگ «عین‌الله جهانی» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در خصوص علت تاکید پلیس بر استفاده نکردن از تلفن همراه در حین رانندگی اظهار داشت: بی‌توجهی به جلو که بیشتر ناشی از استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی است، عامل مهمی در تصادفات جاده‌ای به شمار می‌رود و طبق برآوردهای ما مکالمه با تلفن همراه احتمال بروز تصادفات را تا 4 درصد و همچنین خواندن یا ارسال پیامک، این خطر را تا 6 درصد افزایش می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این حادثه هم برای عابران پیاده و هم برای رانندگان رخ می‌دهد، اظهار داشت: عابران پیاده در حین مکالمه با تلفن همراه از مسیر عابر پیاده به سوار‌ه‌رو پا گذاشته و به دلیل نداشتن تمرکز حین صحبت کردن، حوادثی رخ می‌دهد.

سرهنگ جهانی ایمنی در رانندگی را مستلزم دقت و توجه دانست و توضیح داد: بی‌توجهی به جلو از مواردی است که نقش قابل توجهی در تصادفات جاده‌ای دارد؛ رانندگان در موقع رانندگی باید با تمرکز رانندگی کنند، در موضوع رانندگی و تصادفات سه مبحث وجود دارد که عبارتند از نقطه رویت حقیقی، نقطه رویت واقعی و نقطه عدم فرار؛ نقطه رویت حقیقی یعنی راننده باید تا 100 تا 150 متری خود را رصد کند و تمرکز بالایی داشته باشد، نقطه رویت واقعی دقت کمتری نسبت به رویت حقیقی دارد و راننده در این عین خطر را در نقطه حقیقی نمی‌بیند و در نقطه واقعی می‌بیند. در این نقطه احتمال بروز تصادفات زیاد است. نقطه عدم فرار در رابطه با گروه‌ای است که به یقین تصادف خواهند کرد و صدمات آن از نوع جانی است، رانندگانی که در نقطه عدم فرار قرار می‌گیرند، خطر را زمانی احساس می‌کنند و می‌خواهند عکس‌العمل نشان بدهند که حادثه رخ داده است.

احتیاط شرط اول است

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: بی‌توجه بودن به جلو که استفاده از تلفن همراه یکی از علل آن است، 35 درصد تصادفات رانندگی را به خود اختصاص می‌دهد و صحبت کردن با تلفن همراه هنگام رانندگی بخش زیادی از فعالیت‌های اصلی مورد نیاز برای رانندگی را مختل می‌کند و براساس ماده 180 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی استفاده از هرگونه وسایل و تجهیزاتی مانند تلفن همراه که باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده شود، ممنوع است و رانندگان موظفند در هر حال به طور کامل به جلو توجه داشته باشند.

سرهنگ جهانی گفت: برخی رانندگان بر این باورند که می‌توانند در یک زمان واحد چند عمل متفاوت انجام دهند و مکالمه با تلفن همراه حین رانندگی اثری در کنترل وسیله نقلیه نخواهد داشت، در حالی که باید بپذیریم راننده فردی تک‌ تکلیفی است. بنابراین اگر اقدام دیگری غیر از رانندگی انجام دهد قطعا بخشی از جسم و ذهن او از آن متاثر شده و دچار نابینایی در قدرت و میدان دید خواهد شد و در نقطه بحرانی امکان کنترل وسیله نقلیه میسر نخواهد شد و احتمال تصادف افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی توصیه می‌کند احتیاط شرط اول است و غفلت در آن پشیمانی را به دنبال خواهد داشت، پس بهتر است قبل از حرکت، تلفن همراه خود را روی پیام‌گیر گذاشته یا از دیگر سرنشینان بخواهید پاسخ دهند یا این که پس از توقف در پارکینگ یا در مکان مناسب، به تماس‌هایتان پاسخ دهید. امید است با رعایت دقیق قوانین و مقررات رانندگی، ایمنی، سلامت و نشاط را به خود و دیگران هدیه دهیم.

بسترسازی فکری و فرهنگی

«مجید ابهری» آسیب‌شناس اجتماعی هم توصیه‌هایی مبنی بر استفاده نکردن از تلفن همراه حین رانندگی دارد. وی معتقد است: از نگاه رفتارشناسی اجتماعی قبل از ورود هر فناوری به جامعه باید بسترسازی فکری و فرهنگی برای آن ایجاد شود، در غیر این صورت عوارض کاربردهای آن بیشتر از سود و امتیازش خواهد بود. یکی از این فرآیندها تلفن همراه است که بیشتر تصادفات به دلیل استفاده از تلفن همراه همچون خواندن یا ارسال پیام رخ می‌دهد.

این جامعه‌شناس با ابراز تاسف از این موضوع که قبل از ورود تلفن همراه به جامعه ما فرهنگ استفاده از آن آموزش داده نشده، گفت: مهم نیست چقدر از ورود تلفن همراه به ایران گذشته است، باید از این پس رسانه‌ها با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های مستقیم و غیر مستقیم استفاده نکردن از تلفن همراه را حین رانندگی به‌ عنوان یک رفتار اصلی نهادینه کنند.

ابهری یکی دیگر از راه‌های ترویج فرهنگ استفاده نکردن از تلفن همراه حین رانندگی را رفتارهای درست خانواده دانست و تاکید کرد: خانواده‌ها با رفتار خود می‌توانند الگوی تربیتی فرزندان باشند. اگر پدر و مادری در زمان رانندگی استفاده از این وسیله یا هر کار دیگری را که موجب حواس‌پرتی می‌شود ترک کنند، قطعا فرزندان و نسل‌های بعدی نیز این رفتار را خواهند آموخت و در آینده می‌توانیم شاهد رعایت و ترویج این فرهنگ در جامعه باشیم.

این آسیب‌شناس اجتماعی در پایان عنوان کرد: فقط جریمه کردن رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند، کارساز نیست و باید فرهنگ‌سازی و آموزش با جرایم همسو شود تا بتوانیم نتیجه بهتری بگیریم؛ در غیر این صورت باید شاهد افزایش تصادفات و زیان‌های جانی و مالی به دلیل استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی باشیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار