انتشار خاطرات شهیدی که رهبر انقلاب چندین بار از او یاد کردند/ «دلیل» آمد

حمید حسام با اشاره به ویرایش مجدد کتاب خاطراتی درباره شهید چیت‌سازیان با عنوان «دلیل» گفت: در این اثر خاطراتی از زبان همرزمان و خانواده شهید چیت‌‌سازیان درباره وی روایت شده است.
کد خبر: ۲۴۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱ - 21May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حمید حسام نویسنده پیرامون کتاب «دلیل» اظهار داشت: «دلیل» از جمله کتاب‌هایی است که در خصوص ایران و سرداران دفاع مقدس در استان همدان نوشته شده است. این اثر خاطراتی از زبان همرزمان و خانواده در خصوص شهید علی چیت سازیان روایت شده است که در برگیرنده ایام کودکی او تا شهادت وی در سال 1366 است.

این مولف در ادامه با بیان اینکه دلیل شامل خاطرات خانواده، دوستان، همرزمان شهید چیت سازیان هم می‌شود، بیان داشت: شهید چیت سازیان سیزدهم رجب 1343 در یک خانواده مذهبی در همدان متولد شد فردی جسور٬ شجاع و مدیر بود طوری که در سن 18 سالگی مربی آموزش های نظامی(تاکتیک رزمی٬ اسلحه شناسی٬ اطلاعات عملیات) در پادگان قدس سپاه همدان ش٬ و در شناسایی دشمن و رخنه در سال 1361 همگان را شگفت زده  کرد و او را به عنوان شخصی مخلص و شجاع به فرماندهان معرفی نمود که توانست مواضع دشمن را بخوبی شناسایی کند. شهید چیت سازیان توانست با مهارت و شجاعت در عملیات مسلم ابن عقیل تا شهر مندلی عراق نفوذ کند و پس از آن توانست در مقام فرمانده اطلاعات وعملیات تیپ انصارالحسین رشادت های بی نظیری از خود به جا بگذارد.

به گفته حسام، مجموعه خاطرات طبعا راویان متعددی دارد یعنی برخلاف تاریخ شفاهی که با شخص و راوی طرف هستیم در این مقطع شهید را در آینه خاطرات افرادی که او را می‌شناسند می‌بینیم از خانواده تا همرزمان و همسر که دوره کوتاه یک سال و نیم پس از ازدواج را تا شهادت شامل می‌شود.

وی افزود: این مسئله از حیث ساختار شاید پراکندگی ایجاد کند اما در طول زمان ساختار تعریف می‌شود و ترکیب هارمونی می‌یابد.

حسام ضمن اشاره به این مطلب که خاطره باید مستند و قابل دفاع باشد و روایات یکدیگر را هم‌پوشانی کنند اضافه کرد: شهید چیت‌سازیان شخصیت برجسته‌ای بود که رهبر انقلاب طی دو ماه گذشته چند بار از ایشان یاد کردند. علی خوش لفظ راوی کتاب «وقتی مهتاب گم شد» یکی از نیروهای شهید چیت سازیان بود که در دیداری رهبر انقلاب از ایشان به این مناسب یاد کردند و و به واسطه کتاب «گلستان یازدهم» معظم‌له از ایشان دو باره یاد کردند.
 
 داستان دفاع مقدس جایگاهش را به خاطره‌نویسی واگذار کرده است

نویسنده «آب هرگز نمی‌میرد» با بیان اینکه «دلیل» 10 سال پیش تالیف شده بود تصریح کرد: این اثر 10 سال پیش تالیف شد اما پس از فرمایشات رهبر انقلاب آوازه این شهید بزرگوار بیشتر شد و سوره مهر تصمیم به تجدید چاپ کتاب گرفت.

حسام در پاسخ به این سوال که تغییراتی را در کتاب شاهد هستیم متذکر شد: کتاب مجدد ویرایش شد. در این اثر از زبان شکسته و محاوره ایی در بیان خاطرات استفاده شده است. از این رو باید ویرایشی جهت یکدستی صورت می‌گرفت و باز تولید رخ می‌داد اما در ویرایش به حجم کتاب افزوده نشده است.

کتاب «دلیل» از سوی انتشارات سوره مهر با طرح جلد جدید چند روزی است عرضه شده است.
 
منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار