نقش تیپ المهدی در فتح خرمشهر

در روز سوم خرداد 61 نخستین گردانی که وارد خونین‌شهر شد، گردان منتظران قائم (عج) به فرماندهی سردار شهید آقامهدی شرع‌پسند از تیپ المهدی بود.
کد خبر: ۲۴۰۰۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱ - 21May 2017

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از البرز، حاج «علی کرمی» جانشین لشکر 10 سیدالشهدا (ع) در خصوص نقش تیپ المهدی و رزمندگان کرج در حماسه آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: ارکان اصلی تیپ المهدی را سردار شهید حاج یدالله کلهر با 50 نفر از شهرستان کرج و سردار علی فضلی با 50 نفر از شهرستان گچساران تشکیل دادند.

تیپ المهدی سه گردان از کرج داشت. گردان‌های علیرضا انصافی، شهید کریم آخوندی و ناصر پالیزگر، فرمانده محور در عملیات بیت‌المقدس هم سردار شهید آقامهدی شرع‌پسند بود.

نقش «کرجی» ها در فتح خرمشهر

تیپ المهدی در عملیات غرورآفرین فتح‌المبین توانست در محور مرکزی سایت 4 و 5 موفق عمل نماید. در عملیات بیت‌المقدس به همراه تعدادی از یگان‌های سپاه در محور رقابیه ـ فکه عملیات تک ایذایی «عملیات فریب» به آن‌ها واگذار شد. در آن زمان عملیات اصلی آزادسازی در منطقه «دارخوین» و «خرمشهر» بود.

همزمان با عملیات اصلی، عملیات فریب نیز صورت گرفت و رزمندگان توانستند قسمتی از منطقه تحت اشغال دشمن را آزاد نمایند.

چون دشمن تصور می‌کرد ایران عملیات فتح‌المبین را ادامه خواهد داد، نیروهای زیادی را در منطقه نگه داشته بود. عملیات ایذایی به مدت یک هفته به طول انجامید که در این عملیات تعدادی شهید، مجروح و اسیر داشتیم.

بعد از عملیات فریب، یگان‌ها آزاد شدند و پس از بازسازی وارد مرحله چهارم بیت‌المقدس در غرب خرمشهر (محور شلمچه) شدند. رزمندگان تیپ المهدی عقبه دشمن را در جاده خرمشهر ـ بصره (پل نو) بستند و دشمن کاملا در محاصره قرار گرفت.

نقش «کرجی» ها در فتح خرمشهر

در روز سوم خرداد 61 نخستین گردانی که وارد خونین‌شهر شد، گردان منتظران قائم (عج) به فرماندهی سردار شهید آقامهدی شرع‌پسند از تیپ المهدی بود.

آنها به سمت مسجد جامع خرمشهر پیشروی کردند. سردار شهید حاج علی گروسی فرمانده یکی از گروهان‌های گردان بود که ظهر روز سوم خرداد به مسجد جامع خرمشهر رسید. وی به پشت بام مسجد خرمشهر رفت و اذان آن روز را به عنوان نخستین موذن بعد از فتح خرمشهر گفت. حاج علی گروسی در عملیات والفجر 8 (فاو) به شهادت رسید.

نقش «کرجی» ها در فتح خرمشهر

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار