دفاع پرس بررسی می‌کند؛

انواع خودروهای انتحاری داعش

گروه تکفیری ـ صهیونیستی داعش در عراق و سوریه برای مقابله با ارتش‌های این دو کشور از خودروهای انتحاری مقاوم شده با نوعی زره استفاده می‌کند، تا با منفجر کردن آن‌ها موجب گسست نیروهای ارتش شود.
کد خبر: ۲۴۰۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵ - 22May 2017
گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس ـ رحیم محمدی؛ گروه تکفیری داعش زمانی که در سوریه و عراق شکل گرفت، از روش‌هایی برای حمله به نیروهای ارتش استفاده می‌کرد که می‌توان گفت ناشی از خلاقیت و ابتکار بود. استفاده از همین روش‌های غیر معمول و غیر انسانی و همچنین حمایت‌های دولت‌های غربی ـ عربی و صهیونیستی از داعشی‌ها، موجب شده آن‌ها به راحتی شکست را قبول نکنند. حال در این جا به صورت مختصر به یکی از روشی‌هایی که آن‌ها در این دو کشور استفاده می‌کنند تا به اهداف خود دست یابند، اشاره می‌کنیم.

یکی از این روش‌ها استفاده از خودروهای بمب گذاری شده و انتحاری است؛ در این روش با جاسازی بمب و مواد منفجره در داخل خودروها که می‌تواند یک خودروی شاسی بلند یا یک کامیون یا حتی نفربرهای زرهی باشد و با استقرار این گونه وسایل نقلیه در گوشه و کنار معابر یا با به حرکت در آوردن آن‌ها به سمت هدفی خاص، سعی می‌کنند تلفات زیادی را به طرف مقابل‌شان وارد کنند.

تکفیری‌ها در سوریه و عراق معمولا پیش از انجام موج اصلی حمله، یک یا چند خودروی بمب گذاری شده به سمت مواضع ارتش می‌فرستند و با ایجاد انفجارهای مهیب و خسارت و تلفات، آن‌ها را وحشت زده و نامنظم می‌کنند و پس از آن موج اصلی حمله صورت می‌گیرد، البته به کارگیری این نوع خودروها فقط برای ضربه زدن به مواضع ارتش مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه در عملیات‌های کور تروریستی نیز استفاده می‌شود.

انواع خودورهای انتحاری داعش 
خودروهای انتحاری شامل طیف کاملی از خودروهای بمب گذاری شده می‌شود که عبارتند از بولدوزر تقویت شده با صفحات زرهی، انواع کامیون‌ها و کامیونت‌های مجهز شده با پوشش حفاظتی، وانت و خودروهای شاسی بلند، نفربر، شاسی خودروهای رزمی همچون بی ام پی و شاسی تانک‌ها. علاوه بر این‌ها حتی در مواردی خاص از سامانه پدافندی «شلیکا» به عنوان یک خودروی بمب گذاری شده استفاده می‌کنند.
انواع خودورهای انتحاری داعش 

از سوی دیگر نمونه‌های شاخصی که توسط داعش مورد استفاده قرار می‌گیرد، کامیون‌های معدن به عنوان یک خودروی بمب گذاری شده عظیم است.

انواع خودورهای انتحاری داعش
 
اما برای مقابله با تهدید این گونه خودروهای انتحاری چند مشکل وجود دارد:

1- در مناطق شهری بعضا دید کافی به اطراف و خیابان‌های دیگر وجود ندارد در نتیجه برای نیروهای مدافع در برابر خودروی انتحاری یک غافلگیری ایجاد می‌شود که در مناطق باز با ایجاد پست‌های دیده بانی امکان رفع این مشکل وجود دارد.

انواع خودورهای انتحاری داعش 

2- خودروهای انتحاری از نوع وانت و شاسی بلند از تحرک و سرعت بالایی برخوردارند، در نتیجه هدفگیری آن‌ها دشوارتر بوده و بعضا با خطا نیز همراه است. خطا در اصابت به هدف مسئله‌ای است که برای مقابله با انتحاری قابل پذیرش نیست چرا که ممکن است امکان و فرصت شلیک مجدد فراهم نشود. 

انواع خودورهای انتحاری داعش 

3- خودروهای انتحاری معمولا دارای سطوح حفاظتی متفاوتی هستند، برخی نیز که از شاسی تانک‌ها استفاده می‌کنند سطح حفاظتی قابل توجهی دارند که صرفا با گلوله مستقیم تانک خودی یا موشک‌های ضد تانک قابل انهدام هستند.

4- برخی از خودروهای انتحاری حاوی چندین تُن مواد منفجره هستند که انفجار عظیم و نیرومندی ایجاد می‌کنند، از این جهت مقابله با این دست انتحاری‌ها می‌بایست در بیشترین مسافت ممکن انجام شود که توسط سلاح‌های مختلف قابل انجام نیست و سلاح‌های خاصی همچون موشک‌های هدایت شونده ضد تانک می‌طلبد.

انواع خودورهای انتحاری داعش

بر این اساس در حال حاضر سلاحی که به صورت گسترده علیه خودروهای بمب گذاری شده انتحاری داعش خصوصا در عراق مورد استفاده قرار می‌گیرد، موشک‌های ضد تانک نظیر کورنت روسی هستند. البته گزینه مطلوب برای مقابله با خودروهای انتحاری موشک‌های ضد زره با قابلیت شلیک کن - فراموش کن و بدون نیاز به استقرار همچون موشک جاولین، اسپایک یا HJ-12 چین است.

انواع خودورهای انتحاری داعش
 

این موشک‌ها علاوه بر اینکه همچون کورنت نیازی به استقرار در نقطه مشخصی ندارند، به صورت تصادفی و بدون نیاز به اتلاف وقت جهت استقرار امکان به کارگیری دارند. در ضمن مسئله خطای انسانی در هدفگیری آن‌ها به جهت مکانیزم هدایتی مطرح نیست در نتیجه هدف را با بالاترین ضریب موفقیت مورد اصابت قرار می‌دهند.

انواع خودورهای انتحاری داعش

اما مشکل این دست موشک‌ها در قیمت بالای آن‌ها است. لذا گزینه مناسب مابین امثال کورنت و جاولین، موشک‌های دوش پرتابی همچون «دراگون» است که هزینه به کارگیری کمتری دارند و ضمن اینکه همچون کورنت نقطه استقرار مشخصی ندارند، به صورت دوش پرتاب قابل استفاده هستند.

انواع خودروهای انتحاری داعش
 
البته وسایل انتحاری داعش محدود به این وسایل نقلیه بزرگ و بعضا سنگین نمی‌شود چرا که آنها از وسیله نقلیه زمینی بدون سرنشین انتحاری نیز استفاده می‌کنند؛ این وسایل کنترل از راه دور و بدون سرنشین شنی‌دار با نصب یک مین ضد تانک به یک وسیله انتحاری کنترل از راه دور تبدیل می‌شوند که تاکنون در چندین مورد در عراق استفاده شده است.
 
انواع خودورهای انتحاری داعش 

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار