تمسخر ایرانیان در «کن»!

در جشنواره امسال «کن» و در بخش «نوعی نگاه» فیلمی به‌نام «لرد» حضور دارد؛ فیلمی به‌کارگردانی «محمد رسول‌اف» که هرچند ادعا می‌شود پروانه ساخت آن صادر شده است، اما هنوز پروانه نمایش آن در داخل صادر نشده است.
کد خبر: ۲۴۰۱۴۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳ - 21May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، در جشنواره امسال کن و در بخش «نوعی نگاه» فیلمی به‌نام «لرد» حضور دارد؛ فیلمی به‌کارگردانی «محمد رسول‌اف» که هرچند ادعا می‌شود پروانه ساخت آن صادر شده است، اما هنوز پروانه نمایش آن در داخل صادر نشده، ضمن اینکه اجازه نمایش این فیلم در جشنواره فجر سال قبل هم داده نشد.

 با این حال گویا برای حضور این فیلم در جشنواره «کن» از سوی اداره نظارت پروانه نمایش جشنواره‌ای صادر شده است، آن هم برای نسخه‌ای از فیلم که پر شده از طعنه و تمسخر به ایران و حتی تقدیس فرقه ضاله «بهائیت». به‌مانند اغلب آثار جشنواره‌ای سال‌های اخیر سینمای ایران، «لرد» هم تا توانسته به سیاه‌نمایی و کدر نشان دادن مناسبات حاکم در جامعه ایران پرداخته است. در مرکز فیلم جوانی وجود دارد که به‌مانند شخصیت اصلی فیلم توقیفی «عصبانی نیستم» دانشجوی اخراجی است و بعد از اخراج وقتی می‌خواهد به زراعت بپردازد با سیکلی اغراق‌آمیز از آدم‌هایی روبه‌رو می‌شود که اجازه فعالیت به او نمی‌دهند. این جوان که مدام در فیلم سعی می‌شود به‌عنوان فردی فرهیخته و نماینده‌ای از جامعه روشنفکر جا زده شود به‌طور پیاپی از سوی افرادی مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرد که گویا همه وابستگان حکومت هستند و آمده‌اند تا حتی حق حیات را نیز از این دانشجوی اخراجی بگیرند!

در امتداد سیاه‌نمایی درباره ایران و ساختار حاکم بر آن، در سکانسی از فیلم علناً به تقدیس فرقه ضاله بهائیت پرداخته می‌شود؛ یک دانش‌آموز به‌اتهام بهائی بودن از مدرسه‌ای اخراج می‌شود و بعد از خودکشی، حتی اجازه دفن وی در گورستان داده نمی‌شود! نمایش این فیلم در جشنواره کن نه‌فقط تمسخر تماشاگران به‌هنگام نمایش فیلم به ایران و ایرانیان را موجب شد که سبب‌ساز آن شد که یکی، دو نفر از فیلمسازان ایرانی حاضر در جشنواره هم به سازنده‌اش ایراد بگیرند. جالب است که نمایندگان رسمی سازمان سینمایی حاضر در این رویداد و از جمله مدیر مادام‌العمر بخش بین‌الملل یک نهاد سینمایی دولتی که با پول بیت‌المال راهی این سفر شده‌اند، نه‌تنها کمترین واکنش منفی به سازنده فیلم نشان ندادند بلکه کوشیدند به‌طور کاملاً پنهانی و دور از چشم دوربین‌ها به او تبریک بگویند! پرسش آنجاست، اداره نظارت سازمان سینمایی چرا برای نسخه‌ای از فیلم که مملو است از استهزای ایرانیان مجوز نمایش جشنواره‌ای صادر کرده است؟

منبع: جوان


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار