با حضور سردار دهقان صورت گرفت؛

بهره‌برداری از سه پروژه سازمان جغرافيایی نیروهای مسلح در حوزه اطلاعات مكانی

سه پروژه سازمان جغرافيایی نیروهای مسلح در حوزه اطلاعات مكانی با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۲۴۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ - 22May 2017
بهره‌برداری از سه پروژه سازمان جغرافيایی نیروهای مسلح در حوزه اطلاعات مكانیبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، در آستانه سوم خرداد، سالروز حماسه فتح خرمشهر و عمليات غرورآفرين بيت المقدس، با حضور سردار «حسين دهقان» وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح سه طرح مهم راهبردی در سازمان جغرافيايی نيروهای مسلح وابسته به وزارت دفاع شامل وبگاه و اولين ژئو پرتال مكانی كشور، طرح كاليبراسيون ارتفاع‌سنجی ماهواره‌ای و فاز اول شبكه ايستگاه‌های دائمی مرزی افتتاح و به بهره‌برداری رسيد.
 
سردار دهقان در مراسم افتتاح اين طرح‌ها طی سخنانی با تبريک سالروز حماسه فتح خرمشهر و حماسه كم نظير ملت بزرگ و بصير ايران اسلامی در روز 29 ارديبهشت ماه گفت: توانمند سازی نيروهای مسلح در زمينه اشراف اطلاعاتی و روز آمد سازی تجهيزات اطلاعات مكانی بخش دفاعی كشور، از راهبردهای اصلی وزارت دفاع به شمار می‌رود و بحمدالله سازمان جغرافيايی بر اساس سياست‌ها و برنامه‌های تحولي و نوآورانه وزارت دفاع در 4 سال گذشته طرح‌ها و دستاوردهای جديدی كه بعضا در تراز اقدامات مراكز پيشرفته علوم و فنون ژئوماتيک دنيا است شامل هشت طرح توسعه زير ساخت، هفت طرح توسعه فناوری، چهارده سامانه و سيزده محصول جديد را به ثمر رسانده است.
 
وزير دفاع در تشريح طرح‌هايی كه به بهره‌برداری رسيد، اظهار داشت: سازمان جغرافيايی به عنوان مرجع تهيه، توليد و ارائه اطلاعات به روز، دقيق و برخط، اولين ژئوپرتال اطلاعات مكانی كشور را در بستر اينترنت و اينترانت با هدف مديريت متمركز اطلاعات مكانی و ارائه خدمات روزآمد و برخط به كاربران راه اندازی نمود.
 
وی افزود: کاربران و مشتریان با بهره برداری از این پرتال می‌توانند از اطلاعات مربوط به حوزه کاری و تجاری به‌صورت برخط و در هر مکانی مطلع شوند و پنجره‌ای شفاف از سازمان مربوط را مقابل چشم خود داشته باشند.

وزیر دفاع در خصوص طرح کالیبراسیون ارتفاع سنجی ماهواره‌ای نیز گفت: همگام با پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌های اندازه گیری و پایش ارتفاع سطح آب در اقیانوس‌ها، دریاها و خلیج‌ها با دقت مکانی و زمانی بالا، کنترل نوار ساحلی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ در این راستا ماهواره‌های ارتفاع سنج به عنوان یک ابزار کلیدی جهت مطالعه تغییرات سطح آب‌ها، نوسانات جزر و مد و جریان‌های سطحی در مقیاس منطقه‌ای و جهانی با دقت مناسب و پوشش جهانی در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: این طرح روشی یکپارچه به منظور کالیبراسیون میدانی ماهواره‌ای ارتفاع سنجی را با استفاده از سیستم‌های تعیین موقعیت ماهواره‌ای ارائه می‌کند.

سردار دهقان پیرامون طرح شبکه ایستگاه‌های دائمی مرزی نیز گفت: شبکه ایستگاه‌های دائمی تعیین موقعیت، می‌توانند در بسیاری از موضوعات مرتبط با تعیین موقعیت و ناوبری دقیق مربوط به امور نظامی و دفاعی، مرزی، ژئو دینامیک، مدیریت بحران، پیش بینی زمین لرزه‌ها، زمین لغزهها، فرو نشست‌ها، هواشناسی، مدل سازی یونسفر، تخمین میزان بخار آب موجود در اتمسفر، حمل و نقل، ترافیک، کشاورزی و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر دفاع افزود: در راستای اجرای تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و برنامه ششم توسعه در منطقه مکران به‌منظور پاسخگویی سریع به کاربران مختلف در این حوزه به‌ویژه نیروهای نظامی و دریایی، فاز اول این پروژه با راه اندازی هشت ایستگاه دائمی مجهز به آخرین فناوری‌های روز دنیا در منطقه جنوب شرق کشور راه اندازی شد که این شبکه می‌تواند نیازمندی مختصاتی را با دقت خیلی بالا در اختیار کاربران قرار دهد.
 
سردار دهقان در پایان با قدردانی از تلاش دانشمندان، متخصصان و مهندسان سازمان جغرافیایی وزارت دفاع تصریح کرد: وزارت دفاع با شتاب بخشیدن به برنامه‌های خود در حوزه جغرافیایی و نقشه برداری در صدد است کلیه نیازمندی‌های نیروهای مسلح را با بهره گیری از آخرین فناوری‌ها و فناوری‌های روز دنیا و بومی سازی آنها تأمین کند.

انتهای پیام/ 211
نظر شما
پربیننده ها