ایندیپندنت:

ایران‌هراسی «ترامپ»؛ مجوز تشدید جنگ‌ نیابتی علیه جوامع شیعی

تحلیلگر ایندیپندنت نوشت: رهبران عربستان سعودی از موضع «ترامپ» علیه ایران خشنود هستند و آن را مجوزی برای تشدید جنگ‌های نیابتی علیه جوامع شیعی در عراق، سوریه، یمن و ... تلقی می‌کنند.
کد خبر: ۲۴۰۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷ - 22May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «پاتریک کاکبرن»، نویسنده، تحلیلگر و کارشناس ایرلندی در حوزه خاورمیانه، سوریه و عراق در مقاله‌ای نوشت: «دونالد ترامپ» دیروز(۳۱ اردیبهشت‌ماه) به ۵۵ رهبر کشورهای اسلامی که در ریاض جمع شده بودند گفت که تروریسم را از کشورهایشان بیرون کنند.

کاکبرن نوشت: «ترامپ» در‌حالی از ایران به عنوان یک حکومت خودکامه یاد کرد که دو روز پیش این کشور شاهد انتخابات ریاست‌جمهوری عادلانه‌ای بود که در بسیاری از کشورهای حاضر در این گردهمایی وجود ندارد. سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در «ریاض» چراغ سبزی به رژیم‌های استبدادی خاورمیانه برای ادامه‌دادن به سرکوب و شکنجه اقلیت‌ها است و آمریکا را در طرف وهابی درگیری‌های خاورمیانه قرار داد.

وی افزود: تقریباً همه ۵۵ حاکم و رهبر مسلمانی که در سالن بزرگ ریاض حضور داشتند با شنیدن جمله «تروریسم را از کشورتان بیرون کنید» نفس راحتی کشیدند؛ زیرا آن‌ها خودشان همواره کسانی را که با استبدادشان مخالفت کند «تروریست» می‌نامند.

کاکبرن نوشت: این سخنان چراغ‌سبزی به کسانی مانند «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر بود که به زندانی‌کردن و شکنجه اخوان‌المسلمین ادامه دهد. آمریکا همواره به حکومت اقلیت سنی بحرین برای توقف خشونت علیه اکثریت شیعه تأکید داشت اما تشویق حاکمان این جزیره توسط «ترامپ» ممکن است که شرایط را حتی بدتر از این کند.

وی افزود: رهبران عربستان سعودی نیز از موضع «ترامپ» علیه ایران خشنود هستند و آن را مجوزی برای تشدید جنگ‌های نیابتی علیه جوامع شیعی در عراق، سوریه، یمن و ... تلقی می‌کنند که ممکن است منجر به وخامت بیشتر اوضاع خاورمیانه شود.

کاکبرن تأکید کرد: در سال‌های آخر رئیس‌جمهوری «اوباما»، توجه مردم آمریکا به طور فزاینده‌ای بر عربستان سعودی به عنوان کشوری که بیشترین تقصیر را در حادثه یازدهم سپتامبر داشته، جلب شده بود و مقامات ارشد آمریکایی به کرات به سرمایه‌گذاری عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس برای رشد داعش و القاعده در عراق و سوریه تأکید می‌کردند.

وی افزود: ترامپ هم در رقابت‌های انتخاباتی خود عربستان سعودی را مسئول حادثه یازدهم سپتامبر نامید؛ اما در سخنرانی ریاض آن را فراموش کرد.

منبع: ایکنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار