​مروری بر شاخص‌های رسانه طراز اسلامی

کتاب «مطالعه نظری بایسته‌ها، الزامات و شاخص‌های رسانه طراز اسلامی» زیر نظر حمیدرضا ارباب سلیمانی از سوی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور راهی بازار نشر شد.
کد خبر: ۲۴۰۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸ - 23May 2017
​مروری بر شاخص‌های رسانه طراز اسلامی
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، دین اسلام برای تمامی ابعاد زندگی بشر دستورالعمل‌هایی دارد که احصاء و شناخت آن، گام نخست برای اصلاح و بازسازی نهادهای اجتماعی از جمله رسانه است. به تعبیر دیگر، بایدها و نبایدهای عملکردی رسانه‌ها در هر کشوری برخاسته از نظام اجتماعی و فرهنگی آن جامعه هستند.
 
بررسی مولفه‌های رسانه طراز اسلامی و شناخت شاخص‌ها و مصادیق آن، یکی از نیازهای مهم و اساسی تمامی رسانه‌های فعال در جمهوری اسلامی ایران بوده و هست. یکی از پرسش‌های اساسی پس از انقلاب دینی در ایران این بوده که چگونه رسانه‌های مردن غربی را در خدمت اهداف دینی قرار دهیم و از جریان ارتباطی جهانی نیز عقب نیفتیم.
 
این کتاب به بررسی نظام‌مند و علمی منابع هنجاری (فقه اسلامی، بیانات امام خمینی (ره)، بیانات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی) در قالب سند سیاستی در زمینه فعالیت رسانه‌ای پرداخته است.
 
«الزامات و ممنوعیت‌ها از منظر فقه رسانه»، «توصیف بیانات و مکتوبات امام خمینی (ره)»، «توصیف بیانات و مکتوبات مقام معظم رهبری»، «توصیف قوانین و اسناد بالادستی» و «مولفه‌های رسانه طراز اسلامی» فصل‌های کتاب حاضر هستند.
 
در صفحه 185 برخی از مهم‌ترین مصادیق برآمده از الزامات و ممنوعیت‌های فقهی در کار رسانه‌ای، این‌گونه معرفی شده‌اند:
 
«امانت‌داری و پایبندی رسانه‌های دولتی و عمومی در قبال تعهدات و تکالیف مطرح در قوانین و اسناد بالادستی، فراهم نمودن امکان اطلاع‌یابی برای مردم در رسانه‌ها بدون تصرف غیرمجاز، پرهیز از جانب‌داری و طرفداری از احزاب در انتخاب و گزینش خبر در رسانه‌های دولتی و عمومی، پاسدار از حاکمیت اسلامی و تلاش در جهت پایداری و برقراری دولت اسلامی در برابر از هم‌گسیختگی درونی و جلوگیری از راه‌یابی دشمن به وطن اسلامی، پرهیز از انتشار اخباری که فاقد منبع یا دارای منبع ضعیف و کم اعتبار است.»
 
کتاب «مطالعه نظری بایسته‌ها، الزامات و شاخص‌های رسانه طراز اسلامی» در 214 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور منتشر شده است.
 
انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار