سعودی‌ها در نشست ریاض، لبنان را فریب دادند

«سعودی‌ها ما را فریب دادند»، این خلاصه اتفاقات نشست سران آمریکایی- عربی- اسلامی در ریاض است که در بیانیه پایانی مبنی بر حمله به حزب الله و ایران نمود یافت.
کد خبر: ۲۴۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ - 23May 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روزنامه الاخبار نوشت: «سعودی‌ها ما را فریب دادند»، این خلاصه اتفاقات نشست سران آمریکایی- عربی- اسلامی در ریاض است که در بیانیه پایانی مبنی بر حمله به حزب الله و ایران نمود یافت و در این میان انتظار می‌رود نشست هیئت وزیران لبنان که قرار است فردا برگزار شود، با واکنش رسمی لبنان به بیانیه پایانی نشست ریاض همراه باشد.

حمله شدید به ایران و حزب الله در بیانیه پایانی نشست ریاض

پس از اینکه در بیانیه پایانی نشست ریاض، ایران و حزب‌الله به شدت مورد حمله قرار گرفتند و ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، حزب‌الله و حماس را با القاعده و داعش برابر دانستند، جبران باسیل وزیر خارجه لبنان در صفحه توئیتر خود نوشت، لبنان از بیانیه نشست ریاض و مضمون آن اطلاع نداشت؛ اما سعد الحریری نخست وزیر لبنان در این خصوص سکوت کرد.

پاسخ نادرست عربستان به جبران باسیل

گفته می‌شود، باسیل پیش از سفر هیئت لبنانی به ریاض در مورد بیانیه نهایی این نشست سوال کرد تا موضع خود مبنی بر همراهی با هیئت لبنانی یا خودداری از این کار را مشخص کند، اما پاسخ عربستان این بود که بیانیه نشست فقط به نشست آمریکایی- عربی خلاصه خواهد شد.

سعد الحریری نیز به کسانی که در بیروت در این خصوص از او سوال می‌کردند تاکید کرد که نشست سران در ریاض که لبنان در آن شرکت خواهد کرد، هیچ بیانیه‌ای نخواهد داشت.

همچنین باسیل از عادل الجبیر همتای سعودی خود در خصوص بیانیه نشست ریاض سوال کرد و همین پاسخ ها را شنید.

اما در پایان نشست سران و پس از اینکه هیئت لبنانی ریاض را ترک کرد، شکست‌ها و بیانیه ریاض رو شود، در نتیجه باسیل در صفحه توئیتر خود واکنش نشان داد.

تکرار سابقه بد این بار در نشست ریاض

در این میان برخی منابع لبنانی در این خصوص اعلام کردند، بدترین چیزی که می‌تواند در هر نشست یا کنفرانسی رخ دهد، اینکه بیانیه پایانی پس از پایان نشست توزیع شود که این وضعیت بارها اتفاق افتاده است؛ اما آنچه در ریاض رخ داد از این هم بدتر بود زیرا بیانیه پایانی پس از اینکه هیئت‌ها ریاض را ترک کردند، توزیع شد.

بنابر اعلام این منابع، بسیاری از کشورها از جمله عراق، الجزایر، پاکستان و سنگال و غیره که با ایران روابط مستحکمی دارند راضی نمی‌شدند چنین بیانیه‌ای صادر شود با این وجود لبنان تنها کشوری بود که در این خصوص خود را تبرئه کرده و توئیت باسیل را در مخالفت با بیانیه ریاض و مضمون آن کافی و روشن دانست.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها