محمدرضا سنگری:

عرصه ادبیات دفاع‌ مقدس را باید فراملی دید

عضو شورای سیاستگذاری جایزه بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: نباید آثار دفاع‌ مقدس را محدود به ایران کنیم و باید در این عرصه نگاه را فراتر از سطح ملی ببریم.
کد خبر: ۲۴۰۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹ - 23May 2017
عرصه ادبیات دفاع‌مقدس را باید فراملی دیدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، محمدرضا سنگری دبیر سابق جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس و عضو شورای سیاستگذاری این جایزه با اشاره به توقف این جایزه طی سال‌های اخیر گفت: جایزه کتاب سال دفاع مقدس به شناسایی و شناساندن کتاب‌های شاخه دفاع‌ مقدس کمک‌های بسیاری کرد البته کتاب‌های این حوزه دارای تنوع موضوعی است بدین معنی که در سال‌های گذشته در حوزه دفاع‌ مقدس در بخش‌هایی چون پژوهش‌های ادبی، شعر، خاطره، کودک و نوجوان و عرصه‌های دیگر تولید محتوای قابل توجهی شده و جایزه کتاب‌ سال دفاع مقدس به فعال‌کردن این حوزه‌ها کمک شایانی کرده است. از سوی دیگر تاثیرات این جایزه همه ساله از زمان دریافت آثار تا مراسم اختتامیه قابل رویت بوده است.

سنگری در ادامه به نقاط ضعف و کاستی‌های ادوار پیشین اشاره کرد و گفت: یکی از کاستی‌های این جایزه عدم حمایت کافی از آثار برگزیده است. لازم است تا کتاب‌های برتر در این جایزه در رسانه‌های مکتوب مطرح شوند و ذیل آنها گفت‌وگو، اطلاع رسانی و نقد و بررسی صورت گیرد. من به طور جدی معتقدم که باید از نویسندگان برتر هر دوره در چاپ آثار آینده‌اشان حمایت کرد. بدین معنی که شمارگان آثار بعدی آنها افزایش یافته و نیاز مالی آنها مرتفع شود. حتی می‌توان منابع مالی را در اختیار نویسندگان برتر قرار داد تا بتوانند با اطمینان خاطر پیرامون موضوعات مورد علاقه خود تحقیق و پژوهش کنند.

این پژوهشگر ادبی با اشاره به اینکه جایزه کتاب‌ سال دفاع مقدس فرصت تعامل میان نویسندگان این عرصه را فراهم می‌کند، یادآور شد: این جایزه می‌تواند حلقه واسطه‌ای میان نویسندگان حوزه دفاع مقدس باشد و در هم‌افزایی آنها کمک کند.

سنگری در بخش دیگری از سخنانش حوزه ترجمه را یکی از عرصه‌هایی دانست که طی سالهای اخیر فعال شده و نیازمند تقویت در جایزه کتاب‌ سال دفاع‌ مقدس است اظهار کرد: ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس را باید جدی گرفت و در سطح جهانی این کتاب‌ها را بررسی کرد و در صورتی که این آثار موفق بودند باید مورد تجلیل و قدردانی قرار گیریم. باید در این عرصه نگاه را فراتر از سطح ملی ببریم و اگر هم در کشورهای دیگر هم درباره دفاع مقدس ایران و یا دفاع از حوزه‌هایی که ما آن ها را با عنوان بیداری جهان اسلام می‌شناسیم اثری تدوین شد از آنها حمایت کنیم. به طور مثال اگر درباره نهضت‌های یمن، بحرین یا فلسطین کاری تدوین شد از آنها حمایت قدردانی شود.

سنگری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر فراهم‌کردن زمینه‌های لازم برای نویسنده‌پروری در حوزه دفاع مقدس گفت: باید برای نخبگان، صاحبنظران، جوانان و فعالان مختلف عرصه تالیف و انتشار کتاب دفاع مقدس کلاس‌های آموزشی برگزار کرد و سطح کاری آنها را ارتقا داد همچنین می‌توان کارهای شاخص در این حوزه را ترجمه و به آنها بعد جهانی داد و محدود به داخل کشور نشد.

این مقام مسئول در ادامه با انتقاد از شمارگان پایین برخی از آثار شاخص دفاع‌مقدس گفت: برای ما مایه خجالت  است که برخی کتاب شاخص دفاع مقدس با شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر می‌شود در حالیکه این آثار باید با شمارگان چندصدهزارتایی در اختیار نویسندگان قرار بگیرد.

سنگری ادامه داد: جایزه کتاب سال دفاع‌مقدس می‌تواند فرصت تعامل نویسندگان را تقویت کند و اگر این فرصت به دست دهد گفت‌وگوها بر مدار تجربه میان نویسندگان می‌تواند به باروری ادبیات دفاع مقدس بیانجامد.

وی در پایان درباره تاثیرات جایزه کتاب سال دفاع مقدس بر جریان ادبی در ایران گفت: زمانی که این جایزه به صورت مستمر برگزار می‌شد تاثیرات خودش را داشت اما پس از وقفه‌ای طولانی باید انتظار بکشیم و ببینیم که این جایزه چگونه می‌تواند براساس اهداف و چشم‌اندازهای خود در جریان ادبی ایران تاثیرگذار باشد.

وی یادآور شد در پایان نیز باید تدبیری اندیشید تا جوایز آثار برگزیده افزایش یابد چرا که اکنون جوایز این جایزه قابل مقایسه با آثار دیگری چون جازه جلال نیست.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار