سهراب یزدانی بررسی کرد؛

نگاهی به چهار کودتای تاریخ معاصر ایران

کتاب «کودتاهای ایران» تالیف سهراب یزدانی از سوی نشر ماهی منتشر شد؛ در این کتاب، مولف تلاش کرده تا الگویی مشترک در کودتاهای ایران را شناسایی کند.
کد خبر: ۲۴۰۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶ - 23May 2017
نگاهی به چهار کودتای تاریخ معاصر ایران
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «کودتاهای ایران» تالیف دکتر سهراب یزدانی، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی از سوی نشر ماهی منتشر شد.

یزدانی، در این کتاب به بررسی چهار کودتای تاریخ معاصر ایران پرداخته است: براندازی مجلس اول یا همان به توپ بستن مجلس، برچیدن مجلس دوم، کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲. یزدانی در این کتاب تلاش کرده تا الگویی مشترک در کودتاهای ایران را شناسایی کند.

سرفصل‌های کتاب عبارتند از «درباره کودتا»،‌ «براندازی مجلس اول»، «برچیدن مجلس دوم»، «کودتای سوم اسفندماه 1299»، «کودتای 28 مرداد 1332» و «الگوی کودتاهای ایران».
 
در فصل نخست به تعریف کودتا و انواع آن، نظریه‌ها، علائم و نحوه عملکرد تک ‌تک کودتاها پرداخته شده و از طرفی در بررسی هر کودتا به منابع اصلی هر دوره و اسناد آن تکیه شده است. همچنین در این مجال نظریه‌های تئوریک و تاریخی در رابطه با کودتاهای روی داده در جهان مدنظر قرار گرفته شده و با استناد به منابع تاریخی و علوم سیاسی به این نمونه‌ها پرداخته شده است.

در فصل دوم و سوم منابع انقلاب مشروطیت مصدر مطالعات قرار گرفته که بررسی کودتا در این دوره بر اساس اسناد و مبتنی بر منابع اصلی است. در فصل سوم نیز به اسناد وزارت امور خارجه انگلیس اشاره شده، زیرا اسنادی که در ایران در رابطه با کودتای سوم اسفند منتشر شده است اطلاعات بسیاری به ما نمی‌دهد. ضمن اینکه کودتاها یک عمل پنهانی هستند که از جای دیگری هدایت و برنامه‌ریزی شدند. بنابراین در منابع ایرانی سند چندانی وجود ندارد.

مولف کتاب معتقد است که در بررسی کودتاها به این پرسش‌ها «در چه بسترهایی کودتا روی می‌دهد»، «چرا کودتا اتفاق می‌افتد؟» و «چه پیامدهایی در جامعه دارد؟» پاسخ داده شده است.

یزدانی متولد سال ۱۳۲۸ در بندر انزلی است. دکتری جامعه‌شناسی سیاسی‌ خود را در سال ۱۳۶۱ از دانشگاه کیل انگلستان دریافت کرده و در حال حاضر در دانشگاه خوارزمی در گروه تاریخ به تدریس مشغول است و در کنار تدریس به پژوهش و تألیف در حوزه‌های جامعه‌‌شناسی و سیاست می‌پردازد. آثاری چون «مجاهدان مشروطه»، «اجتماعیون عامیون» و «صور اسرافیل نامه آزادای» برخی از تالیفاتی که یزدانی تا کنون به چاپ رسانده است.

کتاب «کودتاهای ایران» تالیف دکتر سهراب یزدانی در قطع رقعی و در 450 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و به بهای 32 هزار تومان از سوی انتشارات ماهی منتشر شده است.
 
انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها