سی‌و‌ششمین «شب شاعر» به نام «کیومرث عباسی‌قصری» برگزار شد

سی‌و‌ششمین شب شاعر که به پاسداشت «کیومرث عباسی‌قصری» اختصاص داشت،‌ در نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.
کد خبر: ۲۴۰۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶ - 23May 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، سی‌و‌ششمین «شب شاعر» که به پاسداشت «کیومرث عباسی‌قصری» اختصاص داشت،‌ امروز (سه‌شنبه دوم خردادماه) با حضور شاعران انقلابی کشور در نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

«حسین قرایی» دبیر شب شاعر با اشاره به لزوم برپایی و ادامه اینگونه مراسم‌ها اظهار داشت: تا کنون 36 شب برگزار شده که چهار سال طول کشیده است. در این سال‌ها در هر شب شاعر به شاعران کشور پرداخته‌ شده است. این مراسم باید در استان‌های کشور نیز برگزار شود و دولت هم از این شاعران حمایت کند. شب شاعر بهانه‌ای است برای ضریب دادن به شاعرانی که در قید حیات هستند. سطح فرهنگی کشور را شاعران بالا می‌برند. با توجه به این که جاذبه شعر بالا است می‌تواند در سطح کشور جریان ایجاد کند.

ما نباید شعر خود را با معیار اروپایی نقد کنیم
 
محمدعلی سلطانی پژوهشگر عرصه شعر و ادبیات فارسی در ادامه این مراسم با تاکید بر مهم بودن مقوله شعر نیز اظهار داشت: ما باید همیشه اینگونه مراسم‌ها را برگزار کنیم.
 
وی با طرح این سوال که پایگاه شعر و سخن را باید در کجا جستجو کنیم؟ گفت: ما قبل از آنکه نثر داشته باشیم با شعر مانوس بودیم. ما با نقد اروپایی و غربی نمی‌توانیم به شعر خود نگاه کنیم. چرا که شعر هنری بومی است. برای همین است که ما ده‌ها تذکره شاعران داریم. برای اینکه شعر پیوستگی همیشگی با جامعه دارد، نمی‌توان آن را با پول به خدمت گرفت. ادبیات به سربلندی و حفظ تمامیت ارضی کمک شایانی می‌کند. متاسفانه تکنولوژی سرمایه بزرگی مثل خط را در شرق از بین برده است. ما در ادبیات تاریخی چند برابر اروپا  داریم.
 
این پژوهشگر عرصه شعر و ادبیات فارسی در ادامه گفت: در شعر قصری جنگ ایران و عراق و لطمات زنان مرزنشین دیده می‌شود که این چیز کمی نیست. شعر می‌تواند بدون صناعات ادبی شعر باشد. بسیاری از آثار صناعات ادبی را رعایت کرده‌اند اما شعر نیست. معیار نقد نباید غربی باشد بلکه با ابزار و معیار خود آن را نقد کنیم.

حسینی در ادامه تصریح کرد: کیومرث قصری در شعرسازی حضور ندارد. او آثار ماندگاری در شعر پدید آورده است. قصری در شعر فارسی و در شعر کردی نیز کم نظیر است. حتی اگر صناعات ادبی را از شعر این شاعر کنار بگذاریم، سخن باز هم شعر است. متاسفانه در رسانه‌های امروز برخی چهره می‌شوند و برخی فراموش می‌شوند و ما باید در مقابل نسل آینده پاسخگو باشیم. آثار شاعران انقلاب با تاسف نشر داده نشده است و در نقد شعر مورد بی‌مهری قرار گرفته است. ادبیات دچار خط کشی شده که ادبیات ما را دچار آسیب می‌کند. این‌گونه شعری نیازمند نقد و بررسی است. وظیفه ما سخن گفتن است تا سرمایه‌ای باشد برای آینده. مراسم‌هایی نظیر شب شاعر باید در شهرستان‌ها مجدانه پی‌گیری شود.

رمز موفق بودن قصری این است که خودش بوده است

کورش احمدی سومین سخنران این مراسم بود که ضمن تاکید بر سواد شعری کیومرث قصری  بیان داشت: کسانی‌که در حوزه شعر تحقیق می‌کنند، می‌دانند که شعر یکی از مشکل‌ترین هنرهاست. مشکل‌تر این است که در این سرزمین اغلب مردمش شعر را می‌شاسند‌. کیومرث قصری به خوبی به ظرایف سبک هندی نزدیک شده و در عین حال به زبان امروز نزدیک شده است. در شعر کردی وی نیز نشانه‌های سبک هندی دیده می‌شود. کسانی که با شعر قصری آشنایی دارند این نکته را درک می‌کنند. از لحاظ شخصیتی وی آرمان‌گرا و محجوب است قدر و اندازه این شاعر را باید درک کرد و شناخت‌. قصری در تمام این سال‌ها خودش بوده و مدیحه کسی را نگفته است. جوهره شعری قصری اجازه نمی‌دهد که حافظه تاریخ ادبیات او را فراموش کند‌.

برای زنده بودن باید در حافظه مردم بمانیم

بیژن ارژن از شاعران انقلابی کشورمان درباره دنیای شعری کیومرث قصری گفت: کیومرث قصری در مقابل هیچ جناح و مسلکی پا سست نکرد برای همین او همچنان شاعر مردمی است. جدا از زبان شعر ایشان در شعر  فارسی، در غزلیات کردی نیز موفق عمل کرده است. استاد پرتو در کنار قصری در تلاش است تا شعر کردی را جان ببخشد. غزل‌های کردی قصری سعدی‌وار است که مورد اقبال شاعران و مردم معمولی است. اگر ما می‌خواهیم زنده بمانیم باید در حافظه مردم باشیم.

امثال قصری باید در افق‌های دورتری معرفی شود


علیرضا قزوه شاعر و منتقد ادبی نیز با اشاره با جایگاه شعری کیومرث قصری توضیح داد: شاعر انقلاب باید خود را خرج کند و قصری این کار را کرد‌. در شب شعری که نزد مقام معظم رهبری بودیم قصری مورد تفقد ایشان قرار گرفت. کسانی‌که باید قدر ایشان را بدانند، می‌دانند. حتی شیوه شعری قصری دید تازه‌ای به نیروی انتظامی باز می‌کند که خود قصری از خدمتگذاران این دستگاه  است. قصری باید در افق‌های دور‌تری معرفی شود.

انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار