دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

هدف ترامپ از سفر به فلسطین و عربستان چیست؟

رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی کاملا هدف‌دار، حجاز و فلسطین را که تحت کنترل دو متحد آمریکا در منطقه قرار دارند، به عنوان اولین کشورهای مورد بازدید خود انتخاب کرد.
کد خبر: ۲۴۰۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱ - 24May 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، دونالد ترامپ پس از گذراندن دو روز در عربستان سعودی، روز گذشته در حالی وارد فلسطین اشغالی شد که سه مأموریت مهم برای این سفر درنظر گرفته است.
 
نخستین مأموریت ترامپ، مصالحه‌ای فراتر از صلح فلسطینی- اسرائیلی، یعنی صلح عربی- اسرائیلی است که مقدمه آمریکا برای ایجاد سازش اسلامی- اسرائیلی در سطح جهان است. آمریکا پس از دیدن شرایط مناسب جهت تقویت جبهه ضد مقاومت در بین دولت‌های عربی، به دنبال راه‌انداختن به اصطلاح «ناتوی عربی- سنی» است.
 
این طرح مقدمه‌ای است بر ایجاد «یک ناتوی اسلامی» که به نام اسلام نه با تروریست‌ها، بلکه با مسلمانان وابسته به محور مقاومت می‌جنگد. طرح این موضوع از سوی مقامات سعودی به اطلاع مقامات آمریکایی رسیده بود.

پیام ملک سلمان به نتانیاهو مبنی بر «فرارسیدن زمان صلح میان کشورهای عربی و اسرائیل»، که طبق گفته رسانه‌های اسرائیلی با واسطه‌گری ترامپ انجام شد، این موضوع را تأیید می‌کند. به شواهد این موضوع باید سخنان تند ملک سلمان علیه انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) و حزب‌الله لبنان را اضافه کرد.

دومین مأموریت ترامپ، تجدید ساختار سامانه‌های دفاعی در برابر ایران است. تمام اشخاص آگاه از روابط نظامی میان آمریکا و رژیم وهابیت سعودی می‌دانند که هدف اصلی فروش تجهیزات نظامی به قیمت بسیار بالا (مبلغی بالغ بر 110 میلیارد دلار) تجهیز عربستان به عنوان مهم‌ترین متحد منطقه‌ای آمریکا پس از اسرائیل، در برابر توان نظامی جمهوری اسلامی است.

از سوی دیگر، آمریکا نیاز دارد که رژیم وهابیت به عنوان ژاندارم عربی آمریکا و دژ محافظ اسرائیل، تحولات انقلابی در منطقه خصوصا بحرین، عراق، سوریه و یمن را سرکوب کند. کاری که تاکنون از سوی رژیم وهابیت با شدت هرچه بیشتر دنبال شده است.

سومین هدفی که ترامپ از سفر به حجاز و فلسطین اشغالی دنبال می‌کند، ایجاد تحول در سیاست خارجی آمریکا از حالت تدافعی دوران اوباما به یک حالت هجومی است که می‌توان آن را احیای سیاست «جرج بوش» به حساب آورد. در سال‌های اخیر ریاست‌جمهوری باراک اوباما، وی رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران را به عنوان یک هدف مهم در نظر گرفت و در مقابل، در برخی مسائل با مقامات سعودی و صهیونیست دچار چالش شد.
 
هدف ترامپ از سفر به فلسطین و عربستان چیست؟
 
 این موضع‌گیری باعث شد که در زمان انتخاب ترامپ، رژیم‌های سعودی و صهیونیستی نیز به وی تبریک بگویند و انتخاب وی را گامی مهم در بهبود دوباره روابط میان واشنگتن با تل‌آویو و ریاض در نظر بگیرند.

با توجه به نکات فوق، می‌توان سفر ترامپ به ریاض را حرکتی جدید در راستای احیای قدرت آمریکا و متحدانش در منطقه توصیف کرد. با این وجود موقعیت کنونی جبهه مقاومت به خوبی نشان می‌دهد که حتی در صورت ایجاد ناتوی عربی، این نیرو توان ممانعت از عملیات‌های نیروهای مقاومت از عراق تا فلسطین را نخواهد داشت.

همچنین وجود نیروهای داعش نیز مشکلی نیست که این ائتلاف بتواند با راحتی با آن کنار بیاید؛ مشکلی که توسط خود مقامات عربی و غربی برای تخریب هرچه بیشتر دولت‌های نزدیک به محور مقاومت در منطقه ایجاد شد. هم‌اکنون تبعات این اقدام نسنجیده دولت‌های عربی وغربی را نه فقط در غرب آسیا، بلکه شهرهای شمال انگلیس و فرانسه نیز می‌توان به خوبی مشاهده کرد.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار