یادداشت/ محمدعلی انصاری

پیروزی، مزد ايثار و مقاومت است

«مقاومت» و «ایثار» دو واژه‌ای است که در ادامه آن، نتیجه‌ای قطعی به نام «پیروزی» رقم می‌خورد. روز مقاومت، ایثار و پیروزی که با سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر همراه شده، معرف رویداد شگرفی است که دوست و دشمن از آن یک نتیجه را دریافت کردند: ایران اسلامی، شکست ناپذیر است!
کد خبر: ۲۴۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵ - 24May 2017
پیروزی، مزد ايثار و مقاومت است

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس ـ محمدعلی انصاری مشاور امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به مناسبت سوم خرداد، روز آزادسازی خرمشهر، یادداشتی را در همین زمینه در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داده است که به شرح زیر، از نظر مخاطبان گرامی می‌گذرد:

در سالروز آزادسازي خرمشهر هستيم. برای درک اهمیت سوم خرداد و فتح خرمشهر و نقش ایثار و ایثارگران در خلق این حماسه، شاید مناسب باشد به اهداف دشمنان از تحمیل جنگ به ایران در سال 1359 و بلکه قبل از آن در فتنه‌ها و دسیسه‌های مختلفی که نظام نوپای اسلامی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در نقاط مختلف کشور با آن رو به رو بوده است، اشاره‌ای داشته باشیم.

در واقع از همان ابتدای پیروزی انقلاب، دشمنان نظام نوپای اسلامی که منافع خودشان را در خطردیده بودند، توطئه‌های بسیاری را طراحی کردند تا بلکه بتوانند این نظام را که امیدهای بسیاری در دل مستضعفان عالم ایجاد کرده بود را از پای در بیاورند و یا حداقل از پیگیری اهداف انقلابی و اسلامی منحرف نمایند. از ایجاد و پشتیبانی از گروه‌های سیاسی و اختلاف‌افکنی بین مردم و آشوب‌های خیابانی تا حرکت‌های تجزیه‌طلبانه در استان‌های حساس مرزی و بالاخره کودتای نظامی، که بحمدالله با قدرت رهبری امام (ره) هیچکدام از این توطئه‌ها به رغم تلاش‌های زیاد عوامل خارجی و داخلی و بازی‌خورده‌های استکبار جهانی، به نتیجه‌ای نرسید.

حمله عراق تحت حکومت صدام در 31 شهریور 1359 را شاید بتوان بالاترینِ این توطئه‌ها نام برد که ناجوانمردانه به کشور ما تحمیل شد. البته در کنار این جنگ، باید فهرستی از ترورهای کور را هم افزود و همه اینها در چنان مقیاس وسیعی علیه انقلاب به کار گرفته شد که در هیچ نقطه جهان همانند نداشت. توجه به این توطئه‌های گسترده و زنجیره‌ای دشمنان در ماه‌های اول انقلاب، می‌تواند ما را به این حقیقت واقف سازد که چگونه این توطئه‌های ناجوانمردانه که می‌توانست در مدت کوتاهی هر نظام نوپایی را از پای درآورد، در ایران اسلامی بلااثر ماند و حتی در نهایت و در کوتاه مدت به قدرت بیشتر نظام اسلامی هم منجر شد؟

بی تردید آنچه ایران و انقلاب اسلامی را در کوران‌های سخت حوادث حفظ کرد، بعد از وجود رهبری آگاه و فرماندهی شجاع، چیزی نبود جز ایثار و از خودگذشتگی و مقاومت دلیرمردانی که با شور و شــوقی وصف‌ناپذیر، به استقبال خطر رفتنــد و با همت و شجاعت، ماندگارترین و حماسی‌ترین لحظه‌های تاریخ را به نام خود ثبت کردند.

سوم خرداد و خرمشــهر، تاریخ مجسم و نمونه زنده و روشــن صلابت و استواری جوانان جان برکفی اســت که صادقانه و بی‌ریا و گمنام، به استقبال شهادت رفتند و از همه چيز خود گذشتند تا انقلاب و ایران و اسلام زنده بماند. درحقیقت، آزادي خرمشهر، نماد و رمز جاودانگي ايران اسلامی و انقلاب است که با ایثار ایثارگران ما مجسم شده است. این روز يکي از باشكوه‌ترين و به يادماندني‌ترين روزها در حافظه تاریخی مردم سلحشور و قهرمان ایران اسلامی و یادآور فتح‌الفتوح رزمندگان و مرهون ایثار کسانی است که لباس غيرت و شرف به تن كردند و تا آخرین نفس و تا پاي جان جنگیدند.

فرمایش قاطع بنیان‌گذار انقلاب اسلامی با جمله طلایی «خرمشهر را خدا آزاد کرد» به زیبایی وصف این فتح بزرگ و برآمده از نیت خالص و پاک ایثارگران طریق حق است و هنوز پس از سالها، خاطره شیرین و دلچسب آزادسازی خرمشهر در اذهان ملت ایران، همچنان غرورانگیز و باشکوه، جلوه مي‌نمايد.

حماسه سوم خرداد و پیروزی و فتح خرمشهر، در حقیقت، مزد ايثار و مقاومت مردم و رزمندگان ماست. امروز نیز بیش از هر زمان دیگری، باید متوجه درس‌هایی باشیم که از سوم خرداد فراگرفته‌ایم. اگر در راه تحقق اهداف بزرگ ملی و آرمان‌های اسلامی خود، همت و تلاش‌مان را به عناصر تعیین‌کننده مقاومت و ایثار بیاراییم، شاهد پیروزی بار دیگر و بارهای دیگر خود در عرصه‌های مختلف خواهیم بود.

 
انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها