در مراسم رونمایی از مستند «قرارگاه بی‌قرار» عنوان شد؛

موسوی‌مقدم: صدا و سیما منبع مورد ارجاع تاریخ‌نگاران خواهد بود/ جعفری: گنجینه ثبت شده دفاع مقدس مدیون رسانه‌ملی است

مستند «قرارگاه بی‌قرار» مجموعه مصاحبه‌ با 400 نفر از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای حاضر در دوران دفاع مقدس است که در مجتمع شهید آوینی بسیج صدا و سیما رونمایی شد.
کد خبر: ۲۴۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵ - 24May 2017
موسوی‌مقدم: صدا و سیما منبع مورد ارجاع تاریخنگاران خواهد بود/ جعفری: گنجینه ثبت شده دفاع مقدس مدیون رسانه ملی است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم رونمایی از مستند «قرارگاه بی‌قرار» صبح امروز چهارشنبه سوم خرداد، با حضور «حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی‌مقدم» قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما، «علی‌اصغر جعفری» رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و «احمد شهرابی‌فراهانی» تهیه‌کننده این مستند در مجتمع شهید آوینی بسیج صدا و سیما برگزار شد.

جعفری با بیان اینکه امروز همچنان مبارزه در عرصه‌های فرهنگی ادامه دارد، اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند «فتح خرمشهر، فتح زمین نبود بلکه فتح ارزش‌ها بود.» بسیج صدا و سیما امروز در اوج شکوفایی حرکت می‌کند و ما برای مسئولین آن آرزومی موفقیت داریم.

وی یکی از دغدغه‌های مسئولین صدا و سیما در دهه‌های گذشته را تبیین خدمات این سازمان دانست و گفت: صدا و سیما در طول 8 سال دفاع مقدس نقش بی‌بدیلی و ممتازی داشته است و ما امروز گنجینه‌ای در دست داریم که حاصل سال‌ها مجاهدت و سال‌ها فعالیت این سازمان بوده است.

رئیس سازمان هنری و امور سینمای دفاع مقدس عنوان کرد: اگر تصاویر ثبت و ضبط شده دوران دفاع مقدس را در اختیار نداشتیم امروز تبیین این حماسه بزرگ کار دشوار و پیچیده‌ای بود. این گنجینه امروز مدیون کسانی است که در راه ضبط و ثبت آن مجاهدت کردند و امروز کار صدا و سیما برای تبیین آن حماسه‌ها در اوج است و رسانه‌ملی در یک شرایط جدید کارش را آغاز کرده است.

جعفری ادامه داد: رسانه‌ملی با ساخت تولیدات مختلف حضور همه اقشار مردم را در دوران دفاع مقدس به نمایش گذاشته است و خلأ تببین نقش رسانه‌ملی در این عرصه حس می‌شد. چندین بار در دوران مختلف طرح تهیه مستندی درباره خدمات رسانه‌ملی در دوران دفاع مقدس تصویب شد که هر بار با مشکلاتی روبرو می‌شد و به سرانجام نمی‌رسید که آخرین بار آقای فراهانی ـ شخصی که خود از جنس رزمندگان دفاع مقدس بود ـ این کار را به پایان رساند.

وی افزود: در این مستند تلاش شد تا حدود 650 تا 700 نیروی صدا و سیما که در دوران دفاع مقدس تلاش و خدماتی داشته‌اند روبروی دوربین بنشینند و از نقش آفرینی‌های رسانه‌ملی بگویند. گروه‌های مختلفی از بچه‌های خبرنگار، تصویربردار، خدماتی و پشتیبانی و مدیران شناسایی و مورد استفاده قرار گرفتند که در نهایت خاطرات حدود 350 تا 400 نفر در این مستند جمع‌آوری شد و یک مجموعه کتاب 35 جلدی نیز در دست تدوین و چاپ قرار گرفت.

رئیس سازمان هنری و امور سینمای دفاع مقدس بیان کرد: سوژه‌های فراوان و بی‌بدیلی از این کار احصاء شد که می‌تواند دستمایه چندین سریال، فیلم، کتاب و مستند دیگر قرار گیرد. در جبهه‌های ما گروهی در کنار رزمندگان نبرد می‌کردند که به جای اسلحه دوربین روی دوشت داشتند و باید خدمات آن‌ها نیز دیده شود.

صدا وسیما به عنوان یکی از منابع مورد ارجاع تاریخ‌نگاران قرار خواهد گرفت
 
«حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی‌مقدم» قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در ادامه این مراسم رونمایی به سه مولفه مهم برای تثبیت یک جریان تاریخی اشاره کرده و اظهار داشت: نقل، نقد و نتیجه‌گیری سه ضلع مهم برای تثبیت یک جریان تاریخی است. یکی از دلایل ماندگاری واقعه عاشورا نقل درست این حادثه است و دلیل آن نیز استفاده از روایت‌های معصومین و نزدیکان آن‌ها بوده است.

وی افزود: اگر نقل، درست صورت گیرد می‌توان نقد درست انجام داد. اگر نقل واقعه تاریخی مشکل داشته باشد برای نقد نیز به مشکل خواهیم خورد بنابراین نقد وابسته به نقل‌قول درست است. ضلع سوم این مثلث نتیجه‌گیری است که اگر 2 ضلع آن مشکل داشته باشند قطعاً آخرین ضلع آن نیز مشکل خواهد داشت.

قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما تاکید کرد: گفته می‌شود در عصر ما، نقل تاریخی بهتر صورت گرفته است و دلیل آن نیز وجود فیلم و صوت است. علامه مجلسی در کتاب بزرگ بحارالانوار نقل می‌فرمایند که من این کتاب را فقط جمع‌آوری کرده‌ام و شما می‌توانید از آن استفاده و اشکالات آن را برطرف کنید چون وی می‌دانسته است که همه استنادات کتاب صحیح نمی‌باشد.

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم تصریح کرد: امروز ما در صدا و سیما در نقل تاریخ بسیار موفق هستیم تا در آینده جلوی تحریف تاریخ گرفته شود. برخی از اتفاقات دوران دفاع مقدس مثل شب‌های عملیات که رزمندها برای باز کردن معبر و میدان مین قرعه‌کشی و گریه و زاری می‌کردند اگر خوب بیان نشود دچار تحریف می‌شوند.

وی تاکید کرد: مستندسازی و تاریخ شفاهی برای بیان موضوعات تاریخی بسیار مهم است که در این راستا گام‌هایی در صدا و سیما برداشته شده است. صدا وسیما به عنوان یکی از منابع مورد ارجاع تاریخنگاران قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار