سلاح‌های ناپدید شده آمریکایی در دست داعش

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد ارتش آمریکا نمی‌تواند سرنوشت حجم عظیمی از سلاح‌ها و تجهیزات نظامی به ارزش یک میلیارد دلار را که طی سال های گذشته به عراق ارسال شده است، مشخص کند.
کد خبر: ۲۴۰۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶ - 25May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سازمان عفو بین الملل هشدار داد که ممکن است بخشی از این سلاح ها به دست گروه تروریستی داعش افتاده باشد.

این سازمان خاطرنشان کرد که با استفاده از قانون آزادی اطلاعات در آمریکا به نتایج تحقیقات دیوان محاسبات این کشور از حساب های پنتاگون در سال 2016 دست یافته است.

این گزارش درحالی منتشر می شود که طی سال های اخیر بارها خبرهایی درخصوص اقدام هواپیماهای آمریکایی در کمک رسانی به تروریست های داعش در عراق منتشر شده است.

سازمان عفو بین الملل فاش کرد:«هیچ پرونده ثبت شده دقیقی درباره چگونگی توزیع اسلحه و مهماتی که آمریکا به عراق می فرستد وجود ندارد»، و این سازمان توانسته است کوتاهی آمریکا در نظارت بر توزیع اسلحه و تجهیزات ارسال شده را در داخل فرماندهی نظامی عراق ثبت و ضبط کند.

این سازمان تصریح کرد:«این مشکل چیز جدیدی نیست زیرا تحقیق های صورت گرفته در سال 2015 نیز، مشکلات مشابهی را برملا کرده است».

سازمان عفو بین الملل همچنین خاطرنشان کرد پنتاگون در سال 2007 به کنگره تعهد داده بود که تدابیر نظارتی خود را بر سلاح های ارسال شده به عراق شدت بخشد زیرا در آن سال هم همین مشکل وجود داشت.

عفو بین الملل همچنین تصریح کرد:«ارسال کمک های نظامی به عراق از طریق صندوق Iraq Train and Equip Fund صورت می گیرد. این صندوق در سال 2015 اقدام به ارسال سلاح و تجهیزاتی به ارزش 1.6 میلیارد دلار برای پشتیبانی نیروهای عراقی در جنگ با گروه تروریستی داعش کرده بود».

بر اساس آمار این سازمان سلاح های صادر شده به عراق شامل ده ها هزار قبضه تفنگ های تهاجمی و صدها گلوله «مورتر» و نیز تعدادی خودروی زرهی «هاموی» می باشد.

این سازمان با اشاره به نوع سلاح های یادشده گفت که عناصر انتحاری داعش معمولا از این همین نوع خودروها برای حمله های انتحاری استفاده می کنند. کما اینکه گزارش اخیر پنتاگون نیز حکایت از آن دارد که مشکلات مربوط به نظارت بر سلاح های ارسال شده به کویت و عراق همچنان وجود دارند.

 
منبع: العالم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار