کمیته سنا طرح جامع تحریم‌های ایران را تصویب کرد

اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه طرحی که خواستار اعمال تحریم‌های جامع علیه ایران است را به تصویب رساندند.
کد خبر: ۲۴۰۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵ - 25May 2017

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه (25 می؛ 4 خرداد) طرحی که خواستار اعمال تحریم‌های جامع علیه ایران است را به تصویب رساندند. 

پیش‌نویس این طرح موسوم به «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران- 2017» روز 23 مارس سال جاری میلادی به کمیته روابط خارجی مجلس سنا ارائه شده است. 

سناتور «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و تهیه‌کننده اصلی این پیش‌نویس فروردین‌ماه سال جاری اعلام کرد رأی‌گیری درباره این طرح به دلیل آنکه ممکن است بر انتخابات ایران اثر بگذارد به تأخیر افتاده است. 

اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنا با 18 رأی موافق و 3 رأی مخالف این طرح را به تصویب رساندند. 

«باب منندز» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی و رئیس سابق کمیته روابط خارجی سنا، «بن کاردین» سناتور دموکرات مریلند و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا، «تام کاتن» سناتو جمهوریخواه ایالت آرکانزاس و «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا نیز در تهیه پیش‌نویس این طرح همکاری کرده‌اند. 

طرح جدید سناتورها که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون، تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را افزایش می‌دهد، به طور کلی سه محور اصلی دارد:

1) تحریم‌های موشک بالستیک: تحریم‌هایی الزام‌آور علیه اشخاص درگیر در برنامه موشکی بالستیک ایران و کسانی که با آنها داد و ستد دارند، اعمال می‌کند.

2) تحریم‌های جدید تروریسم: تحریم‌هایی مرتبط با تروریسم را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال می‌کند و به طور مشخص قوانینی علیه افرادی تدوین می‌کند که در حال حاضر به بهانه حمایت ادعایی ایران از «تروریسم» تحریم هستند.

این طرح، رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند به فاصله حداکثر 90 روز بعد از تبدیل شدن طرح به قانون تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اشخاص خارجی که جزو مقام‌ها، مأموران یا وابستگان این سازمان هستند، اعمال کند.  

3) اجرای تحریم تسلیحاتی: رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌سازد تا دارایی افراد و نهادهای درگیر در فعالیت‌های خاص مرتبط با تأمین، فروش و یا انتقال تسلیحات منع شده و مواد مرتبط به یا از ایران را توقیف کند.

این طرح خواستار اعمال تحریم علیه افرادی است که در فروش، تامین قطعه، تعمیر و انتقال تانک، خودروی زرهی، تسلیحات با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی، موشک و سامانه‌های موشکی به ایران، نقش آفرین باشند.

با آنکه تهیه‌کنندگان طرح تأکید دارند که لحن پیش‌نویس به نحوی است که در اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خللی ایجاد نمی‌کند کارشناسان مسائل تحریمی حتی در آمریکا درباره مغایر بودن آن با این توافق هشدار داده‌اند. 

در تازه‌ترین مورد، «آدام زوبین»، معاون وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا در نامه‌ای خطاب به نمایندگان کنگره هشدار داده این پیش‌نویس توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف کرده و روابط آمریکا با متحدانش را مخدوش خواهد کرد.

زوبین نوشته این تحریم‌ها «با توجه به اینکه دست‌کم مغایر با روح برنامه جامع اقدام مشترک دیده خواهند شد، موجب واکنش‌های وحشتناکی در داخل ایران و با متحدان ما خواهد شد.»

مقام پیشین دولت اوباما پیشنهاد کرده این طرح تحریمی لغو شود و یا در آن دو تغییر اعمال شود:

- حذف بندی که خواستار تحریم تمامی افرادی است که رئیس‌جمهور آمریکا آنها را از حیث کمک‌های مادی به برنامه موشک بالستیک ایران خطرناک تشخیص می‌دهد.

- حذف بندی که برای رفع تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی ایران شرایط جدید قرار می‌دهد.

 منبع: فارس
 
نظر شما
پربیننده ها