کارگردان نمایش «لیلا» در گفت‌وگو با دفاع پرس:

نباید به تئاتر «دفاع مقدس» نگاه مناسبتی داشته باشیم

مهدی کریمی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به تئاتر دفاع مقدس گفت: جامعه فرهنگی هنوز نگاه مناسبتی به آثار مذهبی و دفاع مقدسی دارند. نمایش‌هایی مثل «لیلا» فقط در سوم خرداد یا هفته دفاع مقدس که در طول سال باید اجرا شوند.
کد خبر: ۲۴۰۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ - 26May 2017
نباید نگاه مناسبتی به تئاتر دفاع مقدس داشته باشیم
«مهدی کریمی» نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش «لیلا» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس درباره شکل‌گیری ایده این نمایش اظهار داشت: سال گذشته یکی از واحدهای دانشگاهی تهران به ما پیشنهاد داده بود که برای کنگره شهدا نمایشی روی صحنه ببریم. لیلا برای اولین بار با زمان محدودتر و داستان خلاصه‌تری تمرین و اجرا شد. این نمایش چون در بین خانواده شهدا و ایثارگران اجرا می‌شد با اقبال مواجه شد. بعدها این نمایش به شکل مفصل‌تری نوشته شد. از اواخر فروردین ماه امسال تمرین‌ها شروع شد که در این روزها هم در حال اجرای آن هستیم.
 
وی با اشاره به نگاه مناسبتی مردم ‌و مسئولان به تئاتر دفاع مقدس گفت: ما از جامعه فرهنگی و مردم دلخور هستیم که هنوز نگاه مناسبتی به آثار مذهبی و دفاع مقدسی دارند. چرا باید نمایش‌هایی مثل لیلا فقط در سوم خرداد یا هفته دفاع مقدس اجرا شود. بقیه ایام سال نیز نیازمند اجرای آثار دفاع مقدسی هستیم.
 
این کارگردان و نویسنده حوزه دفاع مقدس با اشاره به لزوم مطالعه ادبیات دفاع مقدس تصریح کرد: بدون مطالعه ادبیات دفاع مقدس نمی‌توان پیش رفت. من سال‌هاست که خاطرات شهدا را می‌خوانم. چرا که مهم است و به فضای کار نزدیک می‌شوم. من بعد از  جنگ متولد شدم و آن فضا را ندیده‌ام. جدا از مطالعه با رزمندگان و آزادگان دفاع مقدس نیز گفت‌وگو می‌کنم تا به حس صحنه برسم. اطلاعاتی که آزداگان به من می‌دادند به قدری موثر بود که من نمی‌توانستم همه آن را روی صحنه بیاورم.
 
کریمی در پاسخ به این سوال که چرا «لیلا» در سالن حرفه‌ای و  استاندارد روی صحنه نرفت، توضیح داد: وقتی تمرین‌ها تمام شد تصمیم گرفتیم نمایش را بدون فروش بلیط روی صحنه ببریم. از طرفی هیچ سالن حرفه‌ای هم حاضر نیست که رایگان در اختیار ما قرار بگیرد. بعد از بررسی‌های که انجام شد رسیدیم به فرهنگسراها و سرای محله که هم همکاری‌های خوبی دارند و هم اینکه دسترسی مردم به این مکان‌ها ساده‌تر است‌. مضاف بر این وجهی برای اجرای نمایش دریافت نمی‌کند. هر چند برخی از سرای محله‌ها از ما تقاضای وجه می‌کردند.
 
وی با اشاره به برخی از مشکلات اجرا در این سالن‌ها گفت: ما حتی نور موضعی نداشتیم و مجبور به اجاره شدیم حتی صوت هم مشکل داشت و باعث شد که افکت‌ها به خوبی شنیده نشود. امکانات سالن هم اجازه نمی‌داد که طراحی صحنه مفصل‌تری داشته باشیم. جدا از اینکه به لحاظ مالی مشکل داشتیم هزینه همین طراحی صحنه نیز به سختی تامین شد.
 
کارگردان نمایش لیلا در ادامه بیان داشت: استقبال مخاطبان خیلی خوب بود با توجه به اینکه ساعت 11 صبح این نمایش اجرا شد ما فکر نمی‌کردیم استقبال تا این حد باشد. اگر مسئولان سالن همکاری لازم را می‌داشتند و نمایش بعد از ظهر اجرا می‌شد با استقبال گرم‌تری مواجه می‌شدیم. چون قرار بود ساعت 4 اجرا شود و ما تبلیغات خود را انجام دادیم که به گفتند تهویه مناسب نیست. این شد که ساعت 11  اجرا کردیم. با توجه به استقبال مردم و همکاری مسئولان سالن ساعت 18 هم قرار است اجرا شود.

انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار