سردار نجاتی عنوان کرد؛

تیپ 21 امام رضا(ع) نقشه عراق را در باز پس گیری خرمشهر خنثی کرد

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: یک روز پس از آزادی خرمشهر لشکر 10 زرهی ارتش عراق برای باز پس گیری این شهر قصد پاتک داشت که تیپ 21 امام رضا(ع) قبل از وارد عمل شدن نیروهای دشمن با تمام قوا به این لشکر حمله کرد.
کد خبر: ۲۴۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹ - 25May 2017

به گزارش دفاع پرس از مشهد، در ایام آزادسازی خرمشهر شهر مقاومت و همزمان با 4 خرداد روز دزفول شهر مقاومت و پایداری آئین «میثاق با شهدا» عصر امروز با حضور نیروهای مسلح مستقر در مشهد در حسینیه شهدا بهشت رضا برگزار شد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار اکبر نجاتی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی در این مراسم اظهار داشت: دشمن گمان می­ کرد با انقلاب نوپای اسلامی و با بهم ریختگی که در نیروهای مسلح ایجاد شده می­ تواند به کشور ما هجوم بیاورد. ارتش بعث عراق با این گمان که سه روزه خوزستان و یک روزه خرمشهر را اشغال خواهد کرد تهاجم خود را به ایران اسلامی آغاز کرد.

وی افزود: دشمن در همان نخستین تهاجم خود با دفاع قهرمانانه مردم و نیروهای مسلح و بسیج مردمی مواجه شد. این دفاع خانه به خانه و محله به محله صورت گرفت و تا 34 روز مدافعان شهر با دشمن جنگیدند. آخر امر هم به خاطر خیانت بنی­صدر که گفت شهر را باید خالی کنید تا نیروی هوایی بتواند خرمشهر را بمباران کند مدافعان خرمشهر با چشمان اشکبار به امید آنکه دوباره خرمشهر را زنده و خرم ببینند شهر را ترک کردند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی خاطر نشان کرد: 575 روز خرمشهر در اشغال ارتش بعث عراق بود تا اینکه زمینه عملیات الی بیت المقدس فراهم شد و رزمندگان اسلام توانستند در قالب 4 قرارگاه بخش وسیعی از سرزمین اسلامی­ مان را آزاد کنند و خرمشهر با دیگر به ایران اسلامی بازگشت.

سردار نجاتی نقش یگان­ های خراسان را در این عملیات پر رنگ عنوان کرد و گفت: بسیاری از شهدایی که در بهشت رضا آرمیده­ اند در عملیات بیت المقدس حضور داشتند. لشکر 77 همیشه پیروز ثامن الائمه(ع) در 12 اردیبهشت 1361 در فکه به عنوان تک فریب، حمله­ ای را انجام داد که منجر به آزادسازی دو ارتفاع در این منطقه و همچنین به اسارت در آمدن 1400 نفر از نیروهای عراقی شد. پایگاه هوایی مشهد در 18 اردیبهشت 6 هزار نیروی رزمی را به امیدیه انتقال داد تا در این عملیات وارد عمل شوند. تیپ 21 امام رضا(ع) به فرماندهی سردار شهید محمد مهدی خادم الشریعه در این عملیات حضور داشت و در کرخه کور به خط زد و تا هویزه پیش رفت.

وی ابراز داشت: در 4 خرداد1361 درست یک روز پس از آزادی خرمشهر لشکر 10 زرهی ارتش عراق برای باز پس گیری این شهر قصد پاتک را داشت که تیپ 21 امام رضا(ع) قبل از وارد عمل شدن نیروهای دشمن با تمام قوا به این لشکر حمله کرد و هجوم آنها را ناکام گذاشت. در این عملیات خراسان 433 شهید را تقدیم اسلام کرد. تیپ 18 جوادالائمه(ع) در جناح راست منطقه عملیاتی یعنی چزابه وارد عمل شد و مقاومت خوبی از خود نشان داد.

این فرمانده دفاع مقدس گفت: جهاد خراسان به فرماندهی سردار جهادگر شهید سید محمد تقی رضوی در مرحله دوم عملیات الی بیت المقدس ده­ ها کیلومتر خاکریز احداث کرد که باعث شد رزمندگان اسلام تا دژ مرزی پیشروی کنند.

سردار نجاتی ادامه داد: در حالی که استکبار با جنگ احزابی که علیه جمهوری اسلامی ایران سازماندهی کرد و با حمایت همه جانبه ­ای که دشمنان از صدام کردند قصد داشت پرچم اسلام را در این سرزمین پائین بیاورد اما شهدا به میدان آمدند و اجازه ندادند که کفار به اهداف خود برسند. ما امروز در سی و پنجمین سالروز آزادسازی خرمشهر به همه جهانخواران اعلام می­ کنیم آزموده را آزمودن خطا است و اگر دشمنان انقلاب اسلامی تحرکی را علیه این نظام داشتند مردان و زنان این آب و خاک با ایمان، اخلاص و تلاش پا به میدان مبارزه خواهند گذاشت و از اعتقادات دفاع خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تحریم­ ها و تهدیدها از روزی که ملت ما گفت مرگ بر شاه بر این کشور تحمیل شد تأکید کرد: امام راحل ندای مقاومت سر داد و همه لبیک گفتند و همه اقوام و ادیان به میدان آمدند. جمهوری اسلامی به مسلمانان عزت و به محرومین روحیه داد. الگوی مسلمانان در تمام دنیا فرهنگ دفاع مقدس و شهدا است.

اگر می­ خواهیم مشکلات داخلی کشورمان حل شود باید به سیره شهدا برگردیم. باید خودکفایی و خود اتکایی را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم. امروز توانمندی جوانان کشورمان بواسطه هوش و استعداد سرشاری که دارند در سطح بالایی قرار دارد پس باید به آنها اعتماد کرد. باید با بهره­ گیری از نیروی جوان در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی و نگاه به داخل که یک مرتبه در دفاع مقدس آن را تجربه کرده ­ایم استفاده کنیم.

سردار نجاتی با بیان این که نیرد حق و باطل از روز ازل بوده و ادامه خواهد داشت گفت: بیداری اسلامی که در منطقه رخ داده است زمینه ساز ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) خواهد بود. ما هم باید با حرکت در مسیر شهدا و امام خمینی(ره) و پایداری در این راه زمینه ساز قیام آن حضرت باشیم.

وی در پایان با اشاره به اهمیت مجاهدتی که مدافعان حرم کردند اظهار داشت: شهدای مدافع حرم از مرزهای اعتقادی دفاع می ­کنند و توانسته­ اند جواب دندان شکنی به تجاوزهای استکبار بدهند. دشمن باید بداند که اگر رهبر معظم انقلاب به جوانان این سرزمین اجازه جهاد بدهند تومار داعش و حکام مرتجع به هم پیچیده خواهد شد.

این مراسم با ذکر مصیبت سید و سالار شهیدان به پایان رسید و نیروهای مسلح با گلاب و شاخه­های گل بر مزار شهدای جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم و شهدای منا حاضر شدند و با آرمان­های آنها تجدید میثاق کردند.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها