یادداشت/ بیژن نوباوه

امنیت در سایه فرهنگ جهاد و شهادت

وقتی جامعه ما از امنیت همه‌جانبه برخوردار خواهد شد که دست‌اندرکاران امر برای تولید قدرت ملی، در اشاعه ارزش‌های دفاع مقدس اهتمام و به حوزه فرهنگ‌سازی برای ایجاد روحیه ایثار و شهادت‌طلبی نگاه ویژه داشته باشند.
کد خبر: ۲۴۰۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶ - 27May 2017
امنیت در سایه فرهنگ جهاد و شهادتبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، بیژن نوباوه در یادداشتی نوشت:

در فرهنگ همه ملت‌ها و کشورها، احترام و تکریم سلحشوران، جانبازان و فداکارانی که برای دفاع از مرزها و ارزش‌ها جان خود را به خطر انداخته‌اند، جایگاه ویژه‌ای دارد و مناسبت‌های گوناگونی برای بزرگداشت مقام آنان در نظر گرفته‌شده است. در آموزه‌های دینی ما مفاهیم ارزشمندی همچون «شهید» و «شهادت» در زمره عالی‌ترین و برترین ویژگی‌ها قرار دارند و انسان‌های وارسته‌ای که به فیض شهادت نائل می‌شوند یا در راه دفاع از آرمان‌ها مجروح و جانباز می‌گردند، شایسته بهترین تکریم‌ها و برترین پاسداشت‌ها هستند.

نکته کلیدی در این خصوص این است که هر کشوری که اساساً از فرهنگ ظلم‌ستیزی برخوردار باشد، با وقایعی مانند تهاجم فرهنگی، نظامی و همچنین سلطه و استعمار بیگانگان مواجه می‌شود و ازاین‌جهت ملت‌هایی که مزین به روحیه ظلم‌ستیزی باشند، مورد خشم و تهدید دشمنان قرار می‌گیرند. بزرگ‌ترین تجربه‌ای که در این خصوص وجود دارد، تجربه انقلاب اسلامی و ایام دفاع مقدس است که رزمندگان با اتکا به فرهنگ مقاومت و شهادت موفق شدند به پیروزی‌‌های بزرگی دست یابند و در نتیجه به بزرگ‌ترین مشکل و چالش کشورهای مهاجم و استعمارگر تبدیل شوند.

این روحیه، اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در میان رزمندگان حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطینی در مبارزه با رژیم صهیونیستی نیز گسترش یافت و نظام سلطه را به فکر ایجاد جبهه منطقه‌ای و جهانی به منظور محدود و منکوب کردن آن انداخت.

امروز صف‌بندی استکبار به‌گونه‌ای است که تمام تحرکات آن‌ها برای هدم و نابودی و تضعیف فرهنگ ایثار و شهادت شکل‌گرفته و از آنجا که به‌خوبی می‌دانند کانون و مرکز تفکر جهاد و شهادت، ایران و انقلاب اسلامی است، برنامه‌های ویژه‌ای را برای به حاشیه راندن و حذف روحیه مقاومت تدارک دیده‌اند که از طریق برخی عوامل بازی‌خورده داخلی نیز در حال پیگیری است.

شاید بتوان گفت نظریه فرانسیس فوکویاما،‌ پژوهشگر و نو محافظه‌کار مطرح آمریکایی مبنی بر اینکه شیعیان با دو بال «شهادت» و «انتظار» در افقی بالاتر از تیرهای دشمنان حرکت می‌کنند، زیربنای نقشه‌های شوم استکبار در سال‌های اخیر است.

وی پس از پایان جنگ تحمیلی، به دوستان آمریکایی خود چند توصیه برای «فروپاشی ایدئولوژیک» انقلاب اسلامی ارائه کرد که از جمله آن‌ها، «جایگزین کردن رفاه‌طلبی به جای شهادت‌طلبی»، «تغییر میل و ذائقه مردم» و «تضعیف ولایت‌فقیه» بود.

هفته گذشته رهبر معظم انقلاب در مراسم شب خاطره دفاع مقدس با اشاره به این توطئه خطرناک، هشدار دادند: «کسانی برای ضعیف کردن این حقیقت در واقعیت زندگی و ذهن ما انگیزه دارند؛ همان کسانی که برای کشورهای اسلامی برنامه‌ریزی می‌کنند و به آن‌ها ابلاغ می‌کنند و آن‌ها هم قبول می‌کنند که مسئله‌ جهاد و شهادت را از مجموعه‌ کتاب‌های معارف دینی و مدارس و دانشگاه حذف کنند؛ این ابلاغ شده است؛ گفته‌اند مسئله‌ جهاد و شهادت را حذف کنید و آن‌ها هم قبول کرده و حذف کرده‌اند... همان انگیزه‌ها در داخل استمرار پیدا می‌کند و به شکل برخی خرده سیاست‌های فرهنگی دیده می‌شود. نباید غفلت کرد. جنگ و دفاع مقدس و شهادت را زنده نگه دارید.»

گفتنی است که چند سال پیش کمیته وابسته به مجمع پژوهش‌های اسلامی در مصر از توزیع قرآن‌های تحریف‌شده از سوی رژیم صهیونیستی در کشورهای آفریقایی خبر داد. رژیم صهیونیستی این قرآن‌ها را که برخی از آیات درباره قوم یهود و جهاد در آن‌ها حذف شده، با جلدهایی گران‌قیمت و زیبا چاپ و در کشورهای آفریقایی ازجمله کنیا و نیجر توزیع کرد.

شیوه تحریف و تغییر ارزش‌های اسلامی در کشور ما نیز از طریق برخی فریب‌خوردگان در داخل پیگیری می‌شود؛ به این ترتیب که بر اساس شواهد موجود، طرحی از سوی استکبار در کشور برای کنار گذاشته شدن آرمان جهاد و شهادت در حال پیگیری است تا درس مقاومت از تمام مفاد نظام آموزشی در همه مقاطع حذف شود.

همان‌گونه که فوکویاما توصیه کرده بود، ذائقه جوانان و نوجوانان کشور که شاکله آینده این مرز و بوم را تشکیل خواهند داد، باید با ترویج روحیه رفاه‌طلبی تغییر کند تا جانشین فرهنگ مقاومت شود، لذا می‌بینیم که دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن با همراهی عوامل داخلی، وعده می‌دهند که در صورت دست کشیدن از ارزش‌ها، گشایش‌های مادی و اقتصادی در انتظار مردم خواهد بود، در حالی که این وعده‌ها سرابی بیش نیستند و همه برای به بیراهه کشاندن تفکر نسل جوان ما مطرح می‌شوند. طبیعی است که وقتی گستره و حجم تبلیغات دشمن برای گشایش‌های اقتصادی و رفاه مادی در سایه کم‌کاری‌ها در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی فزونی یابد، زمینه‌ فکری غرب‌گرایی و التذاذ مادی نیز فراهم شده و به این دلیل که جهت‌دهی این نقشه از سوی دشمنان است، خواه ناخواه رفاه مادی و اقتصادی، مغایر با شهادت‌طلبی و فرهنگ مقاومت جلوه داده می‌شود.

زنده نگه داشتن ارزش‌های دفاع مقدس و شهادت از منظر امنیت ملی و خنثی کردن تهدیدات نیز اهمیت بسزایی دارد.

امروزه  کارآمدترین، کم‌هزینه‌ترین و درعین‌حال خطرناک‌ترین نوع تهدید علیه امنیت ملی یک کشور «تهدید نرم» است چراکه دشمن می‌تواند در سایه آن با کمترین هزینه بدون لشکرکشی و مقاومت فیزیکی به هدف خود برسد. در این نوع تهدید که شاخصه آن ترس از تحریم‌ها و انزوا در جامعه به‌اصطلاح جهانی است، حریف می‌تواند به روحیه و اراده ملت‌ها به عنوان یکی از عوامل قدرت ملی خدشه وارد کند، ایمان و ارزش‌های آنان را تحت‌الشعاع قرار دهد، مقاومت و دفاع از آرمان‌ها و سیاست‌های نظام را تضعیف کند و در نهایت به هدف فروپاشی سیاسی – امنیتی ساختارهای یک کشور نزدیک شود.

مسلماً وقتی جامعه ما از امنیت همه‌جانبه برخوردار خواهد شد که دست‌اندرکاران امر برای تولید قدرت ملی، در اشاعه ارزش‌های دفاع مقدس اهتمام و به حوزه فرهنگ‌سازی برای ایجاد روحیه ایثار و شهادت‌طلبی نگاه ویژه داشته باشند.
 
تجلی روحیه ایثار و شهادت در دوران 8 ساله دفاع مقدس و همدوشی مردم برای دفع تجاوز متجاوزان و پیروزی در جنگ نابرابر، به الگویی همیشگی در تاریخ این مرز و بوم تبدیل شده و تجربه نشان داده است که همه ترس و واهمه دشمنان با وجود برخورداری از قدرت نظامی پیشرفته، از فرهنگ ایثار و شهادت ناشی می‌شود، چراکه روحیه شهادت‌طلبی هم نقش بازدارندگی دارد و هم باعث می‌شود جوانان مشتاق به هنگام هجمه دشمنان، به میدان جنگ شتافته و از حریم انقلاب حراست نمایند.

بر همین مبنا، هر تلاشی که در راستای تقویت خط تهاجم فرهنگی دشمن باشد و نظام سلطه را به تحقق توطئه کمرنگ کردن روحیه شهادت و جهاد امیدوار کند، در واقع، خیانت به خون شهدا و راه و روش آنان است. بنابراین، تعمیق و تقویت فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس و روحیه ایثار باید به عنوان یک اصل مهم و اساسی مدنظر آحاد مردم، مسئولان و به‌ویژه مسئولان فرهنگی باشد تا از این رهگذر، همه سیاست‌های خرد و کلان کشور بدون هیچ انحراف و اعوجاج، در مسیر مدنظر رهبری معظم انقلاب و اسناد بالادستی نظام قرار گیرند.
 
منبع: روزنامه حمایت
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار