رییس حوزه هنری استان فارس:

ما برای «دفاع» ارزش قائل هستیم، نه «جنگیدن»

محمد کرم اللهی با بیان اینکه ما اصلا تبلیغ جنگ نداریم، گفت: ما برای جنگیدن ارزش قائل نیستیم؛ بلکه برای دفاع ارزش قائلیم. ما برای دفاع از کیان فرهنگی، اجتماعی و سرزمینی‌مان ارزش قائلیم.
کد خبر: ۲۴۰۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ - 27May 2017
جنگ ارزش گریز و هنجار شکن و دفاع، ارزش و هنجارآفرین است.
به گزارش دفاع پرس از شیراز، «محمد کرم اللهی» رئیس حوزه هنری استان فارس در جلسه نقد کتاب «پشت آن ستون‌های دود»  که با حضور جمعی از نویسندگان و منتقدین  روزگذشته (جمعه) در سالن آمفی تئاتر این حوزه برگزار شده بود، به نقل قولی از اخوان ثالث درباره شهدا و بچه های جنگ گفت: اخوان می‌گوید «شما اگر گنجشک بودید و لانه‌ای داشتید و به لانه‌تان حمله می شد به اندازه نوک زدن بر سر دژخیم از لانه‌تان دفاع می‌کردید.»

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس افزود: مگر ما در شرایط جنگی بودیم، مگر ما برنامه‌ای برای جنگیدن داشتیم و می‌خواستیم بجنگیم؟ مگر ما ارتش و نیروی‌نظامی آماده جنگ داشتیم؟ اصلا با توجه به همین ضعف‌ها، اتاق جنگ امپریالیسم این جنگ را راه انداخت، تا هفت روز بعد صدام در فتح تهران در میدان آزادی سخنرانی کند. مگر ما برای جنگیدن آمادگی داشتیم؟

وی تصریح کرد: ما برای جنگ، کتاب نمی‌نویسیم. ما برای جنگ، فیلم نمی‌سازیم. جنگ ارزش گریز و هنجارشکن است و انسانیت را مخدوش می‌کند؛ اما برعکس در مقام «دفاع»، جامعه ارزش‌آفرینی و هنجارآفرینی می‌کند.

این هنرمند که خود نیز دستی بر آتش نویسندگی در حوزه ادبیات نمایشی دارد، در تشریح مبانی نظری این سخن گفت: وقتی شما در داستان، نیروهای خیر و شر را مقابل هم قرار می‌دهید تا تضاد ایجاد کنید، آن‌که حمله می‌کند ارزش آفرین است یا آنکه دفاع می کند؟ کسی که دفاع می‌کند و قهرمان شما ارزش افرین است نه ضد قهرمان شما

کرم اللهی بیان داشت: ضدقهرمان شما مکمل ارزش آفرینی برای قهرمان شماست، این یک قاعده کلی است حتی اگر شما شخصیت منفی منفی منفی داشته باشید. به هر حال  وقتی پای ارزش آفرینی بیافتد، در مواجه و تقابل است که ارزش قهرمان در مقابل ضدقهرمان مشخص می‌شود.

وی ضمن بیان این مطلب که ما اصلا تبلیغ جنگ نداریم گفت: ما برای جنگیدن ارزش قائل نیستیم، بلکه برای دفاع ارزش قائلیم. ما برای دفاع از کیان فرهنگی، اجتماعی و سرزمینی‌مان ارزش قائلیم.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس تصریح کرد: به همین دلایل است که بچه‌های جنگ دلتنگ جنگ هستند. آیا آن‌ها دلتنگ کشته شدن یا کشتن هستند؟ خیر! مگر این‌ها دلتنگی دارد؟ اما چه چیزی در جنگ هست که جانبازان آسیب دیده از جنگ نیز باز برای آن اظهار دلتنگی می‌کنند؟ مگر کشتن و کشته شدن ارزش دارد؟

کرم اللهی گفت: آن‌ها دلتنگ انسانیت مطلقی هستند که جبهه‌ها از آن لبریز بود. مقوله از خود گذشتن و ایثار را ما قبلا در داستان‌ها شنیده بودیم و حالا فضا شفاف شده بود و در زندگی‌مان آن را می‌دیدیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار