دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نمایش به دام انداختن گروهک‌های تکفیری در رزمایش نیروی زمینی ارتش

رزمایش «بیت المقدس 29» نشان داد که نیروی زمینی با ترسیم قابلیت‌های نوین متناسب با تهدیدات پیش رو و با ایجاد هماهنگی بین رسته‌ای، توانایی مقابله با تهدیدات مختلف از جمله تهدیدات ناشی از جنگ‌های نیابتی و تهدیدات جنگ ناهمتراز را دارد.
کد خبر: ۲۴۰۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ - 28May 2017
گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- مقداد کامکار؛ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران هر ساله همزمان با سالگرد عملیات غرورآفرین بیت المقدس رزمایشی تخصصی را در سطح یگان‌های مختلف خود برگزار می‌کند و امسال نیز همچون سنوات گذشته به اجرای این رزمایش پرداخت.
 
تحرک، جا به جایی، سرعت، هماهنگی بین یگان‌ها، وسعت و دقت آتش، مسدودسازی منطقه نفوذی دشمن، آزمایش تسلیحات جدید و بکارگیری دانشجویان دانشگاه‌های افسری از جمله مهمترین برنامه‌های این رزمایش‌ها محسوب می‌شود.
 
نیروی زمینی ارتش مطابق با وظیفه ذاتی خود یعنی مراقبت از مرزهای سرزمینی هر ساله در این رزمایش از تاکتیک‌های مقابله با نفوذ دشمن فرضی در مرزها نیز استفاده کرده و در این رابطه با ایجاد وضعیت اضطراری، میزان سرعت و قابلیت یگان‌های واکنش سریع خود را مورد آزمون قرار می‌دهد.
 
همانطوری که بارها از فرماندهان نیروی زمینی شنیده‌ایم، این نیرو همواره تحرکات منطقه‌ای را رصد کرده و ضمن درک صحیحی از شرایط موجود در سطح منطقه و شناسایی انواع تهدیدات، استراتژی دفاعی خود را ترسیم کرده و در رزمایش‌های مختلف آن را عملیاتی می‌کند.
 
 
تاکتیک های نزاجا 
 شلیک راکت از بالگرد تهاجمی 209
 
از آنجا که واحد توپخانه نزاجا دست بلند این نیرو برای در هم کوبیدن دشمن در پشت خطوط دفاعی است، نیروی زمینی همواره تلاش کرده تا وسعت، سرعت و میزان دقت آتش توپخانه را مطابق با نیازهای عملیاتی ارتقا دهد تا در منازعات پیش رو با استفاده از تاکتیک‌های کلاسیک توانایی لازم را جهت انهدام اهداف داشته باشد.
 
 تاکتیک های نزاجا
محل اصابت راکت بالگردها و گلوله‌های توپخانه (منطقه هدف)

تشکیل یگان‌های واکنش سریع برای نخستین بار در سال 93 در سطح نیروی زمینی تحقق یافت و برای نخستین بار در رزمایش محرم مورد آزمون قرار گرفت. به گفته فرماندهان این تاکتیک جهت مقابله با تحرکات جریان‌های تکفیری و تروریستی منطقه، موسوم به جنگ‌های نیابتی ابداع شد. نیروهای واکنش سریع که آموزش‌های خود را نزد اساتید مجرب تیپ 65 نوهد دیده، قادر به اجرای انواع ماموریت‌های آفندی و پدافندی هستند و مهمترین رکن تعیین کننده‌شان تحرک و جابه‌جایی سریع و حضور به موقع در مناطق درگیری از هوا و زمین است.
 
نیروی زمینی ارتش همزمان با سوم خرداد، سالروز عملیات غرورآفرین بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، رزمایش بیت المقدس_29 را با حضور یگان‌های پیاده، زرهی، توپخانه، واکنش سریع، تیپ 65 نیروی مخصوص، پهپاد و هوانیروز و پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش در منطقه نصرآباد اصفهان برگزار کرد. در این رزمایش توانمندی عملیاتی 27 رسته تخصصی که پیش از این در نیروی زمینی ایجاد شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت.

«مهاجر 2» با قابلیت شناسایی و مراقبت از مرزهای کشور

یکی از مهمترین برنامه‌های نیروی زمینی در اجرای تاکتیک‌های رزمی بهره‌گیری از توان پهپادی است که این نیرو سعی کرده تا مطابق با نیازهای خود در شرایط مختلف عملیاتی از پهپادهای مختلف رزمی_تهاجمی، شناسایی و مراقبت و همچنین پهپادهای انتحاری استفاده کند.
 
در این رزمایش پهپاد مهاجر 2 که نوع ارتقا یافته پهپادهای کلاس مهاجر است، ضمن پرواز بر فراز منطقه رزمایش به فیلمبرداری از مناطق گلوگاهی پرداخته و تصاویر و اطلاعات دریافتی را به صورت آنلاین به مراکز فرماندهی و کنترل منتقل می‌کند.
 
تاکتیک های نزاجا
ارسال آنلاین تصاویر منطقه رزمایش توسط پهپاد مهاجر2
 
پهپاد مهاجر 2 از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به پهپاد «سیراف» دارد که سال گذشته در جریان رزمایش پیامبر اعظم_28 رونمایی شد. مهاجر 2 با وزنی حدود صد کیلوگرم قادر است دو ساعت مداومت پروازی داشته باشد و همچنین می‌تواند تا ارتفاع 11 هزار پایی اوج بگیرد.
 
اجرای 6 سورتی پرواز سنگین در منطقه عمومی رزمایش

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر (عج) نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رزمایش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: گروه پهپادی نزاجا طبق سناریوی واگذار شده، هم در نقش نیروهای خودی و هم در نقش نیروهای مهاجم به ایفای ماموریت پرداخت.

وی افزود: این گروه در نقش خودی بحث شناسایی و مراقبت را در دستور کار داشت و در نقش نیروهای مهاجم علاوه بر اجرای ماموریت شناسایی و مراقبت، اجرای عملیات روانی را نیز عهده‌دار بود و با پخش اوراق در مناطق نبرد توانست مجموعه ماموریت‌های خود را به نحو احسن انجام دهد.
 
تاکتیک های نزاجا
پرواز پهپاد سیراف در رزمایش بیت المقدس 28
 
فرمانده گروه پهپادی حضرت ولیعصر (عج) نزاجا گفت: طی هفته گذشته یعنی از زمانی که تمرینات رزمایشی شروع شد تا به امروز با انجام 6 سورتی پرواز سنگین در منطقه، توانستیم ماموریت‌های خود را با موفقیت انجام دهیم.

 پهپادهای نزاجا با قابلیت جنگ الکترونیک
 
 چندی است که نیروی زمینی از پهپادهایی با قابلیت اخلالگری استفاده می‌کند. این سامانه‌ها با ایجاد امواج کاذب قادرند فضای پیرامونی را برای حرکت هواگردهای دشمن پارازیته و در سیستم‌های هدایت ناوبری آنان ایجاد اختلال کنند.
 
 
انهدام پایگاه‌های نظامی توسط تامکت‌های نیروی هوایی

در مرحله نهایی رزمایش نزاجا دو فروند جنگنده رهگیر اف 14 نیروهای مهاجم این بار برخلاف ماموریت ذاتی خود یعنی پشتیبانی هوایی جنگنده‌ها و مقابله با تک هوایی دشمن، در آسمان رزمایش حاضر شده و با پرواز در ارتفاع پست، در نقش جنگنده بامبر به ایفای نقش پرداخته و توانست پایگاه نظامی تیپ زرهی حاضر در منطقه را مورد هدف قرار دهند.
 
تاکتیک های نزاجا
لحظه انفجار بمب‌های رها شده
 
براساس این گزارش نیروهای پدافندی جهت مقابله با تک هوایی دشمن به اجرای آتش پرداختند.

نقش آفرینی تکاوران نوهدی در رزمایش بیت المقدس_29

تیپ تکاوری 65 نوهد یکی از مهمترین یگان‌های نظامی نیروی زمینی ارتش است که سابقه طولانی در رسته تکاوری و آموزش‌های نظامی پیشرفته دارد. نیروهای مخصوص تیپ نوهد متشکل از زبده‌ترین تکاوران هستند و به لحاظ تسلیحاتی تفاوت‌هایی را با دیگر یگان‌ها دارند. تیپ 65 همواره در رزمایش‌های مختلف حضور پیدا کرده و عملیات‌های تکاوری چون رهایی گروگان، مقابله با اقدامات تروریستی دشمن و عملیات‌های ایذایی را اجرا می‌کنند.  
 
سرهنگ «سیروس امان الهی» فرمانده نیرو مخصوص‌های تیپ نوهد در جریان مرحله نهایی رزمایش در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به سناریوی رزمایش و موفقیت‌هایی که نیروهای خودی در مقابل نیروهای فرامنطقه‌ای به دست آوردند، نیروهای فرامنطقه‌ای در صدد این هستند که از عوامل تکفیری و ستون پنجم که در عقبه نیروهای خودی قرار دارند برای جمع آوری اطلاعات و اجرای عملیات ایذایی استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: بر همین اساس به تیپ 65، نیروهای راهبردی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران دستور داده شد که یک تیم عملیاتی جهت مقابله با این عوامل در کوتاه‌ترین زمان ممکن به منطقه اعزام کند که این مهم با سازماندهی و تجهیز این تیم و استفاده از بالگردهای هوانیروز در نزدیک‌ترین نقطه به هدف و با استفاده از تکنیک «نفوذ از هوا» انجام شد.
 
تاکتیک های نزاجا 
 تیپ نوهد حاضر در منطقه نصرآباد اصفهان
 
فرمانده تیپ نوهد توضیح داد: با حضور این تیم واکنش سریع عملیات مقابله با تیم تکفیری، انهدام و دستگیری یکی از عوامل نفوذی آنان به منظور تخلیه اطلاعاتی انجام شد. در اجرای این عملیات ضد تروریستی بر علیه دشمن فرضی از توان عملیاتی و وسیع عناصر تک تیرانداز به منظور انهدام در منطقه هدف الحمدالله با موفقیت کامل انجام شد.
 
اجرای تاکتیک‌های پدافند در سطح توسط تانک‌های چیفتن، تی 72 و اسکورپین

در مرحله نهایی رزمایش تانک‌های بهینه سازی شده چیفتن، تی 72 و اسکورپین با اجرای آتش، تاکتیک پدافند در سطح را با موفقیت در مقابل دشمن فرضی به نمایش گذاشتند.

همچنین توپ‌های چهار لول خودکششی شلیکا، توپ کششی 155 میلیمتری هویتزر و توپ دو لول 57 میلیمتری و همچنین توپ‌های 30 میلیمتری نفربرهای زرهی بی ام پی با اجرای آتش مستمر، بخش دیگری از تاکتیک پدافند در سطح را انجام دادند.
 
تاکتیک های نزاجا
اجرای آتش توپ 57 میلیمتری نزاجا
 
بالگردهای هوانیروز نیز در اجرای تاکتیک پدافند سطحی، عملیات اسکورت تانک‌ها و نفربرهای زرهی را برای گذر از مناطق گلوگاهی انجام دادند.
 
 تاکتیک های نزاجا
 پرواز شناسایی جت‌رنجر
 
تجهیز نفربر براق به راکت انداز اتوماسیون 107 میلیمتری

نفربر براق مجهز شده به راکت انداز اتوماسیون 107 میلیمتری در جریان رزمایش نیروی زمینی ارتش برای نخستین بار عملیاتی شد.

راکت انداز اتوماسیون 107 میلیمتری توسط صنعت دفاعی کشور ساخته شده و متناسب با کارکرد عملیاتی بر روی نفربر براق نصب شده است. بُراق مدل ایرانی نفربر زرهی بی ام پی 1 است که توسط سازمان صنایع دفاع ساخته شده است.
 
همچنین در این رزمایش از سلاح‌های دوش پرتاب جهت مقابله با هواگردهای دشمن فرضی استفاده شد.

نمایش تیم‌های آتش و پشتیبانی هوانیروز

یکی از بخش‌های رزمایش بیت المقدس 29 اجرای عملیات تیم‌های پشتیبانی و آتش هوانیروز ارتش بود که در این رزمایش به اجرا درآمد. پرواز شناسایی بالگرد 206 بر فراز منطقه رزمایش و عکسبرداری از مناطق عملیاتی مورد نیاز و ارسال به موقع اطلاعات به ایستگاه‌های زمینی و بالگردهای رزمی و پشتیبانی در مرحله نخست انجام گرفت. سپس بالگردهای کبرا به صحنه نبرد هجوم آورده و با اجرای تاکتیک‌های رزمی و شیرجه به سوی اهداف توانستند مناطق مورد نظر را با تیربار بیست میلیمتری و راکت‌ها و موشک‌های خود مورد اصابت قرار دهند.
 
امیر سرتيپ دوم خلبان «يوسف قربانی» فرمانده هوانيروز ارتش جمهوری اسلامی ايران در حاشيه رزمايش بيت المقدس نزاجا در جمع خبرنگاران گفت: هرساله با توجه به تهديدات جديدی كه در پيش روی ما قرار می‌گيرد، در اين رزمايش حضور می‌يابيم.
 
تاکتیک های نزاجا 
  شلیک راکت به منطقه هدف
 
وی افزود: در مرحله نخست اين رزمايش بالگرد جت رنجر با شناسايی منطقه عمليات، اطلاعات و ويژگی‌های منطقه را به فرماندهان منتقل كرد و در مرحله بعد كه شناسايی همراه با رزم است، بالگردهای شكاری كبرا نيروهای متجاوز را مورد اصابت قرار دادند.

امیر قربانی مرحله ديگر از رزمايش را هلی برن نيروها در منطقه عمليات عنوان كرد و گفت: اين عمليات توسط بالگردهای تاكتيكی بل-214 انجام شد كه در اين مرحله بالگردهای كبرا نيز به عنوان اسكورت بالگردهای 214 حضور داشتند.

فرمانده هوانیروز گفت: اسكورت ستون‌های پياده تا منطقه تجمع نيروهای خودی توسط بالگردهای كبرا نيز از ديگر اقدامات انجام شده توسط هوانيروز بود.

وی تصریح کرد: امداد و نجات و تخليه مجروحان توسط بالگرد آمبولانس هوايی نيز در مرحله نهايی اين رزمايش انجام شد.

امیر قربانی تاکید کرد: هوانیروز ساز و كارهای آموزشی خود را با توجه به تهدیدات روز دشمن، پيش بينی كرده و توانسته است تاكتيک‌ها و تكنيک‌های روز را در سازمان خود گسترش دهد.

وی ادامه داد: ماموريت‌ها، شليک‌ها و پشتيبانی آتشی كه در اين رزمايش صورت گرفت مطابق روش‌های جديد و به روز موجود در هوانيروز بود. امروز هوانيروز به عنوان نيرويی كه پشتيبانی از تمام رزمندگان در كل نيروهای مسلح را به عهده دارد از كليه نيروهای غير متمركز سازمانی پشتيبانی می‌كند.

فرمانده هوانیروز در پایان گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس به خصوص در عمليات آزادسازی خرمشهر، هوانيروز پشتيبانی از رزمندگان را به بهترين نحو انجام داد.
 
این رزمایش نشان داد که نیروی زمینی با ترسیم قابلیت‌های نوین متناسب با تهدیدات پیش‌رو و با ایجاد هماهنگی بین رسته‌ای توانایی مقابله با تهدیدات مختلف از جمله تهدیدات ناشی از جنگ‌های نیابتی و تهدیدات جنگ ناهمتراز را دارد.

انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها