استاد دانشگاه ملی سنگاپور:

رسانه‌های غربی حوادث تروریستی رخ داده در جوامع مسلمان را نادیده می‌گیرند

فرانچسکو مانچینی گفت: رسانه‌های غربی نسبت به حوادثی که در کشورهای غربی رخ می‌دهد سوگیری دارند، در حالی که حوادث تروریستی که منجر به کشته شدن مسلمانان در شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیا می‌شود، کمتر پوشش خبری داده می‌شوند.
کد خبر: ۲۴۰۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰ - 27May 2017
رسانه‌های غربی حوادث تروریستی رخ داده در جوامع مسلمان را نادیده می‌گیرندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، فرانچسکو مانچینی استاد مطالعات بین‌الملل دانشگاه‌ ملی سنگاپور و دانشگاه کلمبیا در نیویورک در خصوص حمله تروریستی به منچستر، علت این حادثه را بیش از هرچیزی ناشی از احساس بیبگانگی، انزوا و محرومیت اجتماعی برخی اقشار و گروه‌های خاص اجتماعی(در جوامع غربی همچون انگلیس) می‌داند.

مانچینی می‌گوید به سختی بتوان انگیزه اصلی یک جوان 22 ساله برای انجام(چنین) جنایتی انتحاری را بیان کرد، هرچند داعش مسئولیت این بمب‌گذاری را پذیرفته است، اما تحقیقات برای یافتن این نکته که آیا داعش واقعا ارتباط مستقیمی با فرد بمب‌گذار داشته است یا خیر همچنان ادامه دارد. به گفته وی، با توجه به قدرت بمب و پیچیدگی آن، کارآگاهان فکر می‌کنند که وی در انجام این حمله به تنهایی اقدام نکرده است.

این استاد دانشگاه ملی سنگاپور می‌گوید که کارآگاهان انگلیسی در حال بررسی سفر «سلمان عابدی»(فرد بمب‌گذار) به لیبی هستند، جایی که داعش در آنجا حضور دارد. اما مطلقا هیچ عاملی که براساس آن بتوان گفت یکی از انگیزه‌های این حمله سیاست خارجی انگلیس باشد، وجود ندارد. در واقع، اقدامات تروریستی مورد ادعای داعش در بسیاری از کشورهای اروپایی با سیاست‌‌های خارجی متفاوتی از انگلیس، همچون سوئد(که یک کشور بی‌طرف و غیرعضو ناتو است) و آلمان(که مانند انگلیس در خاورمیانه درگیر نشده است) رخ داده است.

به گفته مانچینی، مطالعات متعدد نشان داده است که ویژگی‌های شخصی همچون احساس بیگانگی و انزوا و به حاشیه‌ راندن اجتماعی- نسبت به اختلاف بر سر مذهب و سیاست‌خارجی - انگیزه‌های قوی‌تری برای اقدامات تروریستی هستند. اما درباره حادثه تروریستی منچستر هنوز اطلاعات کافی برای تحلیل دقیق آن وجود ندارد.

به نظر مانچینی این حمله نسبتا به صورت منصفانه در رسانه‌ها منعکس شده است. اما همچون همیشه، رسانه‌های غربی تأکید بیشتری بر وقایع تروریستی رخ داده در اروپا و ایالات متحده داشته و نسبت به آنچه در دیگر بخش‌های جهان رخ می‌دهد بی‌توجه هستند، همچون مورد سوریه، و انفجاری که ماه گذشته باعث کشته‌شدن 100 کودک شد و در سر خط خبرهای رسانه‌های غربی به آن اشاره‌ای نشد.

وی در ادامه به یک نمونه دیگر اشاره کرد، جایی که همین یکی دو روز پیش یک حمله انتحاری دیگر در جاکارتا، پایتخت اندونزی و در یک ایستگاه شلوغ اتوبوس رخ داد و منجر به کشته‌شدن سه تن شد، اما در رسانه‌های غربی هیچ اشاره‌ای به آن نشد. مانچینی می‌گوید، رسانه‌های غربی نسبت به حوادثی که در کشورهای غربی رخ می‌دهد سوگیری دارند، در حالی که حوادث تروریستی که منجر به کشته شدن مسلمانان در شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیا می‌شود، کمتر پوشش خبری داده می‌شوند.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها