یادداشت/ سیروس فتح اله

«حشد الشعبی» و طرح آمریکایی‌ها در عراق و سوریه

نیروهای حشد الشعبی اجازه عملی شدن طرح شوم ایجاد «منطقه امن» توسط آمریکایی‌ها را در مرز بین عراق و سوریه نمی‌دهند؛ چون در صورت عملیاتی شدن این طرح دامنه نفوذ نیروهای آمریکایی و تروریست‌های تکفیری به خاک عراق افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۲۴۰۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲ - 30May 2017
گروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح‌اله؛ طرح آمریکایی‌ها مبنی بر ایجاد «منطقه امن» در مرز بین عراق و سوریه به شدت مورد مخالفت مقامات عراقی قرار گرفته است؛ چون این طرح در صورت اجرایی شدن ممکن است برای امنیت عراق پیامدهای منفی زیادی در بر داشته باشد، لذا نیروهای «حشد الشعبی» که در حال حاضر به مرز سوریه و عراق رسیده‌اند با حضور در مرز اجازه عملی شدن این طرح شوم آمریکایی‌ها را نخواهند داد.

بعد از اینکه «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد، طرح وی مبنی بر ایجاد منطقه امن در سوریه و عراق تبدیل به یکی از مهم‌ترین موضوعاتی شد که نظر و توجه تحلیلگران و سیاستمداران را به خود جلب کرد. این موضوع زمانی از سوی آمریکایی‌ها و متحدانش به صورت جدی مطرح شد که سه کشور روسیه، ایران و ترکیه در نشست آستانه بر سر ایجاد «منطقه کاهش تنش» با همدیگر به توافق رسیدند.

براساس این گزارش، آمریکایی‌ها قصد دارند که در استان «حسکه» سوریه و نوار غربی مرز بین عراق و سوریه منطقه امن ایجاد کنند تا بدینوسیله از کردهای سوریه که نقش مهمی در پیشبرد اهداف میدانی آمریکایی‌ها در سوریه ایفا می‌کنند، حمایت کنند. تحلیلگران مسائل سیاسی و امنیتی نیز بر این باورند که ایجاد منطقه امن در شرق سوریه و غرب عراق توسط آمریکا پیامدهای منفی زیادی را برای این دو کشور در بر خواهد داشت و زمینه نفوذ نیروهای آمریکایی را در این دو کشور فراهم خواهد کرد.

بنابراین با وجود اینکه حکومت مرکزی عراق مخالف ایجاد منطقه امن توسط آمریکایی‌ها در مرز بین عراق و سوریه است، حشد الشعبی هم که یک نیروی مردمی است و نقش مهمی را در ناکام گذاشتن طرح‌های آمریکایی‌ها در منطقه مخصوصا عراق ایفا می‌کند، با این طرح مخالف است.
 
 «حشد الشعبی» و طرح آمریکایی‌ها در عراق و سوریه
 
نیروهای حشد الشعبی شهر قیروان را در استان نینوا طی عملیاتی موسوم به «محمد رسول الله 2» در چند روز گذشته از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی کردند. این عملیات و عملیات‌های بعدی را می‌توان در راستای جلوگیری از طرح ایجاد منطقه امن آمریکایی‌ها در سوریه و عراق تعریف کرد. در ادامه به اهداف نیروهای عراقی را در ناکام گذاشتن طرح ایجاد منطقه امن آمریکایی‌ها اشاره می‌شود:

الف: جلوگیری از ورود عناصر تروریستی داعش به عراق از طریق مرز سوریه

بحران سوریه یکی از مهم‌ترین دلایل ناامنی عراق است. مخصوصا زمانی‌ که گروه تروریستی داعش در سال 2014 از خاک سوریه وارد خاک عراق شد و مساحت زیادی را از کنترل دولت مرکزی خارج کرد و به تصرف خود در آورد. پس سیطره و تسلط داعش به مناطق مرزی سوریه و عراق دست این گروه تروریستی را در نقل و انتقال مهمات و نیرو از سوریه به عراق باز خواهد گذاشت. بنابراین عملیات نیروهای مردمی عراق در نوار مرزی (غرب) عراق با هدف قطع شاهراه‌های ارتباطی تروریست‌های داعشی جهت جلوگیری از ورود آنها به خاک عراق صورت می‌گیرد تا طرح ایجاد منطقه امن آمریکایی‌ها را در این منطقه ناکام بگذارند.

ب: جلوگیری از عملی شدن سیاست‌های آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا

از زمانی‌ که دونالد ترامپ ساکن کاخ سفید شده است، تمام تلاش‌ها به سمتی هدایت شده تا حکومت‌های مشروع و مردمی دو کشور عراق و سوریه به منظور کاهش نفوذ ایران- که پرچمدار محور مقاومت در منطقه است- سرنگون شود. با این حال بسیج مردمی عراق که با فتوای آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق برای مبارزه با تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها تشکیل شده است، اجازه عملی شدن سیاست‌های نامشروع آمریکایی‌ها را در منطقه غرب آسیا نمی‌دهد. به همین دلیل ایجاد منطقه امن در مرز عراق و سوریه یکی از این سیاست‌های غلط آمریکایی‌هاست که آنها بوسیله آن می‌خواهند ارتباط دمشق را با بغداد قطع کنند؛ اما حشد الشعبی با قدرت تمام مانع عملی شدن اهداف شوم آمریکایی‌ها در منطقه می‌شود و به عنوان مثال حشدالشعبی مواضع خود را در غرب استان نینوا به منظور جلوگیری از عملی شدن اقدامات آمریکایی‌ها تقویت می‌کند.

ج: جلوگیری از حضور نیروهای آمریکایی در مرزهای غربی عراق با سوریه

 حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش و معارضان مسلحی که از سوی غربی‌ها حمایت می‌شوند در مرز سوریه و عراق این کشور را در معرض خطر حقیقی قرار می‌دهد. بر این اساس ممکن است نیروهای حشد الشعبی برای پیشگیری از خطرات احتمالی در این مناطق حضور داشته باشند.

به طور کلی می‌توان گفت که حکومت مرکزی عراق با طرح ایجاد منطقه امن در غرب این کشور توسط آمریکایی‌ها مخالف است. در این میان نیروهای بسیجی عراق نقش مهمی در خنثی کردن طرح آمریکایی‌ها ایفا می‌کنند. ورود این نیروها به مرز با سوریه، نشان از عزم راسخ آنان در این راستا دارد.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار