قاسم رفیعا در گفت‌وگو با دفاع پرس:

لزوم کشف دریچه‌های جدید شعر دفاع مقدس/ باید از سفارش و کلیشه به دور باشیم/ در موسیقی، «کلام» سلاح مبارزه است

شاعر برگزیده کنگره ملی شعر دفاع مقدس با اشاره به ضرورت دوری شعر دفاع مقدس از سفارش و کلیشه، گفت: برای معرفی دفاع مقدس به نسل جدید نیازمند کشف دریچه‌های جدیدی در حوزه شعر و ادبیات هستیم.
کد خبر: ۲۴۱۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲ - 28May 2017
لزوم کشف دریچه‌های جدید شعر دفاع مقدس/ باید از سفارش و کلیشه به دور باشیم/ در موسیقی «کلام»، سلاح مبارزه است

«قاسم رفیعا» شاعر خراسانی کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با اشاره به برگزاری نخستین کنگره ملی شعر، ترانه و سرود ویژه دفاع مقدس (ترنم حماسه)، اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائلی که در موضوعات فرهنگی مورد بحث است، سپردن کار به دست متخصصین آن است. بعضاً مشاهده می‌شود هنرمندانی که خودشان شعر می‌سرایند، تنظیم و آهنگ‌سازی می‌کنند و در نهایت خودشان نیز آن را می‌خوانند. تعداد کسانی که می‌توانند این کار را به خوبی انجام دهند شاید کمتر از تعداد انگشتان دست باشد.

وی گفت: برخی اوقات نیز خواننده و هنرمند سلیقه انتخاب کردن شعر مناسب را ندارد و در فضای ادبیات نیز شعر تازه و خوبی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس وجود ندارد و معمولاً تولید شعر به شاعران شناخته شده‌ای سفارش داده می‌شود که وقت و فرصت زیادی را نیز برای کار صرف نمی‌کنند و معمولاً شعری که نوشته می‌شود در حد متوسط و پایین‌تر است که با این حال بعد از تولید کار انتظار داریم مخاطب تحت تاثیرقرار گیرد و کار برای او جذاب باشد!

«شعر» مولفه تاثیرگذاری ترانه است/ شعر خوب ملودی و آهنگ خوب به وجود می‎‌آورد

این شاعر انقلابی کشورمان بیان کرد: وقتی صحبت از یک ترانه تاثیرگذار در هر موضوعی به میان می‌آید مهمترین و اصلی‌ترین مولفه آن «شعر» است. اگر یک شعر خوب وجود داشته باشد، خواننده یک ملودی خوب و آهنگ زیبا دارد، چون کلام، اثر را ماندگار می‌کند. اگر یک مجموعه‌ در پی یافتن آثار فاخر حوزه ادبیات باشد و توجه اهالی ادب را به سمت تولید این آثار جلب کند دست خواننده و آهنگساز نیز برای انتخاب شعر و ترانه باز خواهد بود.

رفیعا با اشاره به ضرورت دوری از کارهای سفارشی، افزود: بهتر است مقداری از سفارش شعر به دور باشیم تا دست شاعران در تولید آثار بازتر باشد و از طرفی موضوعات را کلی‌تر، جامع‌تر و گسترده‌تر در اختیار شاعران قرار دهیم. کنگره ملی شعر، ترانه و سرود ویژه دفاع مقدس یک اتفاق خیلی خوب بود که اگر با فکر، درایت و مدیریت منسجم ادامه پیدا کند می‌‎‌‌‌تواند جایگاه خود را پیدا کند.

حاشیه‌ کنگره‌ها از کنگره‌ها، مهم‌تراند/ کنگره دفاع مقدس با حضور «مصطفی محدثی‌خراسانی» موفق می‌شود

شاعر برگزیده کنگره ملی شعر دفاع مقدس ادامه داد: برگزاری یک کنگره اتفاق مهمی نیست بلکه حاشیه‌های کنگره‌ها و سپس ادامه و پیگیری آثار توسط دبیرخانه دائمی، جذابیت دارد. کنگره‌ها معمولاً یک روزه برگزار می‌شوند و شاعران آثارشان را می‌خوانند و برگزیدگان جوایزی را دریافت می‌کنند اما اینکه عقبه کار ادامه پیدا کند و ارتباط تداوم داشته باشد و محصولات درخور توجهی ارائه شود، مهم است. احساس می‌کنم کنگره شعر دفاع مقدس با حضور «مصطفی محدثی‌خراسانی» که چندین سال در حوزه شعر دفاع مقدس فعال بوده و چندین مسئولیت رسانه‌ای را تجربه کرده است و به خوبی مطلع است که رسانه چه شعر و ترانه‌ای لازم دارد، موفق می‌شود.

وی اظهار داشت: اینکه ما برای رسانه کار کنیم و رسانه را با آثار فاخر تغذیه کنیم، خیلی مهم است. امروز عصر رسانه، ارتباط و فضای مجازی است. شعرهای مناسبی در کنگره شعر دفاع مقدس تولید شده است نباید این آثار رها شود. اگر ایراد و تغییراتی در شعر احساس می‌شود باید با ارتباطی که با شاعر وجود دارد اعمال شود و این کار منوط به جدی گرفته شدن دبیرخانه دائمی است چون کارهای آنی معمولاً راه به جایی نمی‌برد و با تغییر مدیران نباید کار تحت الشعاع قرار گیرد.

این شاعر انقلابی کشورمان تصریح کرد: مدیریت مجموعه سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس باید زیرساخت‌های این کنگره را طوری محکم کنند تا اگر تغییری در ساختار مدیریتی این مجموعه نیز صورت گرفت، مدیران بعدی نیز خود را ملزم به ادامه دادن این راه بدانند. دوران مدیریت در کشور ما عمر کوتاهی دارد پس باید اندیشه و فکری برای ادامه راه در نظر گرفته شود که در فضای شعر و ترانه دفاع مقدس ضروری به نظر می‌رسد.

رفیعا گفت: مدت‌هاست که در جشنواره‌ها شرکت نمی‌کنم در صورتی که شاعران زیادی وجود دارند که شعرهایشان را اختصاصاً برای حضور در جشنواره می‌سرایند. شعر دفاع مقدس برای تاثیرگذاری باید از ساختار سفارشی به دور باشد، حرف جدیدی برای نسل امروز داشته باشد و عقبه و پشیبانی آن جدی گرفته شود. آن چیزی که به معنی ارزش‌های دفاع مقدس مطرح است بیشتر برای کسانی که در آن فضا زندگی کرده‌اند، قابل لمس است. ما باید برای نسل امروز در جهت انتقال مفاهیم دفاع مقدس از دریچه تازه‌ای وارد شویم و گفت‌وگو کنیم. باید از نگاه دیگری از شعر و ادبیات برای جوان امروز سخن بگوییم تا برای او جذاب باشد؛ این دریچه‌ها باید کشف شود.

کنگره شعر دفاع مقدس باید به سمت تولید برود/ موفقیت کنگره درتولید اولین قطعه موسیقایی «وطن»

وی تاکید کرد: کارکرد کنگره دفاع مقدس باید تولیدی باشد و در معرض دید مخاطب قرار گیرد و اگر این موضوع به ثمر رسید، کنگره به اهداف خود رسیده است. خیلی از آثار جشنواره‌های شعر، پس از اتمام جشنواره به بایگانی سپرده می‌شوند. تفاوت کنگره شعر دفاع مقدس باید در استفاده از شعرها و جلوگیری از بایگانی کردن‌ها باشد تا ترانه و شعر تبدیل به آثاری ماندگار شود و در اختیاز مخاطبین قرار گیرد.

شاعر برگزیده کنگره ملی شعر دفاع مقدس بیان کرد: تولیدات این کنگره می‌تواند در تیتراژ فیلم‌ها و سریال‌ها و در کلیپ و نماهنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد تا خوانندگان مختلف از آن استفاده کنند. کنگره ترانه، شعر و سرود دفاع مقدس امسال توانسته بود با شعری از استاد امیری‌اسفندقه یک اتفاق بزرگ را رقم بزند. شعر او از کلیشه به دور بود و با یک اجرای متفاوت توسط گروه موسیقی اجرا شده بود که خیلی خوب جواب داد.

نسل امروز از ترانه‌های «گلریز» فاصله دارد، باید در «رپ» هم، حرف برای گفتن داشته باشیم

رفیعا تاکید کرد: نسل امروز از عصر ترانه‌های استاد محمد گلریز فاصله زیادی گرفته است. امروز جوانان و نسل جدید به دنبال ترانه و شعر جدید هستند و لازم است ما حتی در زمینه «رپ» ترانه داشته باشیم و تولید محتوا کنیم. اگر ما رپ را در کنار مفاهیم ارزشمند داشته باشیم علاقمندان به این گونه موسیقی را نیز جذب می‌کنیم. ملودی و ریتم رپ برای خیلی از جوانان جذاب است و ما می‌توانیم با این ابزار مفاهیم ارزشمند را منتقل کنیم. بسیاری از شعرهای مورد استفاده امروز در موسیقی رپ هیچ حرف عمیق، جدی و تاثیرگذاری برای گفتن ندارند، لذا چرا ما باید میدان را خالی کنیم تا کار از روی زمین به زیر زمینی منتقل شود؟! همیشه بهترین راه برای مبارزه، یافتن سلاح برای مبارزه است، در موسیقی، «کلام» سلاح مبارزه است. اگر سلاح تاثیرگذاری وجود داشته باشد می‌توان کم‌کم فضای موسیقی کشور را عوض کرد. جوانان کشور ما، جوانان خوبی هستند اما سلیقه‌های مختلفی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

این شاعر انقلابی کشورمان بزرگترین نقیصه کارهای موسیقایی جریان انقلابی را شبکه توزیع مناسب دانست و گفت: توزیع مناسب ترانه و موسیقی یک نقیصه بزرگ است که در چرخه موسیقی ما وجود دارد. بسیاری از کارها با هزینه‌های بالا انجام شده است اما هیچ جایی شنیده نمی‌شود، این یک مشکل بزرگ است. باید تعامل مناسبی با صدا وسیما برای شنیده شدن کارهای تولید شده انجام داد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار