با انتشار رمانی در آمریکا؛

«میهن فروش» به جنگ با نژادپرستی آمریکایی‌ها برخاست

کتاب «میهن فروش» نوشته «پل بیتی» با ترجمه سمانه سیدی توسط انتشارات کتاب‌ کوله‌پشتی، راهی بازار نشر شده است.
کد خبر: ۲۴۱۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ - 28May 2017
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، انتشارات کتاب‌ کوله‌پشتی اثری از «پل بیتی» با عنوان «میهن فروش» را با ترجمه «سمانه سیدی » روانه بازار کتاب کرده است. اين كتاب برنده جايزه «من بوكر» و جایزه منتقدان کتاب ملی آمریکا در سال ٢٠١٦ شده و به مدت چندین ماه در لیست پرفروش‌های آمازون و نيويورک تايمز قرار داشته است.

 قسمتی از متن کتاب:
 
«‌وقتی پدرت می‌میرد، باید گریه کنی. به نظام فحش بدهی، چون پدرت به دست پلیس‌ها کشته شده است. اگرچه من یک کشاورز سیاه‌پوست عزادار و نسبتاً فقیر بودم که در ایستگاه پلیسی نشسته بودم که فقط از پولدارهای سفیدپوست و ستاره‌های جهانی سینما حمایت می‌کرد، نه از رنگین‌پوست‌هایی مثل من؛ اما حتی قطره‌ای اشک نریختم.
 
فکر می‌کردم که مرگ او یک حُقه بود؛ یک حقه‌ دیگر در ادامه‌ برنامه‌های پیچیده‌ای که او برای تربیت من داشت، برای اینکه یاد بگیرم سیاه‌پوست‌ها چه محدودیت‌هایی دارند، برای اینکه به من الهام ببخشد که خودم دست‌به‌کار شوم، من هنوز امید داشتم که او بلند شود، خودش را بتکاند و بگوید: ببین کاکاسیاه، اگه ممکن باشه همچین اتفاقی واسه‌ زرنگ‌ترین سیاه‌پوست دنیا بیفته، فکرش رو بکن سرِ توی ابله ممکنه چه بلاهایی بیاد. فقط اینکه یه نژادپرست مرده، دلیل نمی‌شه که اونا بقیه کاکاسیاهای جلوِ چشم‌‍‌شون رو دیگه نکشن.»

این کتاب، طنز تلخی است که به سیاست‌های نژادی در آمریکا و به ویژه هویت ‌نژادی در لس‌آنجلس پرداخته است. راوی «میهن فروش»، کشاورز سیاه‌پوستی است که در شهری کوچک در حومه لس‌آنجلس زندگی می‌کند. او که توسط پدری مجرد و جامعه‌شناس تربیت شده است، کودکی‌اش را با شرکت در مطالعات روانشناختی پدرش درباره نژاد، سپری می‌کند. پس از قتل پدرش در نزاعی با پلیس، قهرمان کتاب یک جنبش اجتماعی رقم می‌زند و به تبعیض نژادی در آمریکا اعتراض می‌کند. حتی عنوان کتاب هم کنایه‌آمیز است، چون در نهایت راوی داستان را به جرم ترویج تبعیض نژادی و میهن فروشی محاکمه می‌کنند، محاکمه‌ای که نتیجه‌اش نامعلوم است‌.
 
کتاب «میهن فروش» به دلیل پرداختن به مسائل نژادی در آمریکا از سوی داوران جایزه «من بوکر» با آثار نویسندگان مشهوری همچون مارک توآین و جاناتان سوییفت مقایسه شده است.

پل بیتی، نویسنده کتاب، پیش از این گفته بود که «احتمالاً هضم این رمان برای خوانندگان سخت خواهد بود»، اما آماندا فورمن، رییس هیات داوران «من بوکر» این دوره، چندان با او موافق نیست. او گفته است: «حقیقت به ندرت زیباست و این کتابی است که خواننده را با عمق تلخ حقیقت جامعه آمریکایی معاصر آشنا می‌کند. ادبیات داستانی نباید آسان باشد. این کتابی است که خواننده را با بی‌خیالی تمام،‌ میخ‌کوب می‌کند … و دقیقاً به همین خاطر کار خوبی است.»

کتاب «میهن فروش» نوشته پل بیتی با ترجمه سمانه سیدی در ۳۹۲ صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و به بهای ٢٥ هزار تومان از سوی انتشارات کوله پشتی راهی بازار نشر شده است.
 
انتهای پیام/ 161
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار