آیا براى فرار از روزه می‎توان مسافرت کرد؟

یکی از سؤالات متداولی که برای روزه‎داران وجود دارد، این است که آیا براى فرار از روزه می‎توان مسافرت کرد؟
کد خبر: ۲۴۱۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷ - 28May 2017
آیا براى فرار از روزه می‎توان مسافرت کرد؟به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، یکی از سؤالات بسیار متداولی که برای روزه‎داران گرامی همیشه مطرح بوده است، این است که آیا می‎توان در ایام ماه مبارک رمضان به خاطر سختی روزه مسافرت کرد و در عین حال قضا و کفاره‎ای در کار نباشد. در ذیل برخی فتواهای مراجع را منتشر می‎کنیم.

1ـ نظر امام خمینی، (نظر رهبری مطابق با نظر امام خمینی است.) آیت الله مکارم و آیت الله صافی گلپایگانی: مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد. اگر مسافرت برای فرار از روزه باشد کراهت دارد. (امام خمینی، توضیح المسائل، مسأله 1715؛ آیت الله مکارم، توضیح المسائل، مسأله1441؛ آیت الله صافی گلپایگانی، توضیح المسائل، مسأله 1724.)

2ـ مسافرت در حال روزه، در بعد از ظهر از ماه مبارک رمضان اشکالی نداشته و روزه (آن روز)صحیح است. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص‏ 953، م 1721)

3ـ همچنین شخصی که مسافر است اگر پیش از ظهر به وطنش یا به جایی که می خواهد ده روز در آنجا بماند، برسد، چنان چه کارى که روزه را باطل مى‏کند انجام نداده، باید آن روز را روزه بگیرد. (همان، م1722)

4ـ آیت الله سیستانی و آیت الله وحید خراسانی: مسافرت درماه رمضان اشکال ندارد، ولی مکروه است، هر چند برای فرار از روزه نباشد، مگر اینکه برای حج یا عمره یا به جهت ضرورتی باشد.

5ـ آیت الله شبیری زنجانی: مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد. اگر مسافرت برای فرار از روزه باشد، مکروه است، همچنین هرگونه سفر پیش از پایان شب بیست و سوم ماه رمضان، مکروه است. مگر این که سفر برای حج یا عمره یا استقبال برادر مؤمن یا از بیم تلف مال و یا تلف جان برادر مؤمن یا به جهت ضرورت دیگر باشد.

6ـ مسافرت کردن در ماه رمضان - هر چند به عنوان فرار از روزه باشد - اشکال ندارد؛ ولى این امر تا قبل از روز بیست و سوم مکروه است. (العروة الوثقى، ج 2، شرایط وجوب الصوم، م 4 و6)

منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها