یادداشت/ سیدمحمدجعفر رضوی

خیز بلند صهیونیسم بین‌الملل به سمت قدس

شواهدی وجود دارد که کمترین نتیجه‌ای که می‌توان از آنها گرفت این است که صهیونیست‌ها خیز بلندی به سمت بلعیدن قدس برداشته‌اند.
کد خبر: ۲۴۱۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶ - 28May 2017
خیز بلند صهیونیسم بین‌الملل به سمت قدسبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سیدمحمدجعفر رضوی در یادداشتی نوشت:
 
سال 1394 (2015) پس از دو سال رفت و آمد جان کری به غرب آسیا و چهار سال تلاش های بی اثر هیلاری کلینتون برای به فرجام رساندن پرونده فلسطین، هنگامی که اوباما از نتانیاهو و صهیونیست ها برای دستیابی به صلحی که به اجرای طرح دو دولتی منجر شود، نا امید شد، از فلسطین دست برداشت.
 
دولت آمریکا پس از آن مشغول پرونده هسته ای ایران شد و تا پایان دولت اوباما، اقدامی در فلسطین انجام نشد. تنها چند روز مانده به پایان آن دولت، کنفرانس پاریس در روزهای آغازین سال 2017 برگزار شد که با بی توجهی ترامپ مواجه شد.

ترامپ و پرونده فلسطین

از زمانی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد همه منتظر بودند ببینند چه طرحی برای فلسطین دارد. تبلیغات ترامپ، پیش از انتخابات آمریکا، از همراهی بیشتر وی با صهیونیست حکایت داشت و خوشحالی زاید الوصف صهیونیست ها در انتخاب ترامپ همگی دلالت بر این داشت که گویی صهیونیست ها موفقیت جدیدی را کسب کرده اند که از شدت هیجان نمی توانند خرسندی خود را پنهان کنند.

شواهدی بر خیز صهیونیسم بین الملل به سمت قدس

نخستین مسئله ای که از زمان تبلیغات انتخاباتی به یک بمب رسانه ای تبدیل شد این بود که ترامپ اعلام کرد اگر رئیس جمهور آمریکا شود، سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل خواهد کرد. معنی این انتقال ساده بود. سفارت کشورهای خارجی همواره در پایتخت و مرکز حاکمیت قرار دارند و انتقال سفارت آمریکا به قدس به معنی به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم مجعول صهیونیستی بود. هر چند ترامپ پس از رسیدن به مسند ریاست جمهوری همچون اسلاف خود انتقال پایتخت را در دو بازه 6 ماه به تعویق انداخت اما حوادثی که پس از آن رقم خورد و در سفر ترامپ به فلسطین اشغالی به اوج خود رسید حکایت از آن دارد که ترامپ و صهیونیست ها برای قدس برنامه ای جدید دارند و قدس به نقطه اول اقدامات صهیونیست تبدیل شده است.

نخستین دیدار یک رئیس جمهور آمریکا از دیوار ندبه

با گذشت 69 سال از زمان تأسیس رژیم مجعول صهیونیستی با وجود آنکه آمریکایی ها نخستین کشوری بودند که این رژیم را به رسمیت شناخته اند و به عنوان یک همپیمان استراتژیک، تمام قطعنامه های علیه این رژیم را در شورای امنیت یا وتو کرده اند یا به گونه به تعلیق رسانده اند اما طی این 69 سال هیچ گاه هیچ یک از رئیسان جمهور آمریکا در زمان ریاست جمهوری از دیوار ندبه دیدار نکرده اند.

دیوار ندبه کجاست و ادعای صهیونیست ها در خصوص آن چیست؟

دیوار ندبه بخش جنوبی دیوار غربی مجموعه مسجدالاقصی است که به ادعای مجعول صهیونیست ها این دیوار، تنها باقیمانده معبد دوم سلیمان است. ادعایی که تا کنون هیچ سند تاریخی در خصوص آن پیدا نشده است. صهیونیست ها در سال 1967 با تخریب یک محله فلسطینی (حی المَغارِبه)- که مقابل این دیوار قرار داشت- آن را به صحنی بزرگ برای عبادت یهودیان تبدیل کرده اند. این در حالی است که یونسکو که یکی از نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل به حساب می آید و لابی هایی هم با آمریکایی ها دارد حتی یک وجب از مجموعه مسجدالاقصی را به عنوان یک مکان مقدس یهودی به رسمیت نشناخته است و آخرین بار در قطعنامه ای که به این مناسبت صادر کرد بر این مسئله تصریح کرد.

طی 69 سال اشغال فلسطین، اگر هر یک از مقامات آمریکایی به دیدار یا زیارت این دیوار رفته اند پیش از ریاست جمهوری یا پس از آن بوده است. لذا دیدار ترامپ از این دیوار یک رکورد و امری کاملا جدید به حساب می آید. اینکه ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود به دیدار دیوار ندبه رفت، حکایت از این دارد که او مالکیت صهیونیست ها و ادعای واهی آنها در خصوص دیوار ندبه را به رسمیت شناخته است.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی پارلمان چک

دو روز پس از سفر ترامپ به فلسطین اشغالی در حالی که هنوز در ایتالیا به سر می برد، رسانه ها خبری را منتشر کردند که تحلیلگران فلسطین را در بهت فرو برد. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت نوشت، پارلمان چک با 112 رأی مثبتِ 156 نماینده خود ، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و از دولت این کشور خواست با تأیید آن به عنوان قانون، رسما آن را اعلام کند و از صهیونیست ها بخواهد بدون پیش شرط، با فلسطینیان مذاکره کند. پارلمان چک در ادامه ی این اقدام خود قطعنامه ی یونسکو در به رسمیت نشاختن حقی برای یهودیان در مجموعه مسجدالاقصی را محکوم کرد و از دولت این کشور خواست، حق عضویت سالانه خود به این سازمان فرهنگی زیر مجموعه ی سازمان ملل را قطع کند. پس از این اقدام پارلمان چک، پراگ ، پایتخت این کشور شاهد جشنی تحت عنوان «روز اورشلیم» بود که در کلیسای مسیحیان آنجلیکان برگزار شد.

طرح انفصال دو مرکز سکونت فلسطینیان از قدس

شبکه 10 رژیم صهیونیستی در همین ایام از طرحی سری خبر داد که از سوی شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی پی گیری می شود. این شبکه رژیم صهیونیستی اعلام کرد شورای امنیت ملی به طور سری در حال پی گیری طرحی است که براساس آن اردوگاه فلسطینی شعفاط و محله ی «کفر عقب» را از حیث ساختار اداری از شهر قدس جدا کرده، آن را تحت حاکمیت شوراهای اطراف قدس قرار دهد. 2 منطقه ی نامبرده بیش از 140 هزار فلسطینی را در خود جای داده اند. با این اقدام صهیونیست ها عملا 140 هزار نفر از جمعیت فلسطینیان قدس کاسته می شود و تعداد آنها به کمتر از 160 هزار نفر خواهد رسید و در مقابل یهودیان در اقلیت قرار خواهند گرفت. این شبکه ی صهیونیستی علاوه بر اینکه از حمایت نتانیاهو از این طرح خبر داد، اعلام کرد اسحاق هرتسوگ، رهبر مخالفان دولت کنونی رژیم صهیونیستی نیز از اجرای این طرح ابراز خرسندی کرده است.  

پروژه قدس بزرگ صهیونیست ها

صهیونیست ها سال ها است برای قدس طرح های دراز مدتی را در دست اجرا دارند. مهمترین طرح صهیونیست ها در این راستا، ایجاد قدس بزرگ است. از نوشته ، پرداختن به این طرح نیست اما به طور مختصر در این خصوص کافی است بدانیم صهیونیست ها در طرح قدس بزرگ قصد دارند جدا کردن محله های فلسطینی نشین مثل شعفاط، کفر عقب و ابودیس و در مقابل آن الحاق اَبَر شهرک های صهیونیست نشینی چون «آریئِل» تلاش می کنند یک قدس بزرگ به وجود آورند که خالی از فلسطینیان باشد. صهیونیست ها برای ایجاد قدس بزرگ، توافقاتی چون اسلو و قطعنامه های سازمان ملل را زیر پا گذاشته اند و از خط سبز که مرز سرزمین های اشغالی و کرانه ی باختری محسوب می شود نیز دهها کیلومتر فراتر رفته اند.

نتیجه

اگر نگاهی به نخستین موضعگیری ترامپ در خصوص قدس و پس از آن اقداماتی که در سفر اخیرش به فلسطین اشغالی انجام داد بیاندازیم و به آن شواهدی چون اقدام پارلمان چک و طرح انفصال دو محله فلسطینی نشین را اضافه کنیم کمترین نتیجه ای که می توانیم به آن دست یابیم از این قرار است که صهیونیست ها خیز بلندی به سمت بلعیدن قدس برداشته اند و قدس در رأس اقدامات آنها قرار گرفته است. خطرناکی این طرح زمانی بیشتر می شود که بدانیم مخالفان دولت نتانیاهو نیز- که در برخی موارد همچون یک مانع مقابل دولت رژیم صهیونیستی قرار می گیرند- در این مسئله با وی همداستان شده اند.

اینکه قدس چه جایگاهی در جهان اسلام و فلسطین دارد بر همگان روشن اما آنچه از همه مهمتر است این است که قدس نوک پیکان مسئله فلسطین و نقطه ای است که بیشترین حساسیت در جهان اسلام نسبت به آن وجود دارد و مسلمانان حتی حاضر به از دست دادن نقطه ای از شهر نیستند.

یک هشدار جدی

اینکه مجموع این اقدامات باید محل دقت نظر کشورهای اسلامی و حامیان جهانی فلسطین قرار گیرد نخستین دلیل این نوشته برای نگارش و تلاش آن برای دادن هشداری جدی به آنان است اما نکته ی ثانویه ای که نباید از آن غفلت کرد، توجه به اقداماتی صهیونیست ها پس از این مرحله است. تجربه ی مبارزه با صهیونیسم و رژیم صهیونیستی نشان داده است که صهیونیست ها زمانی که دست به اقدامات این چنینی زده اند و با هوشیاری مبارزان عرصه مقابله با صهیونیسم مواجه شده اند به نوعی تلاش در بحران آفرینی کرده اند تا نگاه ها و توجهات را از مسئله ای که مد نظر همه ی حامیان فلسطین قرار گرفته است منحرف کنند. اینکه به زودی می توان منتظر مسئله و بحرانی جدید بود که مسئله قدس را کمرنگ کند امری بدیهی در عرصه مبارزه با صهیونیسم است که باید مد نظر همه ی آزادگان جهان و مبارزان عرصه ی مقابله با صهیونیسم قرار گیرد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار