خاطرات سیداحمد نبوی منتشر شد/ عاشقانه‌ها و مقاومت‌های جنگ در کتاب «برسد به دست خانم ف»

نویسنده کتاب «برسد به دست خانم ف» گفت: عاشقانه‌ها و مقاومت‌های جنگ در این کتاب آورده شده است.
کد خبر: ۲۴۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰ - 28May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ راحله صبوری نویسنده پیرامون کتاب «برسد به دست خانم ف» که شامل خاطرات سید احمد نبوی است اظهار داشت: این اثر در روزهای پایانی سی‌امین دوره از نمایشگاه کتاب از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و در نمایشگاه عرضه شد.

وی در ادامه با بیان اینکه آقای نبوی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس هستند که در مقطعی معاون گردان انصار فعالیت داشت؛ همانگونه که در مقدمه کتاب ذکر شده پیش از بنده شخصی از سال 67 مصاحبه‌ها را انجام داده بود و کاست همان گفت‌وگوها در اختیار من قرار گرفت و شروع به تدوین اولیه کردم.

صبوری در ادامه به اسناد هم اشاره کرد و متذکر شد: این اسناد چندی بعد توسط آقای اصغر کاظمی در اختیارم گذاشته شد  و  پس از آن تدوین مجددی صورت گرفت تا در کنار متن کتاب از آنها استفاده شود. این نامه‌ها که از اسناد مهم هستند بیان کننده تاریخ اجتماعی، روابط انسانی و عاطفی افراد هستند.

وی گفت: البته راحت‌ترین مسیر استفاده از این نامه‌ها و اسناد قرار دادن آنها در انتهای کتاب بود اما با نوآوری که صورت گرفت تصمیم بر آن شد تا به شکل دیگری از این نامه‌ها درکنار متن بهره گرفته شود. بنابراین نامه ها در کنار خاطرات به لحاظ زمانی قرار گرفت و تدوین شد.

 خاطرات سیداحمد نبوی منتشر شد/ عاشقانه‌ها و مقاومت‌های جنگ در کتاب «برسد به دست خانم ف»

این نویسنده با تاکید بر اینکه تعداد نامه‌ها بیش از این بود که در کتاب ذکر شده ابراز داشت: در ادامه کار تدوین به تناسب خاطرات از نامه‌های مرتبط استفاده کردم.

 خاطرات سیداحمد نبوی منتشر شد/ عاشقانه‌ها و مقاومت‌های جنگ در کتاب «برسد به دست خانم ف»

صبوری در ادامه مطالب خود در پاسخ به اینکه شکل کتاب نمایش دهنده جنبه عاطفی جنگ است، تصریح کرد: البته با توجه به نگاهی که به خاطرات صورت گرفته هم به جنبه مبارزه و هم عاطفی در کنار هم پرداخته شده است، کار ما تاریخ شفاهی است و نمی‌توانیم کار را به سمت خاصی سوق دهیم از این رو بر اساس محتوای مصاحبه ها و اطلاعات جمع آوری شده، خاطرات تدوین و نگارش شده است.

وی پیرامون موارد عاطفی کتاب و اینکه تاکید داشتم به نقش زن هم اشاره کنم، گفت: تاکید بر تک محور بودن فضا مثلا فقط عاطفی یا فقط جنگ نداشتم اما می‌خواستم بگویم این فضا وجود داشته و قابل انکار نیست. حتی پررنگ بوده ولی کمتر به آنها پرداخته شده است. زیرا جنگ بد انسانی و عاطفی هم داشته است.

نویسنده در مقدمه آورده است: «نامه ها، باعث شد در نیمه راه نگارش خاطرات، تدوین دوبارهای آغاز و طرحی نو دراندازم در تار و پود این قالی پر نقش و نگار. در اینجا ذکر چند نکته را برای خواننده گرامی ضروری می دانم: اول اینکه تدوین این خاطرات، به شیوه معمول خاطره نویسی انجام شده است. اما تلفیق نامه ها با خاطرات و تطابق تاریخی و محتوایی نامه ها در فاصله زمانی حدود سی سال چالش بزرگی بر سر راه تدوین کتاب بود که پس از تالش و تحقیق بسیار، در اردیبهشت 1394، حاصل آن گره‌ها و نقش‌ها، مستندنگاشت‌های شد که پیش روی شماست.»

اما راوی این اثر سید احمد نبوی از فرماندهان دوران دفاع مقدس معتقد است: برخی معتقدند که ادبیات جنگ شکل مردانه به خودش گرفته ولی کتاب «برسد به دست خانم ف» برعکس آن است. سوره مهر مرا قانع کرد که می‌توان به سمت خانوادگی کردن قصه‌های دفاع مقدس رفت به همین دلیل فضای پشت جبهه و خانواده را نیز آورده‌ام.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار