تولیت آستان قدس رضوی:

سکوت در مقابل ظلم مشارکت با ظالمان است/ امام (ره) برای منافع شخصی هیچ‌گاه عملی را انجام نمی‌دادند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) برای منافع شخصی هیچ‌گاه عملی را انجام نمی‌دادند و همواره رضای الهی را مد نظر افعال خود داشتند.
کد خبر: ۲۴۱۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲ - 28May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید ابراهیم رئیسی»، در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دومین روز از ماه مبارک رمضان در ایوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تفسیر سوره «الشمس» پرداخت و  اظهار داشت: سوره «الشمس» در حقیقت سوره تهذیب نفس و پاکی قلوب از ناپاکی‌ها و ناخالصی‌هاست، در این سوره خداوند متعال به یازده پدیده مهم عالم خلقت و ذات پاک خداوند سبحان قسم یاد می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دو آیه نخست این سوره که در آن خداوند می‌فرماید «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا» و «وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا» عنوان کرد: نخستین سوگندی که در این سوره یاد شده، سوگند به خورشید و دومین سوگند گستردگى نور آن است. کلمه «ضُحَاهَا» به معناى گستردگى نور آفتاب است که بعد از طلوع خورشید گسترده مى‏‌شود. خورشید مهم‌ترین و اساسی‌ترین عنصر برای زندگى انسان و تمام موجودات زنده بوده و تمام منابع حیات از آن سرچشمه مى‌‏گیرند.

وی با بیان اینکه سوگند دیگری که در این سوره خداوند بیان کرده در آیه «وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا» آمده است تصریح کرد: خورشید ظاهر و هویدا کننده و پدید آورنده روز و شب آرامش بخش برای جنبندگان است.

تولیت آستان قدس رضوی آیه «وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا» را سوگند خداوند به شب برشمرد و اظهار کرد: شب با تمام برکات و آثارش،  که از یک سو حرارت آفتاب روز را تعدیل مى‌‏کند و از سوى دیگر مایه آرامش و استراحت همه موجودات زنده است، اگر نباشد حرارت سوزان آفتاب همه چیز را نابود خواهد کرد.

رستگاری در گرو تهذیب نفس است

رئیسی با بیان اینکه خداوند در سوره «الشمس» یازده بار قسم یاد می‌کند تا موضوعی مهم را برای انسان‌ها متذکر شود ادامه داد: پروردگار متعال به یازده موضوع مهم از عالم خلقت و ذات پاک خداوند سبحان براى اثبات این معنى که فلاح و رستگارى در گرو تهذیب نفس است، قسم یاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین سرمایه انسان نفس الهام‌بخش به پاکی‌ها و خوبی‌ها و بر حذردارنده از بدی‌ها و پلشتی‌هاست، عنوان کرد: انسان‌هایی سعادتمند می‌شوند که این سرمایه الهی را از دست ندهند و ماه مبارک رمضان فرصتی مناسب برای صیانت و خودسازی از نفس است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: انسان اگر بخواهد رستگار شود، باید باطن خود را تزکیه کند و با پرورشى صالح بپروراند، انسان هرچقدر با گناه فطرت خود را غبار آلوده سازد، بیشتر خود را از درک حقیقت و دیدن راه هدایت محروم کرده است.

پاکی ضمیر، لزوم اثرگذاری هدایت‌های الهی

رئیسی با بیان اینکه ایمان و تزکیه نفس دو عامل برای رستگاری انسان‌هاست، پاکی ضمیر را لازمه اثرگذاری هدایت‌های الهی بر انسان دانست و تصریح کرد: اگر در اثر گناهان فطرت آدمی را ظلمت فرا بگیرد؛ به گونه‌ای که درک و فهم او زایل شود، آنگاه هر چقدر هم راه و راهبر نورانی باشد، هدایت بر انسان اثر نمی‌کند. همان گونه که در محضر پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) اشخاصی بودند که انوار فروزان هدایت‌های الهی را نمی‌دیدند.

وی در فراز دیگری از سخنان خود به موضوع عذاب قوم ثمود اشاره کرد و گفت: در ماجرای قوم ثمود یک نفر ناقه حضرت صالح(ص) را کشت، اما به سبب سکوت دیگران در برابر این ظلم، عذاب الهی بر سر همه نازل شد.

سکوت در مقابل ظلم مشارکت با ظالمان است

تولیت آستان قدس رضوی سکوت در مقابل ظلم را مشارکت با ظالمان قلمداد و تصریح کرد: اعتراض به ظلم نهی از منکر  خواهد بود که وظیفه‌ دینی است و اگر کسی در مقابل ظالمان سکوت کند، با ظالمان در ظلم و نتیجه آن مشارکت کرده است، در روز عاشورا یک نفر حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) را به شهادت رساند، اما به سبب سکوت دیگران تمام لشکر ابن زیاد در این جنایت و ظلم شریک هستند.

وی با تأکید بر اینکه ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تزکیه نفس و ظرفیت‌سازی در انسان است، اضافه کرد: در عالم سخن و حرف زیاد است، باید دید در بزنگاه‌ها و در دو راهی‌های منافع شخصی و منافع اجتماعی، انسان کدام را انتخاب می‌کند؟ انسان‌های با ظرفیت و دارای تزکیه نفس هستند که می‌توانند در چنین شرایطی خود را حفظ کنند و رضای الهی را بر منافع شخصی خود ترجیح دهند.

رئیسی با اشاره به اینکه انسان باید در تمامی حالات در راستای رضای الهی عمل کند، اگرچه بسیاری مخالف آن باشند، گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) برای منافع شخصی هیچ‌گاه عملی را انجام نمی‌دادند و همواره رضای الهی را مد نظر افعال خود داشتند، همانگونه که روزی امام(ره) در اتاق بودند و مردم در حسینیه فریاد درود بر خمینی(ره) سر می‌دادند، امام بدین مضمون فرمودند که «اگر فردا همین جماعت شعار خلاف این را سر دهند، در من تغییری به وجود نخواهد آمد».

منبع: آستان نیوز

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار