نقدی بر مجموعه اشعار «چشم‌های شرجی»

در کتاب «چشم‌های شرجی» 69 غزل گردآوری شده است که 11 غزل بدون ردیف و 58 غزل دارای انواع و اقسام ردیف می‌باشد.
کد خبر: ۲۴۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ - 29May 2017
نگاهی آماری به مجموعه اشعار «چشم های شرجی»
به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، رضا بردستانی یکی از منتقدین ادبی استان یزد در نقدی بر کتاب چشم‌های شرجی نوشت: این بار تصمیم دارم تا با نگاهی آماری، بدون توجّه به محتوای کتاب به نقد آماری کتاب چشم‌های شرجی بپردازم، در لابه‌لای این آمار نیز نکات مثبت و منفی یافت می‌شود که بتوان آن را دستمایه نقد قرار داد، حال با این مقدمه به استقبال کتاب چشم‌های شرجی می‌رویم، کتابی که به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد، توسط نشر مفاخر در شمارگان 1000 نسخه چاپ و منتشر گردیده است.

این کتاب 210 صفحه‌ای حاوی سه مقدمه، 107 عنوان شعر از 44 شاعر مرد و زن و 66 عنوان شعری در قالب‌های؛ غزل، مثنوی، شعر نو و نیمای ترانه با درونمایه کودک و نوجوان و رباعی و دو بیتی (70 رباعی و دوبیتی)، یک غزل پیوسته، یک غزل مثنوی و یک رباعی پیوسته در موضوعات سه گانه؛ جنگ و جبهه و شهادت، عاشورا و انتفاضه و مقاومت نگارش شده است.

69 غزل در این مجموعه گردآوری شده است که 11 غزل بدون ردیف و 58 غزل دارای انواع و اقسام ردیف می‌باشد. سه ردیف ابتکاری و در نوع خود قابل توجه  در این غزل‌ها  وجود دارد.
 
در غزل،‌ مثنوی و شعر کودک بیشترین شاعرها از خانم‌ها می‌باشند و در شعر نو، رباعی و دوبیتی گوی و میدان در اختیار آقایان می‌باشد.

خانم‌ها عالیه مهرابی، سیده صدیقه عظیمی‌نیا و زهرا کلاته حجمی حدود یک سوم  کل کتاب را به خود اختصاص می‌دهند که با اندکی دقت و ظرافت، از میان اشعار این مجموعه، می‌توان کتابی دیگر تحت عنوان «شعر، زن و ادبیات پایداری» بیرون کشید.

24 شاعر مرد در این کتاب با 41 عنوان شعری حضور دارند و  20 شاعر زن با 66 عنوان شعر سروده‌اند که جای بسیاری از شعرای بلند آوازه استان به طور کلی یا خالی است یا به درج تنها یک شعر از آنها کفایت شده است.

حال با داشتن این آمار دوباره کتاب را از ابتدا ورق می‌زنیم، عنوان کتاب بسیار زیبا و هنرمندانه انتخاب شده است ولی طرح روی جلد خیلی مناسب نیست؛ این کتاب با توجه به محتوای شعری و درونمایه جنگ و شهید و دفاع مقدس  طرحی خلاقانه‌تر را لازم داشت. اما در مجموع کتابی مناسب و شایسته تقدیر می‌باشد که به خوانندگان عزیز توصیه می‌کنم حداقل یک بار این کتاب را مرور کنند.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار