نگاهی به جریان‌های فکری جهان از منظر قرآن کریم

نخستین چاپ کتاب «قرآن کریم و جریان‌های فکری جهان» تالیف دکتر فاروق صفی‌زاده از سوی انتشارات نسل نواندیش منتشر شد.
کد خبر: ۲۴۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ - 29May 2017
نگاهی به جریان‌های فکری جهان از منظر قرآن کریم
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «قرآن کریم و جریان‌های فکری جهان» تالیف دکتر فاروق صفی‌زاده نقدی علمی بر عرفان‌های کاذب در جهان بوده و در ادامه مصداق‌هایی مرتبط با مباحث از آیات قرآن کریم آورده شده است.
 
«اهمیت معرفت و شناخت در زندگی انسان»، «چیستی عرفان کاذب»، «تناقض عرفان کیهانی با آیات قرآن»، «ویژگی‌های عرفان‌های کاذب و دروغین»، «اعجاز نجومی قرآن»، «تفکر الحادی و الهی»، «اسلام و نسبت آن با دنیا»، «راه میانه در نگرش به احکام اسلامی»، «عرفان وین دایر؛ عرفان آمریکایی»، «تاملی بر دستاوردهای قانون جذب»، «قوانین معنوی قرآن برای موفقیت»، «تنوع مکاتب و گرایش‌های عرفانی»، «آسیب‌شناسی عرفان‌واره‌های نوپدید و عرفان و شبه عرفان» از جمله مهم‌ترین سرفصل‌های کتاب حاضر هستند.
 
در صفحه چهل‌ و نه کتاب در ذیل عنوان «عرفان دروغین» آمده است: «ایجاد دکان تصوف و درویشی از دیر زمان در جامعه ما رواج داشته و به موازات عرفان ناب جلو آمده است و فرقه‌های متعدد دراویش و صوفی در جای جای جامعه ما رونق داشته است و چون رسیدن به عرفان ناب سخت است و نیاز به تمرین، تلاش شبانه‌روزی و التزام کامل به شریعت داشته، تصوف حیله‌گرانه از رونق بیش‌تری برخوردار شده است.
 
زیرا با تنبلی و بیکارگی نسبتی تام داشته و ساده‌انگاران را به خود جلب کرده است و به تعبیر صاحب کتاب «تبصره العوام فی معرفه مقالات الانام» که در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم نگارش یافته است: «همت ایشان جز شکم نبود ... از حرام احتراز نکنند و ایشان را نه علم باشد و نه دیانت... هیچ‌کس دون‌همت‌تر از ایشان نباشد.» خواجه شیراز، آن عارف دل‌سوخته، در برابر چنین دکان‌هایی نالیده و می‌گوید: نقد صوفی نه همین صافی بی‌غش باشد، ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد.»
 
نخستین چاپ کتاب «قرآن کریم و جریان‌های فکری جهان» در 504 صفحه با شمارگان 300 نسخه به بهای 39 هزار و 900 تومان از سوی انتشارات نسل نواندیش راهی بازار نشر شده است.
 
انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها