آمريكا روي «خط صفر» درگيري با مقاومت

نيروهاي مقاومت در دو سوي مرزهاي عراق و سوريه با سرعت مطمئن به پيشروي‌هاي خود ادامه مي‌دهند.
کد خبر: ۲۴۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۲ - 29May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، نيروهاي مقاومت در دو سوي مرزهاي عراق و سوريه با سرعت مطمئن به پيشروي‌هاي خود ادامه مي‌دهند. واحدهاي حشدالشعبي با بيرون راندن داعش از غرب استان «نينوا» موفق شدند به مرزهاي سوريه برسند و انتظار مي‌رود آنها با هماهنگي بغداد و دمشق براي تعقيب تروريست‌هاي داعش از مرز عبور كرده و وارد خاك سوريه شوند اما وضعيت در مرز سوريه از پيچيدگي و حساسيت زيادي برخوردار است و هر لحظه احتمال درگيري نيروهاي مقاومت با امريكايي‌ها وجود دارد.

واحدهاي ارتش سوريه و متحدانشان بدون توجه به هشدارها و اعلاميه‌هاي امريكا مصمم هستند به گذرگاه مرزي تنف برسند؛ جايي كه آمريكا و انگليس به صورت غيرقانوني به اشغال خود درآورده‌اند تا بين عراق و سوريه منطقه حائل ايجاد كنند و مانع از آنچه تحقق «هلال شيعي» مي‌خوانند، شوند.
 
«هادي العامري»، دبيركل سازمان «بدر عراق» عصر روز گذشته اعلام كرد نيروهاي حشد‌الشعبي به مرزهاي سوريه و عراق رسيده‌اند.

العامري افزود: نيروهاي بسيج مردمي در روستاي «ام جريص» نزديك مرزهاي سوريه مستقر شدند و از فردا پاكسازي مرزهاي عراق و سوريه را از اين روستا به طرف شهر القائم آغاز مي‌كنند.  رسيدن نيروهاي حشدالشعبي به مرز سوريه اهميت زيادي دارد چرا كه مي‌تواند تلاش‌هاي امريكا براي ايجاد مناطق حائل در مرز عراق و سوريه را ناكام بگذارد.

علاوه بر اين طي چند روز گذشته فرماندهان عراقي از آمادگي خود براي تعقيب تروريست‌هاي داعش در خاك سوريه خبر دادند و از هماهنگي ميان بغداد و دمشق در اين زمينه حرف زدند. در همين‌حال «جواد الطليباوي» از فرماندهان حشد‌الشعبي به پايگاه خبري المعلومه گفته است كه «حيدر العبادي»، نخست‌وزير و فرمانده كل نيروهاي عراقي مسئوليت حفظ امنيت مرز عراق با سوريه را به حشد‌الشعبي سپرده است و در صورت تأمين امنيت اين نوار مرزي، غلبه بر داعش در تمامي استان‌ها سرعت بالايي مي‌گيرد.

التهاب در مرز سوريه

مشروعيت حشد‌الشعبي و حضور گسترده‌اي كه امريكا در عراق دارد باعث آن مي‌شود واشنگتن بتواند اقدام مستقيم نظامي عليه نيروهاي مقاومت انجام دهد اما درمرز سمت سوريه  وضعيت پيچيده، ملتهب و حساس شده است. نيروهاي مقاومت مصمم هستند به گذرگاه تنف واقع در مثلث مرزي عراق، سوريه و اردن برسند. اين گذرگاه در مسير بزرگراهي قرار دارد كه بغداد را به دمشق وصل مي‌كند و به همين دليل از اهميت كليدي برخوردار است.

آمريكايي‌ها از طريق گروه مسلح كنترل اين گذرگاه را پس از عقب‌نشيني داعش به دست گرفته‌اند. ناظران معتقدند  هدف اصلي امريكا از حضور غيرقانوني در منطقه مرزي «تنف» جلوگيري از وصل شدن ايران، عراق، سوريه و لبنان در يك جغرافيايي گسترده‌ است.

امريكايي‌ها علناً مي‌گويند مانع آنچه «هلال شيعي» مي‌خوانند مي‌شوند. هواپيمايي امريكايي  در اقدامي كم‌سابقه نيروهاي ارتش سوريه و متحدانشان كه در‌حال پيشروي به سمت گذرگاه «تنف» بودند را هدف قرار داد  اما اين اقدام امريكا باعث نشد تا نيروهاي مقاومت به تلاش‌هاي خود جهت رسيدن به اين گذرگاه ادامه ندهند. در‌حال حاضر ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت در فاصله 27 كيلومتري منطقه تنف يعني ايست و بازرسي «الزرقاي» قرار دارند. روز گذشته منابع خبري گزارش دادند، جنگنده‌هاي ائتلاف امريكا در نزديكي منطقه «تنف» اطلاعيه‌هايي را در مناطق استقرار ارتش سوريه منتشر كردند و مدعي شدند نيروهاي ارتش سوريه نبايد به گذرگاه تنف نزديك شوند. در اين اطلاعيه‌ها ضمن هشدار به ارتش سوريه در خصوص نزديك شدن به اين گذرگاه، آمده است: «هر گونه تحركي به سمت تنف خصمانه است و از نيروهايمان حمايت خواهيم كرد».
 
اروپا تحريم‌هاي سوريه را تمديد كرد

شوراي اروپا روز (دوشنبه) تحريم‌هاي اعمال شده عليه سوريه را به مدت يك سال ديگر تمديد كرد. اتحاديه اروپا روز (دوشنبه) تحريم‌هاي اعمال شده عليه سوريه را تا آغاز ماه ژوئن سال 2018 تمديد كرد كه بر اساس آن 240 شخص و 67 نهاد سوري با منع مسافرت و مسدود شدن دارايي مواجه خواهند شد. تمديد اين تحريم‌ها در حالي است كه فعالان درباره تأثير اينگونه اقدامات بر زندگي مردم به‌ويژه در حوزه بهداشت و درمان هشدار داده‌اند. سفير سوريه در مسكو در واكنش به اين اقدام گفت: ما به شدت اقدام اتحاديه اروپا مبني بر تمديد تدابير محدود‌كننده يكجانبه عليه سوريه را محكوم مي‌كنيم.

 وي افزود: اين اقدام نشان‌دهنده تداوم سياست اشتباه اتحاديه اروپا در قبال سوريه است.

منبع: روزنامه جوان







نظر شما
پربیننده ها