سفیر پاکستان در ایران:

تحقیقات درباره حادثه «میرجاوه» در حال تکمیل است/ برای رفع اختلاف ایران و عربستان تلاش می‌کنیم

آصف علی خان دورّانی با اشاره به اینکه تحقیقات درباره حادثه «میرجاوه» در حال تکمیل است گفت: اسلام‌آباد برای رفع اختلاف میان دو کشور برادر ایران و عربستان تلاش می‌کند.
کد خبر: ۲۴۱۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ - 30May 2017
تحقیقات درباره حادثه «میرجاوه» در حال تکمیل است/  برای رفع اختلاف ایران و عربستان تلاش می‌کنیمبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، متعاقب حادثه شهادت مرزبانان ایرانی در مرزهای مشترک ایران و پاکستان و مسائل مرزی پیش آمده بین دو کشور همسایه و همچنین سایر مسائل منطقه ای، گفتگویی با «آصف علی خان دورّانی» سفیر پاکستان در ایران انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

پس از حادثه «میرجاوه» و شهادت مرزبانان ایرانی به دست تروریست ها در مرز ایران و پاکستان، «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور ایران طی تماس تلفنی با «چودری نثار علیخان» همتای پاکستانی خود از امادگی ایران برای تشکیل کمیته ویژه امنیتی و کمیته مرزی دو کشور طی نشست های کارشناسی سخن گفت، آیا طرف پاکستانی نیز برای تشکیل چنین کمیته ای آمادگی دارد؟

در ابتدا مایلم تسلیت قلبی خود را بابت این حادثه تأسف­بار به برادران ایرانی­ ام ابراز نمایم. بعد از این حادثه، هر دو طرف توافق کردند تا چنین کمیته ­ای را تشکیل دهند. شایان ذکر است کمیته ویژه امنیتی بین دوکشور از قبل نیز وجود داشته­ است. از آنجایی که تحقیقات مشترکی درباره این حادثه از سوی پاکستان و ایران در جریان است، مطرح ساختن این موضوع در رسانه ­ها پیش از اتمام تحقیقات مناسب نیست.

بعد از این حادثه اسفناک، «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن سفر به پاکستان با «نواز شریف» نخست وزیر، «سرتاج عزیز» مشاور نخست وزیر در امورخارجه، «سردارایازصادق» رئیس مجلس ملی، «چودری نثار علی» وزیر کشور، «ناصرخان جنجوعه» ژنرال بازنشسته و مشاور امنیت ملی و «ژنرال قمر جاوید باجوا» رئیس ستاد ارتش پاکستان دیدار کرد. اسلام آباد صریحاً اعلام نمود «ما هیچ وقت اجازه نخواهیم داد از خاک ما علیه کشورهای همسایه استفاده شود و تحقیقات کاملی را در رابطه با این حادثه به انجام خواهیم رساند و چنانچه فردی از طرف پاکستان مقصر شناخته شود، دولت پاکستان اقدام قانونی خواهد نمود». یقیناً پاکستان ارزش زیادی برای روابط نزدیک خود با ایران قائل بوده و هر دو کشور همواره کنار یکدیگر ایستاده ­اند.

«سرتاج عزیز» مشاور نخست وزیر پاکستان در مصاحبه با شبکه «دنیا» اعلام کرده بود که اگر تهران اطلاعات لازم در زمینه تروریست هایی که علیه مرزبانان ایران اقدام کرده اند را بدهد، پاکستان علیه آنها وارد عمل خواهد شد. آیا این به این معنا نیست که اسلام آباد اشرف اطلاعاتی بر این گروههای تروریستی ندارد؟

وقتی این حادثه در خاک ایران اتفاق افتاده است، طبیعی است که ایران باید در این باره به ما اطلاعات بدهد، و وقتی که همه شواهد در این راستا جمع شدند در آن صورت است که می توان کاری از پیش برد. لازم به ذکر است تمام اتفاقاتی که در گذشته در مرز ایران و پاکستان رخ داد درباره آنها به طور کامل تحقیق کردیم و علیه مجرمان اقدام نموده ­ایم.

بحث این است که تروریستها از خاک پاکستان وارد شدند و دوباره به داخل پاکستان متواری شدند.

حادثه میرجاوه در داخل خاک ایران اتفاق افتاده است. ما هنوز منتظر اطلاعات کامل از زمان رویداد این حادثه و فرار این تروریست­ها از خاک ایران هستیم. توصیه می ­شود که منتظر تکمیل تحقیقات در این زمینه باشیم تا تمامی حقایق روشن شود.

اساسا گروههای تروریستی که علیه منافع ایران اقدام می کنند و در خاک پاکستان حضور دارند از سوی چه گروهها و کشورهایی مورد حمایت قرار می گیرند، اشراف اطلاعاتی پاکستان براین گروهها تا چد حداست؟

من به عنوان نماینده دولت پاکستان اعلام می کنم که دولت پاکستان هرگز به کسی اجازه انجام چنین اقداماتی را از خاک خود نخواهد داد.

آیا اسلام آباد جیش العدل را به عنوان گروه تروریستی به رسمیت می شناسد؟

بله، بدون شک.

درمورد پذیرش فرماندهی ائتلاف نظامی سعودی توسط  ژنرال «راحیل شریف» فرمانده سابق ارتش پاکستان توضیح بدهید. هدف اسلام آباد از مشارکت در این ائتلاف در این سطح چیست؟

این یک ائتلاف اسلامی بوده و اهداف آن یعنی مبارزه علیه تندروی و تروریسم، کاملاً مشخص است.

اما این چه ائتلاف اسلامی است که نامی از  ایران و عراق و سوریه  در آن نیست؟

پاکستان با حسن نیت به این ائتلاف اسلامی پیوسته است تا برای اتحاد تمامی کشورهای اسلامی تلاش کند. حضور پاکستان در این ائتلاف برعلیه هیچ کشور خاصی نیست.

اما این ائتلاف در ضدیت با مواضع ایران است و هرچند اسلام آباد با دعوت از ایران برای شرکت در این ائتلاف تلاش کرد که آن را در ضدیت با ایران نداند. آیا به نظر شما  چنین دعوتی یک نوع تصادف دیپلماتیک نیست؟

همانطور که گفتم ما از وحدت امت اسلامی حمایت می­ کنیم و می­ خواهیم به این وحدت تحکیم ببخشیم. پاکستان از روابط نزدیکی با هر دو کشور ایران وعربستان سعودی برخوردار است و تمامی تلاش خود را جهت از میان برداشتن اختلافات دو برادر بزرگ مسلمان خود به کار خواهد بست.

با توجه به تنش های بین ایران و عربستان و با در نظر گرفتن روابط خوبی که اسلام آباد با هر دو طرف دارد، سوالی که مطرح می شود این است که آیا پاکستان می تواند توازن را در رابطه با دو طرف برقرار کند و اگر نتواند آیا مجبور به انتخاب یکی از این دو کشور خواهد شد یا نه؟

روابط خوب ما با ایران و عربستان می تواند سبب ساز نزدیکی این دو کشور با یکدیگر گردد.  شاید بخاطر بیاورید که نخست وزیر ما سال گذشته نیز تلاش­هایی را جهت کاهش اختلافات ایران وعربستان به انجام رساندند.

شاهد برگزاری نشست «یک کمربند-یک جاده» در چین بودیم، هدف از این نشست همانگونه که می دانید احیای جاده ابریشم است با توجه به  مخالفت هند با این نشست و مطرح کردن بحث کشمیر آیا این ائتلاف منجربه بلوک بندی های جدید در منطقه نخواهد شد، به عنوان مثال بلوک بندی با محوریت هند و آمریکا؟

پاکستان در طرح  «یک کمربند-یک جاده» شرکت کرده است چرا که معتقدیم این ابتکار سبب توسعه همگرایی اقتصادی منطقه خواهد شد. بنابراین اینکه بقیه کشورها چه کاری می کنند و چه تصمیمی می گیرند به ما مربوط نمی شود.

اما هند با تحریم این اجلاس اعلام کرد که به دلیل تقویت کریدور اقتصادی چین-پاکستان توسط این طرح و گذر از کشمیر و منطقه «گلگت بلتستان» که منطقه مورد منازعه هند و کشمیر است، تمامیت ارضی هند نادیده گرفته می شود.

ما موضع هند در خصوص کریدور اقتصادی چین-پاکستان و کشمیر را رد می ­کنیم.

ایران و پاکستان چه جایگاهی در احیای جاده ابریشم دارند؟

باید گفت که ایران و پاکستان و تقریبا ۶۰ کشور دیگر تاکنون در این پروژه شرکت کرده اند و این اتفاق خوشایندی است چرا که طرح جاده ابریشم نو در واقع اتئلافی است که سبب پیشرفت و ترقی مردم در سطح گسترده ­تری از منطقه و در مقیاس بالا خواهد شد.

مهم ترین زمینه های همکاری ایران وپاکستان در حال حاضر چیست؟

ایران و پاکستان در زمینه ­های گوناگونی با یکدیگر همکاری می­ کنند. همکاری های ما از زمان برداشتن تحریم های ایران بیشتر نیز شده است و پس از آن نیز حجم تجارت طرفین به ۳۵ درصد در یک سال گذشته رسیده است. انتظار می ­رود این حجم تجارت پس از امضای توافقنامه بانکی و پرداختها در ماه گذشته بین بانک­های مرکزی ایران و پاکستان نیز بیشتر شود. طبق این توافقنامه بانک­های بازرگانی دو کشور خواهند توانست تجارت عادی خود را انجام دهند.

یکی از دلایل پاکستان برای اجرایی نشدن قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان، تحریم های ایران بوده است، چرا پس از برجام که موضوع تحریم ها از بین رفت، پاکستان رغبتی به اجرایی شدن این پروژه ندارد؟

تمامی اقدامات برای تکمیل این پروژه در حال انجام است. دلیل تأخیر آن این است که در زمان تحریم ها علیه ایران هیچ شرکتی حاضر به سرمایه ­گذاری در این پروژه نبود. تلاش های ما در این راستا در حال انجام است چرا که ما به گاز ایران نیاز داریم.

پاکستان تفاهم نامه ای را برای خرید گاز مایع با قطر امضا کرده است. آیا پاکستان به نوعی دنبال جایگزین برای خط لوله صلح است؟

ما با سایر کشورهای دنیا نیز قرارداد داریم چرا که کشور ما نیازمند گاز است. با وجود صادرات گاز از ایران هنوز نیاز کشور ما به طور کامل تامین نشده ­است. بنابراین توافقنامه خط لوله گاز ترکمنستان- افغانستان-پاکستان-هند (TAPI) و همچنین توافقنامه­ ای را با کشور قطر نیز منعقد کردیم.

مسائل و تنشهای اخیر بین پاکستان و افغانستان در مرزهای مشترک تا چد حد حل شده است؟

مشکلی در مرز افغانستان و پاکستان مشکلی وجود ندارد. ما صادقانه خواهان ایجاد صلح و امنیت در افغانستان هستیم. در این راه نیز تمام تلاش خود را خواهیم کرد چرا که بی ­ثباتی و ناامنی در افغانستان برای کشور ما و کل منطقه نیز مشکل ساز بوده است.

اما اخیرامسائلی که میان طرفین در مرز چمن وجود داشت و این مسائل هنوز پابرجاست.

در مورد این قضیه کارشناسان دو طرف چندین بار ملاقات داشته­ اند. این بار نیز امید آن می­ رود راه حل دوستانه­ ای در این رابطه مانند آنچه سابقاً بین دو کشور معمول بوده است یافت شود.

در مورد مسئله کشمیر و تنش هایی که بین هند و پاکستان در این خصوص وجود دارد، موضع پاکستان و هند در قبال کشمیر چیست؟

موضع پاکستان در قبال کشمیر کاملا مشخص است. مطابق با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل باید در کشمیر یک همه پرسی برگزار شود؛ برای پیوستن این ایالت به هند یا پاکستان. ما راه­ حل قطعنامه­ های شورای امنیت سازمان ملل مبنی ­بر برگزاری همه پرسی در کشمیر را حمایت می­ کنیم اما هند از تعهدات خود نسبت به شورای امنیت سازمان ملل سربازمی ­زند.

از ماه جولای سال گذشته بیش از یک هزار کودک معصوم در کشمیر نابینا شده اند و تعداد زیادی از غیر نظامیان در کشمیر تحت اشغال هند به شهادت رسیده اند. از این حادثه جان گدازتر چه می تواند باشد؟ برای کشوری که ادعای بزرگترین دموکراسی دنیا را دارد چنین نقض ظالمانه­ ای از حقوق بشر می ­بایست هند را به فکر واداشته و چالشی برای جامعه بین­ الملل جهت نجات مردمان بی­ پناه  کشمیر از بلای تروریسم دولتی باشد.

مسئله کشمیر قدمت ۷۰ ساله دارد. این وظیفه سیاسی، اخلاقی و قانونی هند است تا به وعده­ های خود به مردم کشمیر و جامعه بین­ الملل مبنی بر برگزاری یک همه پرسی بر طبق قطعنامه­ های سازمان ملل عمل کند.

وضعیت در خطوط مرزی کشمیر و خط کنترل چگونه است؟

وضعیت در «خط کنترل»، خطی که کشمیر آزاد را از کشمیر تحت اشغال هند جدا می­کند، همواره شاهد ادامه تجاوزات مرزی آشکار از سوی هند است که منجر به مرگ غیرنظامیان بی­گناه بی ­شماری شده است و هند مسئول ایجاد تنش­ در خط کنترل است.

آیا آتش بس در این منطقه برقرار نیست؟

آتش بس از سال ۲۰۰۳ برای ۱۰ سال با موفقیت برقرار بود، اما بعد از انتفاضه جدید در کشمیر تحت اشغال هند، این کشور (هند) با اعمال فشار در خط کنترل سعی کرد تا توجه جامعه بین ­الملل را از قساوت­های خود و بدترین شکل نقض حقوق بشر در دره کشمیر منحرف کند.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار