یادداشت/ محمدحسن جعفری

چرایی توسعه توان موشکی

دشمنان با اعمال فشار و تحریم‌های اقتصادی تلاش دارند تا ایران را وادار به توقف توسعه توان موشکی خود کنند و آنگاه با تضعیف قدرت بازدارندگی و دفاعی، سایه جنگ را برای همیشه بر سر ایران بگسترانند.
کد خبر: ۲۴۱۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۳ - 31May 2017
چرا توسعه توان موشکی؟

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- محمدحسن جعفری؛ نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی در منطقه غرب آسیا، برخورداری از منابع نفتی و زیرزمینی و نقش ایدئولوژیک و راهبری این کشور در منطقه و بلکه جهان، طی چهار دهه اخیر به طور فزاینده مورد طمع سلطه‌گران و نوکرانشان بوده است.

ایران پیش از انقلاب نیز محل سودجویی و بهره‌برداری قدرت‌هایی همچون آمریکا بود. آمریکا در آن دوران علاوه بر انتخاب ایران، به عنوان حافظ منافع خود در برابر بلوک شرق، اشتغال بسیاری برای نظامیان و سودآوری اقتصادی برای کارخانجات نظامی خود به وجود آورد.

با توجه به این طمع ورزی‌ها، لازم است ایران بنا بر تهدیدات پیش‌رو و با توجه به محیط جغرافیایی خود به توسعه و تقویت توان نظامی بپردازد. در این راستا در حوزه رزم زمینی، یگان‌های زرهی، پهپادی و بالگردی تقویت و چابک‌سازی یگان‌ها در برابر جنگ‌های نیابتی در دستور کار قرار گرفته است. در حوزه رزم دریایی نیز ایران علاوه بر حضور در آب‌های دوردست، دفاع از آب‌های سرزمینی بر اساس دکترین شناورهای تندرو را دستور کار دارد. بهره‌گیری از سامانه‌های پدافندی برای دفاع از آسمان ایران نیز توسط نیروهای نظامی انجام می‌گیرد.

علاوه بر موارد فوق، ایران با توسعه توان موشکی در انواع مختلف با بردهای متفاوت، و با بیشترین قدرت و دقت اصابت توانسته اهداف نیروهای متخاصم در زمین و دریا را مورد تهدید قرار دهد. موشک‌های کروز می‌توانند اهداف نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس و دریای عمان را مورد اصابت قرار دهند. همچنین اگر این سلطه‌گران قصد حمله نظامی به کشورمان را داشته باشند، ایران با موشک‌های بالستیک خود می‌تواند منافع آنان در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی و شهرهایش را با خاک یکسان کند. در همین راستا ایران، حداکثر بُرد موشک‌های بالستیک را فاصله‌ی خود تا آخرین نقطه از سرزمین‌های اشغالی اعلام کرده است.

لذا توسعه و تقویت توان موشکی موجب ایجاد قدرت بازدارندگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران شده است و دشمنان اگر قصد تعرضی داشته باشند، با ترس از توانمندی‌های دفاعی منصرف خواهند شد.

آمریکا و دشمنان نیز تلاش دارند تا با اعمال فشار و تحریم‌های اقتصادی، مانع توسعه فعالیت‌های موشکی ایران شوند و اگر بتوانند این فعالیت‌ها را نیز متوقف و تعطیل کنند. اما دولتمردان و نیروهای مسلح اعلام کرده‌اند که در این خصوص با هیچ کشوری مذاکره نکرده و نخواهند کرد چرا که توان موشکی مربوط به امنیت کشور است و امنیت قابل معامله نیست.

آمریکایی‌ها هدفشان این است تا با اعمال تحریم‌ها که فشار حساب می‌شوند، ایران را در حوزه موشکی متوقف کنند. توقف ایران در حوزه موشکی موجب می‌شود که قدرت بازدارندگی خود را از دست بدهیم و توان دفاعی‌مان تضعیف شود. تضعیف توان دفاعی نیز به معنای این است که هر لحظه باید منتظر خطر یا جنگی باشیم.

تجربه نشان داده است که دشمن هرگاه در ما ضعفی مشاهده کند، به هر قرارداد و معاهده و توافقی پشت پا می‌زند و جنگی را تحمیل می‌کند. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به پشتوانه آمریکا و شوروی به این دلیل انجام گرفت که دشمن ضعفی را در نیروهای مسلح و داخل کشورمان مشاهده کرد. از این رو قرارداد الجزایر را آتش زد و اقدام به لشکرکشی کرد.

لذا دولتمردان ما اگر می‌خواهند که سایه جنگ از سر کشور برداشته شود باید هوشیار باشند که در هر شرایطی از توسعه و تقویت توان دفاعی نیروهای مسلح حمایت کنند و برای برقراری امنیتی پایدار در مرزها و داخل کشور، حامی این نیروها باشند.

انتهای پیام/211

نظر شما
پربیننده ها