اوج توکل و حسن ظن امام خمینی(ره) به خدا

رهبر انقلاب درباره امام خمینی(ره) فرمودند: خدا شاهد است که در مدت عمر خود، کسی را در این حد از توکل و حسن‌ ظن به خدا ندیدم. او مشکل را حل و گره را باز می‌کرد.
کد خبر: ۲۴۱۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ - 31May 2017
اوج توکل و حسن ظن امام خمینی(ره) به خدابه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در آستانه بیست و هشتمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی‌(ره) به بازخوانی بخشی از سیره عملی آن پیر سفر کرده پرداخته‌ایم. در این بازخوانی گزیده‌ای از خاطرات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره امام خمینی را منتشر می‌کنیم.
 
این خاطرات که مقاطع مختلف حیات طیبه‌ امام خمینی را در بر می‌گیرد، حاوی نکاتی آموزنده از سیره مکتبی، انقلابی و اخلاقی امام راحل است که بازخوانی و توجه به آن از شرایط لازم برای سناخت و تداوم راه امام خمینی( ره) است.

اوج توکل و حسن ظن به خدا

در دوران مسئولیت ممتدی که از روزهای اول انقلاب داشتم، بارها به یاد این جمله‌ی امیرالمومنین(ع) می‌افتادم که می‌فرماید: «اذا اشتد بنا الحراق التجینا برسول‌لله»(1). امیرالمومنین می‌فرمایند: وقتی در جنگها کار بر ما سخت می‌شد و احساس می‌کردیم که در مقابل حادثه ضعیفیم، به رسول خدا پناه می‌بردیم. وقتی این جمله‌ی امیرالمومنین(صلوات‌الله‌علیه) به یادم می‌آمد، می‌دیدم بر وضع ما نیز صادق است.

مکرر اتفاق افتاد که سر قضایای مختلف، با برادران مسئول می‌نشستیم و فکرهایمان را تبادل می‌کردیم و مشکل را در مجموعه‌یی می‌گذاشتیم و خدمت امام(ره) می‌بردیم و او بود که با نظر صائب و اراده‌ی قوی و ایمان و توکل بی‌نظیر خود، مشکل را حل می‌کرد. خدا شاهد است که در مدت عمر خود، کسی را در این حد از توکل و حسن‌ظن به خدا ندیده و نشنیده‌ام. او، مشکل را حل و گره را باز می‌کرد. امروز، این پدر خانواده و آن متکای محکم و کسی که خاطرمان آسوده بود که در مشکلات، به او مراجعه خواهیم کرد، در میان ما نیست.(در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجةالاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی 1368.5.12)

علت فشار استکبار از نگاه امام

در سفری که من به پاکستان می رفتم، امام امت (رضوان‌الله علیه) فرمودند که شما به علمای پاکستان بگویید؛ فشارهای وارده بر ما از سوی آمریکا و ارتجاع و شرق و غرب، نه به خاطر ایرانی بودن ماست؛ بلکه به خاطر اسلام است. آن روزی که دنیا احساس کند – العیاذبالله – ما نسبت به اسلام جدی نیستیم، آن روزی که دنیای مستکبر احساس کند ما حاضریم روی اسلام معامله کنیم و بی‌تفاوت شده‌ایم، این فشارها تمام خواهد شد. من، عین بیان حضرت امام را به علمای پاکستان – که جمع کثیری از علمای مسلمین بودند و از همه اقطار پاکستان آمده بودند- گفتم. برای ما محسوس و ملموس است که علت فشار، اسلام است.(در دیدار اقشام مختلف مردم و مسئولان 1368.7.5)

حمایت امام از منتخبان مردم

ماها از انقلاب طلب نداریم؛ هیچ کس طلب ندارد. «یمنون علیک ان اسلموا قل لاتمنوا علی اسلامکم بل‌الله یمن علیکم ان هدیکم للایمان»(2). خدای متعال توفیق داد، تا ما بتوانیم در صفوف مقدم این انقلاب، حرکت و کار بکنیم. ماها مدیون این انقلابیم. ما از این انقلاب طلبکار نیستیم؛ ولی مسلمانان عالم و عامه‌ی مردم ما، از این انقلاب طلبکارند؛ هر چند خوشخبتانه آنها هم در این انقلاب، احساس طلبکاری نمی‌کنند و خودشان را سرباز انقلاب می‌دانند.

همه موظفند که به کارگزاران کشور و بخصوص به دولت، کمک کنند. این یک وظیفه است، این، همان حرفی است که امام در طول نزدیک به یازده سال امامت پربرکت و رهبری استثنایی خود، همیشه گفتند. عجیب این است که نگاه نمی‌کردند در راس دولت کیست. یک وقت بنا بود که نخست‌وزیر معرفی کنیم. ایشان به من فرمودند، هر کس که از مجلس بیرون بیاید، من از او حمایت و دفاع خواهم کرد. نمی‌دانستند که چه کسی بیرون می‌آید؛ ولی گفتند هر کس که بیاید و هر دولتی که تشکیل بشود، از او حمایت می‌کنم.( در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، به همراه حجةالاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی 1369.9.14)

پاورقی:

1- نهج‌البلاغه، کلمات قصار.

2-سوره‌ی حجرات، آیه‌ی 17. از اینکه اسلام آورده‌اند بر تو منت می‌نهند؛ بگو: «بر من از اسلام آوردنتان منت مگذارید، بلکه [این] خداست که با هدایت کردن شما به عنوان، برشما منت می‌گذارد.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها