زندگینامه شهیده فاطمه ترکان؛

پرستویی که در میان آتش به آسمان پر گشود

سرانجام راز و نیازهای مخلصانه‌اش با معبود بال پریدنش به آسمان‌ها شد و در پیشگاه خالق و در دود و آتش روی سجاده‌اش ایستاد و عروجی ملکوتی آغاز کرد.
کد خبر: ۲۴۱۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸ - 01June 2017
به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، آسمان آبی، پاک و مزین به میلیون‌ها ستاره همیشه روشن، آسمانی که با دست قدرت لایزالی حضرت حق بدون ستون بر افراشته شده با سوسوی چشمان ستاره‌ای خود دنبال تکه‌های گمشده‌اش روی زمین را جستجو می‌کند. شاید دل‌های محزون ما از این حرکت آسمان مکدر و دلخور گردد که عزیزان‌مان را به آغوش می‌کشد. اما ما باید بپذیریم که برای ستاره‌ها جایی بالاتر از آسمان نیست.

شهیده فاطمه ترکان، روز هشتم فروردین ماه سال 1343 در شهر زاهدان و در خانواده‌ای متوسط اما متدین و مذهبی دیده به جهان گشود. پدرش از کسبه معتمد بازار و مادرش اهل نعیم‌آباد یزد و معلم بود. دوران تحصیل، دانش‌آموزی زرنگ، کوشا، با هوش و فوق‌العاده با استعداد بود و از لحاظ ایمان و اعتقاد و احترام به والدین در بین هم سن و سالانش، الگو و نمونه بود. در نوزدهمین بهار زندگی پربرکتش یعنی در سال 1362 پیوند مقدس ازدواج را پذیرا شد.

در سال 1363 با دیپلم ریاضی در رشته ی آمار دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرفته شد اما به دلیل داشتن فرزند کوچک انصراف داد.

مدتی به همراه همسر و دو فرزندش زهره و علی در شهر یزد زندگی کرد. ضمن اینکه مادری خوب و همسری دلسوز و مهربان بود به فراگیری هنرهای متعدد از جمله آرایشگری و خیاطی نیز مشغول شد. به دلیل احترام، عشق و علاقه فراوان به پدر و مادرش، به شهر زاهدان بازگشت و به تحصیل حوزوی در مکتب نرجس زاهدان پرداخت. همچنین در رشته کامپیوتر در دانشگاه جامع تکنولوژی (علمی کاربردی) مشغول به تحصیل و مربیگری کامپیوتر در واحدخواهران مکتب نرجس را به عهده گرفت و مدت سه سال هم در هنرستان خدیجه کبری (س) به تدریس کامپیوتر پرداخت.

خانم ترکان به دلیل حس مردم دوستی و ایجاد فضای امن و راحت جهت انجام کارهای بانوان و کمک به دیگران، تصمیم گرفت شعبه خواهران موسسه مالی و اعتباری مهر را راه‌اندازی کند. گرچه موانع و سختی‌های زیادی پیش رو داشت و تنها تکیه‌گاهش خدای متعال بود، با توکل به خدا و عزم جزم، تلاش مستمر و پیگیری و نامه‌نگاری‌های متعدد، بالاخره در سال 1381 موفق به تاسیس شعبه خواهران گردید و باعث ایجاد فضای امن و راحتی برای امور بانکی بانوان گشت.

این شهیده والامقام با پشتکار خارق‌العاده و همت والایی که داشت در سال 1382 در رشته کارشناسی حسابداری پذیرفته و همزمان با داشتن فرزند مشغول به تحصیل شد. شاید کمتر کسی بتواند این چنین با داشتن فرزند، کار سنگین تربیت و خانه‌داری به تحصیل هم بپردازد و دانشجویی با نمرات عالی باشد. لحظه‌هایی می‌شد که جای خالی مادر، سکوت مهمان ثانیه‌ها می‌کرد اما به وجود تمام مسئولیت‌ها حتی لحظه‌ای از فرزندان و خانواده‌اش فارغ نمی‌شد.

مادری که درمیان آتش آسمانی شد 

مادری که درمیان آتش آسمانی شد 

نحوه شهادت و مراسم خاکسپاری:

خورشید حیات‌بخش صبح دهم خرداد ماه 1388 مانند قرن‌های متمادی و روزهای گذشته، صفحه جهان را منور و آسمان زاهدان را نیز نورافشانی نمود و هنگامه کار و تلاش فرا رسید.

شهیده فاطمه ترکان هم بر اساس عادت چند ساله، قبل از سایر همکاران در محل کار حاضر و با توکل بر حضرت حق و به قصد خدمت‌رسانی به جامعه اسلامی پشت میز کار خود قرار گرفت. عقربه‌های ساعت ثانیه‌ها و دقیقه‌ها را پشت سر گذاشته و از شمارش ساعت‌ها نیز عبور کردند تا زمان به ساعت 12:30 رسید؛ ناگهان متوجه شدند که در مقابل شعبه سروصدا است و مردم تجمع کردند و با سرعت زیاد با سنگ و اشیاء سخت شروع به شکستن شیشه‌ها نمودند و تیراندازی آغاز شد. همچنین گازهای اشک‌آور و دودزا به داخل شعبه پرتاب و با قساوت و بی‌رحمی تمام شعبه را به آتش کشیدند. شعله‌های آتش در مدت زمان بسیار کوتاهی فضای داخلی ساختمان را فرا گرفت و هیچ راه نجاتی برای 6 نفر کارمند مظلوم و بی‌گناه و بی‌دفاع وجود نداشت.

آری گروهی وهابی قسم‌خورده بیگانه به قصد برهم زدن نظم عمومی شهر و بی‌اعتباری جلوه دادن وحدت اسلامی و ایجاد تفرقه بین امت واحدی که قرن‌های متمادی برادرانه با هم زندگی می‌کنند شهر را به آشوب کشاندند تا رضایت آمریکای جنایتکار را فراهم آورند.

سرانجام هم راز و نیازهای مخلصانه‌اش با معبود بال پریدنش شد و به آسمان‌ها و پیشگاه خالق و در اوج دود و آتش روی سجاده‌اش ایستاد و عروج مظلومانه‌اش آغاز گشت.

پیکر مطهر این شهیده مظلومه با به جا گذاشتن خاطرات تلخ و شیرین چند ساله‌ای که از زاهدان داشت به سوی گلزار شهدای رستم‌آباد بم تشییع و با مراسم بسیار باشکوهی در کنار تربت پدر بزرگوارش به خاک تقدیر سپرده شد.

خصوصیات و ویژگی های اخلاقی و مسولیتی شهیده

حجاب برتر: شهیده با توجه به شناخت و معرفت عمیق دینی به عنوان یک مسلمان همواره به حفظ و پای بندی به رعایت حجاب تاکید فراوان داشتند و همیشه اطرافیان خود را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به رعایت حجاب سفارش می کرد.

احترام به والدین: از ویژگیهای بارز و شاخص ایشان احترام به والدینشان بود، همیشه سعی و تلاش خود را در جهت کسب رضایت والدینش بکار می گرفت.

جدیت در کار: یکی دیگر از خصوصیات شهیده جدیت در کار و به نحو احسن انجام دادن آن بود ایشان زمانی که تصمیم به انجام کاری می گرفتند هر چند که سخت بود آن را با تلاش و کوشش به سرانجام می رساند و همیشه باعث تعجب دوستان و همکاران خود می شد.

مدیریت و احساس مسئولیت: ایشان یکی از مدیران موفق بودند و همیشه کارهای محوله را به نحو احسن انجام می داد و بر طبق اصول و نظم کار می کرد.

صله رحم: شهیده با توجه به مشغله کاری شدید همیشه احوال پرس دوستان و اقوام بودند و هر وقت فرصتی پیدا می کردند به اتفاق همسر و فرزندان به دیدار اقوام و آشنایان می رفتند و صله رحم بجای می آوردند.

مادری که درمیان آتش آسمانی شد 

سروده‌ای از فرزند شهیده در وصف مادرش

روز خاکستری بارانی،

باز هم با غزلی پژمردم

واژه‌هایم همه پرواز شدند،

روی دستان گلی من مردم

زیر شلاق نگاهت باران،

باز هم سهم دلم حسرت شد

چشم من منتظر معجزه بود

سهم چشمان ترم شبنم بود

روی آوار دقایق ماندم

لحظه‌هایم همگی شد آواز

گفته بودی اگه برگردی

قسمتم می‌شود از تو پرواز

لای تک بیت غزل‌های بهار

می‌شوم پروانه

خاطرات من و باران اما

می‌شود افسانه

بخشی از فعالیت‌ها و مسئولیت‌های شهیده فاطمه ترکان:

- سال 81 تا 83 سرپرست شعبه خواهران موسسه مالی اعتباری مهر

- 82 با حفظ سمت مسئول سیستم کامپیوتر شعبه خواهران

- سال 84 تا 86 رئیس شعبه خواهران

- دبیر کامپیوتر هنرستان خدیجه کبری (س) مربی کامپیوتر مکتب نرجس

– مسئول صندوق آرای پنجمین دوره انتخابات مجلس ـ مسئول صندوق آرای هفتمین دوره انتخابات مجلس

– خادمه ستاد بازسازی عتبات عالیات استان سیستان و بلوچستان

– رئیس شعبه مرکزی موسسه مالی و اعتباری مهر، همچنین آموزش مقدماتی، تکمیلی، و طرح معرفت را نیز گذرانده است.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار