استاد حقوق دانشگاه سوریه:

نباید از سران عرب و آمریکایی‌ها انتظار حل مشکلات منطقه را داشت

عصام الشهابی گفت: نباید از سران عرب و آمریکا و دیدارهایی که انجام می‌دهند، انتظار حل مشکلات منطقه به‌ویژه سوریه را داشت.
کد خبر: ۲۴۱۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷ - 01June 2017
نباید از سران عرب و آمریکایی‌ها انتظار حل مشکلات منطقه را داشتبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «عصام الشهابی» استاد حقوق دانشگاه حلب سوریه به بررسی ادعای آمریکایی ها در مبارزه با تروریسم در سوریه پرداخت.

وی درباره نقش آمریکا در حمایت از تروریسم و مواضع واشنگتن در قبال گروه های تکفیری بیان داشت: آمریکا از تروریسم حمایت مالی می کند؛ اخیرا و در همین راستا ترامپ رئیس جمهور این کشور با سفر به عربستان سعودی و دیدار با سران برخی از کشورهای عربی و اسلامی تلاش کرد تا منابع مالی و انسانی و حتی لجستیک تروریست ها را فراهم کند. هدف آمریکا و اسرائیل از حمایت از تروریسم در منطقه و جهان، محقق کردن اهداف سیاسی در راستای منافعشان است و این کار را از حساب کشورهای عربی و اسلامی انجام می دهند.

وی افزود: شعارهای مبارزه با تروریسم تنها در صورتی معنا پیدا می کند که منابع حمایت مالی، تسلیحاتی، رسانه ای، سیاسی و لجستیک از تروریسم قطع شود و طرف هایی که از تروریست ها نفت و آثار باستانی می خرند، به این کار خود پایان دهند. نباید از سران عرب و آمریکا و دیدارهایی که انجام می دهند، انتظار حل مشکلات منطقه به ویژه سوریه را داشت. باید توجه داشته باشیم که اسرائیل همچنان به عنوان دشمن حقیقی اعراب و مسلمانان در منطقه کارهای خود را انجام می دهد. آمریکا به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از طریق تخریب نهادهای ملی یک کشور از تروریسم حمایت می کند و اسرائیل نیز تروریست ها را به صورت علنی در بیمارستان های خود مورد معالجه قرار می دهد و نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز شخصا و خصوصی از تروریست ها ملاقات می کند.

استاد حقوق دانشگاه حلب گفت: هر بار که تروریست ها در برابر ارتش سوریه عاجز می شوند، آمریکا و اسرائیل به صورت مستقیم و آشکار مداخله کرده و به بهانه های واهی مواضع ارتش سوریه را هدف قرار می دهند. این اقدامات قصد واقعی آمریکایی ها در برابر تروریسم را نشان می دهد؛ آنها ائتلافی ظاهری برای مبارزه با تروریسم ایجاد کردند اما این ائتلاف نیازمند همکاری و هماهنگی با دولت و ارتش سوریه است. اگر آمریکایی ها در مبارزه با تروریسم جدی بودند، در کشوری(عربستان) که منبع ایدئولوژیک برای تفکر تکفیری و افراطی و حامی اقدامات جنایتکارانه در منطقه و جهان محسوب می شود، حضور نمی یافتند و با مقامات این کشور دیدار نمی کردند بلکه باید در کشورهایی مانند عراق و سوریه و لیبی که از تروریسم رنج می برند، حضور می یافتند و با دولت های این کشورها در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری می کردند.

الشهابی ادامه داد: راهبرد مبارزه با تروریسم نیازمند تقویت دولت های ملی و احترام به حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی این کشورها به همراه احترام به حق مردم در تعیین سرنوشتشان است نه تضعیف این دولت ها. مدعیان مبارزه با تروریسم نباید در رسانه ها و محافل منطقه ای و جهانی چیزی بگویند و در عرصه عمل ادعای خود را نقض کنند. تا زمانی که این تناقضات در سخنان و اقدامات سیاستمداران آمریکا وجود دارد، باید در مواضع این کشور در زمینه مبارزه با تروریسم شک کرد. این در حالی است که مواضع ایران در قبال تحولات منطقه بر اساس اصول و ثوابت است.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار