فعال سیاسی و روزنامه‌نگار بحرینی:

ترامپ به آل‌ خلیفه برای اقدام علیه شیخ عیسی قاسم چراغ سبز نشان داد

سعید الشهابی گفت: رئیس جمهور آمریکا در دیدار با پادشاه بحرین در ریاض برای انجام هرگونه اقدام علیه شیخ عیسی قاسم چراغ سبز نشان داد.
کد خبر: ۲۴۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴ - 01June 2017
ترامپ به آل‌خلیفه برای اقدام علیه «عیسی قاسم» چراغ سبز نشان دادبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، پس از حدود یک سال از اقدامات سرکوبگرانه آل خلیفه علیه آیت الله عیسی قاسم و به تعویق انداختن دادگاه های محاکمه وی سرانجام روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه رهبر شیعیان بحرین از سوی رژیم آل خلیفه به اتهامات واهی به یک سال حبس و مصادره اموال به میزان ۳ میلیون دینار محکوم شد.
 
دادگاه آل خلیفه اعلام کرده است که اجرای این حکم(یک سال حبس) به مدت ۳ سال تعلیق شده و پس از آن، قابلیت اجرا دارد. طبق این حکم، همچنین شیخ عیسی قاسم به پرداخت هزار دینار غرامت نیز محکوم شده است.

با این حال، نظامیان رژیم آل خلیفه روز سه شنبه هفته گذشته به صورت ناگهانی، به منطقه الدراز، محل سکونت شیخ عیسی قاسم یورش بردند. نظامیان آل خلیفه در جریان یورش وحشیانه به منطقه الدراز مرتکب جنایت های هولناکی شدند. آنها پنج جوان بحرینی را شهید و بیش از ۲۰۰ تَن دیگر را به شدت زخمی کردند.
 
علاوه براین، بیش از ۳۰۰ نفر از انقلابیون و فعالان سیاسی بحرینی نیز در یورش وحشیانه آل خلیفه به منطقه الدراز، توسط نظامیان این رژیم بازداشت شدند. نظامیان رژیم آل خلیفه حتی حاضر به تحویل پیکرهای شهدای بحرینی به خانواده های آنها نشدند. مقامات این رژیم در اقدامی ضد انسانی و ضد حقوق بشری، پیکرهای شهداء را بدون غسل و کفن و در اوج مظلومیت، در مکان های دورافتاده دفن کردند. درحال حاضر، رژیم آل خلیفه شیخ «عیسی قاسم» رهبر عالی شیعیان بحرین را تحت «اقامت اجباری» قرار داده است.

در همین ارتباط گفتگویی را با «سعید الشهابی» فعال سیاسی و روزنامه نگار بحرینی انجام داده ایم که مشروح آن از نظر می گذرد؛

برخی رسانه های بحرینی اخیرا از دیدار شماری از علمای این کشور با شیخ «عیسی قاسم» در منزل وی خبر دادند. آیا این خبر صحت دارد؟ آیا همانگونه که گفته می شود شیخ عیسی قاسم در سلامت کامل به سر می برد؟

از زمانی که رژیم آل خلیفه به صورت وحشیانه به منزل شیخ عیسی قاسم یورش برد، کسی از وی اطلاع زیادی ندارد. ما واقعا نمی دانیم که وضعیت جسمانی وی در شرایطی است و آیا در سلامتی به سر می برد یا نه. در خصوص دیدار برخی از علمای بحرینی با شیخ عیسی قاسم نیز باید گفت که این دیدار به صورت ویژه انجام شده است و اطلاع زیادی از محتوای آن در دست نیست. درحال حاضر شیخ عیسی در منزل خود توسط آل خلیفه زندانی شده است و به سختی می توان اطلاع خاصی از وی به دست آورد.

درحال حاضر شیخ عیسی قاسم توسط مقامات رژیم آل خلیفه تحت اقامات اجباری قرار گرفته است. شواهد و قرائن، جملگی دال بر چراغ سبز رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به رژیم آل خلیفه برای تشدید فشارها بر انقلابیون و علمای برجسته بحرینی، هستند. شما این مسأله را چگونه ارزیابی می کنید؟

بدون شک «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نقش مؤثر و مستقیمی در سرکوب انقلابیون بحرینی و شیخ عیسی قاسم داشته است. زمانی که ترامپ با «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین در ریاض دیدار کرد، به وی نسبت به سرکوب انقلابیون و علمای برجسته بحرینی چراغ سبز نشان داد. این مسأله را از اظهارات ترامپ در جریان دیدارش با حمد بن عیسی به خوبی می‌توان مشاهده کرد. ترامپ در آن دیدار به صراحت گفت که هیچ چیز در آینده موجب ایجاد تنش در روابط میان منامه و واشنگتن نخواهد شد.

بنابراین، «حمد بن عیسی آل خلیفه» به عنوان یک دیکتاتور، از اظهارات صریح ترامپ اینگونه برداشت کرد که از این پس می تواند دست به هرکاری که بخواهد علیه انقلابیون بحرینی بزند و در این میان، ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا از وی حمایت می کند. امروز، ایالات متحده آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ شریک جنایت های رژیم آل خلیفه علیه انقلابیون بحرینی است.

برخی اخبار مبنی بر تصمیم رژیم آل خلیفه برای تبعید شیخ عیسی قاسم، رهبر عالی شیعیان بحرین وجود دارد. به نظر شما در شرایط کنونی که مردم بحرین به شدت از اقدامات سرکوبگرانه علیه شیخ عیسی خشمگین هستند، آیا آل خلیفه چنین تصمیمی اتخاذ خواهد کرد؟

هر رژیمی که قدرت را در دست داشته باشد، قادر است مخالفان خود را به هرجایی که بخواهد، تبعید کند. اما تبعید ظالمانه، هیچ دردی از دردهای رژیم آل خلیفه را درمان نخواهد کرد. ما شاهد بودیم که رژیم شاهنشاهی در ایران، امام خمینی (ره) را تبعید کرد. اما پس از آن چه اتفاقی افتاد؟ امام خمینی (ره) ۱۵ سال بعد پیروزمندانه وارد کشورش شد.

بنابراین، ما انکار نمی کنیم که آل خلیفه قادر به تبعید شیخ عیسی قاسم است. اما سؤال اینجاست که آل خلیفه از تبعید شیخ عیسی چه دستاوردی را برای خود محقق می سازد؟ آیا قادر به توقف انقلاب بحرین از طریق تبعید شیخ عیسی قاسم خواهد بود؟ قطعا اینطور نیست. حتی در صورت تبعید شیخ عیسی قاسم نیز، انقلاب مردمی در بحرین همچنان ادامه دارد و متوقف نخواهد شد. آل خلیفه باید بداند که چنین اقدامی هیچ سودی برای آن ندارد.

دیدگاه شما در خصوص نقش کشورهای عربی و در رأس آنها عربستان سعودی در تحولات اخیر بحرین چیست؟ آیا مقامات سعودی ایفاگر نقش مهمی در تحریک خاندان آل خلیفه برای سرکوب انقلابیون بحرین هستند؟

عربستان سعودی همواره در تمامی کشورهای عربی نقش منفی و مخرب ایفا کرده است. ما امروز به خوبی مشاهده می کنیم که سعودیها شیعیان را در منطقه العوامیه قتل عام می کنند. آنها همچنین در صعده و صنعاء واقع در یمن مردم را قتل عام می کنند. در مصر و لیبی نیز همین وضعیت حاکم است و مردم آنجا نیز به دست سعودیها قتل عام می شوند.

در همین حال، در دمشق و بغداد نیز شاهد قتل و کشتار عربستان سعودی هستیم. مقامات سعودی طی سالهای متمادی اخیر ثابت کرده اند که بهتر از هر کس دیگری با «تجاوز و تجاوزگری»، «قتل و کشتار» و «غارت و غارتگری» آشنا هستند. در بحرین نیز، دست سعودیها به خون انقلابیون بحرینی آغشته شده است. بنابراین هیچکس نمی تواند نقش مخرب سعودیها در بحرین و حمایت آن از آل خلیفه را انکار کند.

تحولات اخیر بحرین نشان می دهد که آل خلیفه به چیزی تحت عنوان عقب نشینی از اقامات اجباری شیخ عیسی قاسم نمی اندیشد. به نظر شما تداوم اقامت اجباری رهبر عالی شیعیان بحرین چه پیامدهایی می تواند برای رژیم آل خلیفه داشته باشد؟

باید گفت که شیخ عیسی قاسم از یک سال پیش تحت اقامت اجباری قرار گرفته است و نه از چند روز گذشته. در طول این یک سال، رژیم آل خلیفه و «حمد بن عیسی آل خلیفه» هرکاری که توانسته است، علیه انقلابیون کرده است. با این حال، ما همچنان شاهد برگزاری تظاهراتها و اعتراضات گسترده مردمی علیه آل خلیفه هستیم. مردم بحرین به انقلاب خود ادامه می دهند و رژیم آل خلیفه را به هیچ وجه قبول ندارند.

مردم بحرین به خوبی می دانند که رژیم آل خلیفه، رژیمی باطل است. رژیم آل خلیفه با وجود جنایت هایی که علیه مردم بحرین مرتکب شده است، اما هیچ موفقیت و دستاوردی در این میان، به دست نیاورده است. بدون شک این رژیم باطل با حکم خدا سرنگون خواهد شد و برای همیشه از بین خواهد رفت. انقلاب مردم بحرین هیچگاه متوقف نشده و در آینده نیز با تداوم اقامت اجباری شیخ عیسی، متوقف نخواهد شد.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار