تلاش‌های عربستان برای پیوستن روسیه به ناتوی ضد ایرانی

تحلیل گر مسائل سیاسی روس در یادداشتی نوشت: عربستان سعودی قصد دارد طی سفر آتی ملک سلمان به روسیه، ولادیمیر پوتین را برای پیوستن مسکو به ناتوی عربی قانع کند.
کد خبر: ۲۴۱۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳ - 01June 2017
تلاش‌های عربستان برای پیوستن روسیه به ناتوی ضد ایرانیبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، محمد بن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولی‌عهد عربستان سعودی روز سه شنبه این هفته طی سفری که به روسیه داشت با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

پوتین طی این دیدار گفت که منتظر سفر سلمان به عبدالعزیز شاه عربستان به روسیه است.

جیفورگ میرزایان، تحلیل گر سیاسی روس در یادداشتی با اشاره به این رویداد نوشت:‌ پیداست که ریاض به دنبال تشکیل ائتلافی بین‌المللی به منظور مقابله با ایران و کاهش نفوذ آن در منطقه خاورمیانه است.

وی افزود: عربستان سعودی با پیشنهاد تجارت و سرمایه گذاری 350 میلیارد دلاری به دونالد ترامپ در آمریکا، از وی به عنوان جزئی از عملیات استفاده کرد. عربستانی‌ها همچنین طرح ایجاد ناتوی عربی را تقویت کردند و واضح است که شاهزاده محمد بن سلمان مشارکت روسیه در این طرح را بررسی کرده است.

این تحلیل گر سیاسی روس می‌نویسد، با این حال به نظر می‌رسد روسیه رغبت و تمایل چندانی به این طرح ندارد.

وی در چرایی عدم رغبت روسیه می‌نویسد: نخست اینکه کاخ کرملین قصد ندارد با ایران مقابله کند و شاید روسیه به برخی از جوانب سیاست منطقه‌ای ایران نظیر موضع تهران در قبال اسرائیل تمایل داشته و از آن خوشش آمده است و چالش‌های بزرگی روابط دوجانبه روسیه تهران را تهدید نمی‌کند بر خلاف روابط مسکو با ریاض که اقدام به حمایت از گروه‌های تروریستی است.

به گفته وی، این همان دلیل دومی است که کاخ کرملین را بر آن داشته تا در مورد طرح‌های راهبردی مشترک با شرکایی مانند عربستان سعودی مشکوک شود.

کارشناسان روس معتقدند که اعتماد به شرکای سعودی به پایین ترین حد رسیده است و از نظر میرزایان، ریاض دوباره تلاش خواهد کرد مسکو را برای همکاری با ناتوی عربی طی سفر آتی شاه عربستان به روسیه قانع کند.

پیشتر گزارش‌هایی که منتشر شده بود، حکایت از آن داشت که دولت ترامپ گفت‌وگوهایی با متحدان اصلی خود در خاورمیانه از جمله مصر، اردن، عربستان و امارات با هدف ایجاد ائتلاف منطقه‌ای نظامی به منظور مقابله با ایران انجام می‌دهد.

این تحلیل گر روس می‌نویسد، انتظار نمی‌رود که روسیه موضع خود در قبال این ائتلاف نظامی احتمالی تغییر دهد؛ چرا که این کشور در شرایط خاصی برای ایفای نقش میانجی گر در خاورمیانه به سر می‌برد، به گونه‌ای که همکاری‌هایی با همه طرف‌های مربوطه در منطقه داشته و به دنبال ترسیم دوباره مرزهای فعلی نبوده و قصد آن را ندارد که در منطقه خاورمیانه پیشتاز باشد.

وی در پایان می‌افزاید، روسیه می‌تواند به عربستان سعودی در بر خورد با برخی از بحران‌هایی از جمله بحران یمن کمک کند که ریاض در آن‌ها مشارکت داشته است.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها