حجت الاسلام قرائتی:

در سخنرانی‌ها رعایت حال عامه و خواص را بکنید

حجت الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز گفت: در سخنرانی‌ها رعایت حال عامه و خواص را بکنید؛ یعنی سخنی نگویید که عامه مردم نمی‌فهمند یا خواص نمی‌پسندند.
کد خبر: ۲۴۱۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸ - 02June 2017
در سخنرانی‌ها رعایت حال عامه و خواص را بکنید
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در گردهمایی ائمه جماعات و مبلغان در اداره تبلیغات  اسلامی شهرری برگزار شد، گفت: قرآن، پیامبر را مبلغ و وسیله رحمت معرفی می‌کند بنابراین رحمت پیغمبر، تبلیغ دین است.

وی افزود: تبلیغ، شغل نیست بلکه عبادت است و به مهارت نیاز دارد، بنابراین همه مبلغان، ائمه جماعات، وعاظ و روحانیون باید آموزش‌های لازم برای کسب مهارت را فرا گیرند.

رییس ستاد اقامه نماز، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های مبلغان در مساجد و حسینیه‌ها به ویژه در روستاها باید مبنا داشته باشد، برای نمونه پخش اذان یا مناجات از مساجد نباید موجب اذیت همسایگان آن‌ها شود.

قرائتی اضافه کرد: تبلیغ و مسئله‌گویی باید آسان باشد، در حالی که برخی مبلغان، الفاظ سخت و پیچیده‌ای را بر منابر بیان می‌کنند و به این شکل مخاطب را از دست می‌دهند.

وی گفت: بیان هر آیه، روایت یا حکم شرعی باید به چهار دلیل باشد؛ واجب، مستحب، رفع مشکل جامعه یا رفع مشکل یک فرد مثلا آیا ندانستن اینکه همسر امام زمان (عج) کیست جزو این ۴ علت است؟ آیا فاعل «عبس» در آیه «عبس و تولی» مهم است؟ آیا بیان حکم شک بین ۲ و ۵ در نماز مهم است؟

رییس ستاد اقامه نماز، ادامه داد: مردم هیچ زمانی مثل الان دنبال دین، مسجد و روحانی نبودند بنابراین باید مبلغانی عالم و مهارت‌دان تربیت کرد و به مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها فرستاد.

قرائتی خاطرنشان کرد: کارهای خود را ارزشمند کنید و ارزان نفروشید، برای نمونه نوشیدن یک لیوان آب می‌تواند بدون ذکر گفتن یا با ذکر و سلام بر سیدالشهدا (ع) و سپاسگزاری از خداوند باشد اما آیا ثواب این دو نوشیدن یکسان است؟

وی افزود: محور تبلیغ در مساجد باید قرآن باشد، همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند هر چیزی گفتم از من بپرسید که دلیل و سند قرآنی آن چیست؟

رییس ستاد اقامه نماز، گفت: در بیان ثواب اعمال، تحمل مخاطب را درک کنید. زمانی در مسجدی حاضر شدم و شنیدم امام جماعت آن می‌گفت هر کس فلان ذکر را هنگام خواب بخواند ثواب ۳۰۰ شهید و ۴۰۰ پیامبر را دارد، آیا مردم تحمل چنین سخنی را دارند؟

قرائتی اضافه کرد: رنگ لباس ائمه جماعات، مبلغان و روحانیون به غیر از مناسبت‌ها، شاد و ظاهر، محاسن، عبا و انگشتر آنان طبیعی باشد.

وی بیان کرد: صدای بلندگوی مساجد نیز نباید بیرون برود و ائمه جماعات بر منابر به حالت فریاد سخنرانی نکنند.

رییس ستاد اقامه نماز، ادامه داد: اگر مردم خسته هستند کم سخن بگویید، برای نمونه اگر مردم، صبح در راهپیمایی روز قدس شرکت کردند برنامه سخنرانی را تعطیل یا کوتاه کنید، مردم را گروگان نگیرید و برای ماندن یا رفتن از مسجد امر و نهی نکنید.

قرائتی گفت: در سخنرانی‌ها رعایت حال عامه و خواص را بکنید؛ یعنی سخنی نگویید که عامه مردم نمی‌فهمند یا خواص نمی‌پسندند، یک مبلغ مهارت‌دان با مهارت‌هایی که فرا گرفته است سخنش را مطابق با وضعیت عامه و خواص بیان‌ می‌کند.

وی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه مهارت‌های سخنگویی و انشاءنویسی را به طلاب بیاموزند زیرا کسی که مهارت ندارد، کار ندارد و اگر کار نداشته باشد، پول ندارد و کسی که پول ندارد نمی‌تواند ازدواج کند و به این صورت نمی‌تواند مفید باشد و شاید به گناه بیفتد.

رییس ستاد اقامه نماز، اظهار کرد: مقام معظم رهبری نامه من درباره اهمیت مهارت‌آموزی را برای آقای طباطبایی‌نژاد؛ رییس حوزه‌های علمیه اصفهان، آقای مصباح عاملی؛ رییس حوزه علمیه خراسان و آقای اعرافی؛ مدیر حوزه‌های علمیه کشور فرستادند و تاکید کردند روسا و مدیران حوزه‌های علمیه، آموزش مهارت به طلاب را جدی بگیرند.

قرائتی خاطرنشان کرد: قانع به منبرهای رسمی نشویم و برای بچه‌ها کار کنیم، من محتوای دو گفت‌وگوی خصوصی امام با خودم را به یاد می‌آورم ولی صدها سخنرانی ایشان در جماران را فراموش کرده‌ام، پس اهمیت تبلیغ چهره به چهره را دست‌کم نگیرید و بدانید که تعداد افرادی که با برخورد مناسب، مسلمان شده‌اند بیش از کسانی است که با استدلال، مسلمان شده‌اند.

وی افزود: اگر دوره‌های مهارت‌آموزی برگزار شد ائمه جماعات و مبلغین موفق می‌شوند، زیرا می‌توانند بر اساس مهارت‌های آموخته شده و با رعایت حال مخاطب برای آنان سخنرانی کنند، اگر مهارت آموختید همه پذیرای شما هستند در غیر این صورت بیکار خواهید ماند.

رییس ستاد اقامه نماز، در پایان گفت: همان‌طور که همه شما مقام معظم رهبری را قبول دارید، بر منابر خود نیز مروج ولی‌فقیه باشید.
 
انتهای پیام/ 112
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار