راههای ارتباط با امام عصر(عج) در بیانات علما

رابطه‌ بین شیعیان با مهدی موعود یک رابطه‌ دائمی است و چه‌قدر خوب و بلکه لازم است که یکایک ما این رابطه را با توجه و توسل و حرف زدن با آن حضرت حفظ کنیم.
کد خبر: ۲۴۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲ - 02June 2017
راههای ارتباط با امام عصر(عج) در بیانات علمابه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، متن پیش رو گزیده ای از بیانات رهبر انقلاب، آیت الله بهجت و حجت الاسلام پناهیان درباره نحوه ارتباط با امام زمان(عج) است که در ادامه از نظر می گذرد؛

در کلام رهبر معظم انقلاب؛ آیت الله خامنه ای

«رابطه‌ بین شیعیان با مقام ولایت و مهدی موعود، یک رابطه‌ دائمی است و چه‌قدر خوب و بلکه لازم است که یکایک ما، قلباً هم این رابطه را با توجه و توسل و حرف زدن با آن حضرت حفظ کنیم. طبق همین زیاراتی که وارد شده و بعضاً مأثور است و به احتمال زیاد به خود معصوم(ع) مستند می‌باشد، این رابطه‌ قلبی و معنوی بین آحاد مردم و امام زمان(عج) یک امر مستحسن، بلکه لازم و دارای آثاری است؛ زیرا امید و انتظار را به طور دایم در دل انسان زنده نگه می‌دارد.»(۱)

«کسی که اعتقاد به این مسأله دارد، چون با مرکز تفضّلات الهی و نقطه اصلی و کانون اشعاعِ رحمت حق، رابطه‌ای روحی برقرار می‌کند، توفیق بیشتری برای برخورداری از وسایل عروج روحی و تقرب الی‌اللَّه دارد. به همین خاطر است که اهل معنا و باطن، در توسّلات معنوی خود، این بزرگوار را مورد توجّه و نظر دائمی قرار می‌دهند و به آن حضرت توسّل می‌جویند و توجّه می‌کنند. نفسْ پیوند قلبی و تذکّر و توجّه روحی به آن مظهر رحمت و قدرت و عدل حق تعالی، انسان را عروج و رشد می‌دهد و وسیله پیشرفت انسان را – روحاً و معناً – فراهم می‌کند. این، یک میدان وسیع است. هر کس که در باطن و قلب و دل و جان خود، با این بزرگوار مرتبط باشد، بهره خودش را خواهد برد. البته، توجّه به کانون نور، باید توجّه حقیقی باشد. لقلقه زبان در این زمینه، تأثیر چندانی ندارد. اگر انسان، روحاً متوجّه و متوسّل شد و معرفت کافی برای خود به وجود آورد، بهره خودش را خواهد برد. این، یک میدان فردی و تکامل شخصی و معنوی است.»(۲)

در کلام آیت الله بهجت

«بعضی شروع به اذکار و اورادی می کنند تا امام زمان علیه السلام را ببینند. چه اصراری بر دیدن آن حضرت دارید؟! شما سعی کنید اعتقادتان به حضرت زیاد شود و ایشان از شما خشنود باشند. اگر بدانیم در محضر «عین الله الناظره» هستیم، آیا روی آن را داریم که برای زیارت حضرت غائب علیه السلام اجازه بخواهیم؟ یا اینکه با خواسته های واضح او مخالفت می کنیم!؟ نماز و روزه را ترک و غیبت و ایذاء کنیم!؟ آیا می خواهیم به ما بفرماید «ابحت لکم المحرمات و اسقطت عنکم الواجبات!» حرام ها را بر شما حلال کردم و واجبات را از شما برداشتم! مقصود اینکه چه می شد بواسطه بندگی خدا، روابط با امام زمان علیه السلام محفوظ می ماند؟ تنها انتظار فرج کافی نیست! بلکه طاعت و بندگی نیز لازم است. خصوصا با توجه به قضایایی که پیش از ظهور امام زمان(عج) واقع می شود. خدا می داند به واسطه ضعف ایمان بر سر افراد چه می آید!.. مگر امکان دارد عافیت مطلقه بدون ایمان و اطاعت و بندگی انجام گیرد!؟»(۳)

در کلام حجت الاسلام پناهیان

«همان‌طور که سخت است انسان همیشه خودش را در محضر خدا ببیند، معمولاً برای ما درک حضور حضرت ولی عصر(عج) نیز کار دشواری است. ولی باید تمرین کنیم و برنامه داشته باشیم. مثلاً یک زمان‌هایی را اختصاص بدهیم و با وضو، رو به قبله بنشنیم و با یک حالت معنوی خودمان را در محضر امام زمان(ع) ببینیم و به خواندن دعاهایی که در این زمینه وارد شده است، مانند دعای ندبه و دعای عهد بپردازیم. ... اگر خودمان را در چنین شرایطی قرار دهیم انگار در حرم امام رضا(ع) هستیم و می‌توانیم خود را در محضر حضرت ببینیم. ...نباید انتظار داشته باشیم که یک معجزه‌ای رخ بدهد و ما را به درِ خیمۀ حضرت ببرند، یا اینکه یک شبی رؤیای صادقه‌ای از حضرت ببینیم، یا اینکه کسی که در ارتباط با حضرت است بیاید و با ما ارتباط برقرار کند. این احساس حضور را باید خودمان با تمرین و برنامه‌های مداوم برای خودمان ایجاد کنیم. اگر برنامۀ ما هفته‌ای یک‌بار یا روزی یک‌بار است، در آن ساعت مشخص متوجه حضرت بشویم. ....به ما یاد داده‌اند هر روز صبح که از خواب بلند شدید با مولای خودتان تجدید عهد کنید و این یک تمرین برای آن احساس حضور است. بنده راهی جز این تمرین برای درک و احساس حضور ندارم، ضمن اینکه هر موقع ما استغفار می‌کنیم باز باید خودمان را در محضر حضرت ببینیم. در واقع استغفار ما از پرودگار عالم همیشه منوط به این است که از حضرت ولی عصر(عج) هم عذرخواهی کنیم. و همیشه منوط به این است که حضرت را شفیع قرار دهیم. یعنی این استغفار که ذکر دائمی ما باید باشد، و این حال توبه و انابه همیشه باید در رفت و برگشت در محضر حضرت بقیه‌الله الاعظم باشد.»(۴)

پی نوشت

۱-در انتظار ولی اعظم ،ص۸۰ برگرفته از سخنرانی مقام معظم رهبری در 1368.12.22
۲- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم 1374.10.17
۳- امام زمان (عج) در کلام اولیای ربانی، صص۴۹-۴۸
۴- گفتگوی تلویزیونی با موضوع «انتظار»، یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ دفتر نشرآثار و اندیشه های حجت الاسلام پناهیان
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار