کشمکش آمریکا و سوریه برای تسلط بر مناطق مرزی عراق و سوریه

حرکت نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان به سوی مرزهای عراق سبب شده است تا آمریکا تهدیدات خود را علیه این پیشروی شروع کند؛ اما تهدید آمریکا هرگز سبب نشده است که پیشروی‌ها متوقف شود.
کد خبر: ۲۴۱۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳ - 02June 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، تحولات امنیتی در سوریه در حالی دنبال می شود که ارتش سوریه به عملیات ضد داعش در مناطق مختلف به ویژه در حومه تدمر و حومه حمص و حومه حلب ادامه می دهد و در این مناطق پیشروی های چشمگیری به دست آورده است.

علاوه بر دستاوردهای مهمی که ارتش سوریه در حومه دمشق چه در عرصه نظامی و چه در عرصه توافقات آشتی داشته اند در مناطق دیگر از جمله دیرالزور نیز و مناطق مرزی سوریه با عراق و سوریه نیز به دنبال تحقق اهداف خود هستند.

ارتش سوریه و نیروهای مقاومت برای دستیابی به مرزهای این کشور با عراق، منطقه «السبع بیار» در ۱۲۰کیلومتری شمال شرق دمشق و دو تپه «رجم الحماده» و «رجم ابوقبر» در ریف دمشق را آزاد کردند.

ارتش سوریه در این مسیر پس از درگیری با گروه های تروریستی از جمله «جیش اسود الشرقیه» وابسته به «ارتش آزاد» با پیشروی در بیابان‌های شرقی به ۱۰۰ کیلومتری گذرگاه مرزی التنف در مرز این کشور با اردن و عراق رسید.

هدف ارتش سوریه رسیدن به مرزهای این کشور با عراق و تامین امنیت مرزها و بستن مسیر بر هرگونه دخالت نظامی خارجی از طرف مرزهای اردن به سوی دیرالزور و مناطق شمالی‌تر است.

ارتش سوریه بر همه چاههای الرصیعی در جاده الزلف مسلط شده است و به پیشروی به سوی منطقه البادیه در نزدیکی مرزهای سوریه و عراق ادامه می دهد. ارتش سوریه بر تقاطع الزرقاء در نزدیکی گذرگاه مرزی التنف مسلط شده است. نیروهای ارتش سوریه بیش از هر زمان دیگری به گذرگاه نزدیک شده اند.

نیروهای ارتش سوریه از سه محور حرکت کرده اند؛ تدمر به السخنه، جنوب تدمر به منظور ملحق شدن با دیگر نیروهای سوری در بادیه دمشق و سوم فرودگاه السین در حومه دمشق به سوی مرزهای سوریه با عراق.

هدف پیشروی در محور اول به سوی شهر السخنه رسیدن به جاده دیرالزور و سپس پیشروی برای شکستن محاصره مناطق واقع در مرزهای عراق است. نیروها در این محور پیشروی های زیادی کرده اند و به کوههای عبیره رسیده اند.

اما در محور  دوم نیروها از جنوب تدمر نیز مساحت زیادی پیشروی کرده اند و ادامه این پیشروی ها سبب قطع ارتباط نیروهای معارض سوری در جبرود و کامل منطقه القلمون شرقی و قطع خطوط امداد رسانی از البادیه سوریه می شود.

در محور سوم، هدف قطع ارتباط نیروهای معارض سوری و اردنی و آمریکایی است که قصد پیشروی به سوی مرزهای عراق را دارند. نیروها ۴۸ کیلومتر در این محور پیشروی کرده اند و بر منطقه سبع بیار مسلط شده اند.

هدف اصلی نیروهای ارتش سوریه رسیدن به گذرگاه التنف و ملحق شدن با نیروهای عراقی در طرف دیگر مرز است به ویژه که همانطور که گفته شد نیروهای حشد شعبی عراق موفقیت های زیادی در آنسوی مرز داشته اند.

در صورتی که نیروهای سوری به مرزهای عراق با سوریه در گذرگاه التنف برسند این سبب می شود که ارتباط نیروهای معارض مورد حمایت آمریکا در البادیه سوریه به شکل کامل قطع شود و وضعیت آن مشابه نیروهای سپر فرات میان ارتش سوریه و کردها خواهد شد.
 
روایت ناگفته از کشته شدن دانشجوی آلمانی معترض به شاه ایران

گذرگاه التنف میان سوریه و عراق و چسبیده با مرزهای اردن است. شهرک التنف از توابع ناحیه تدمر در منطقه تدمر دراستان حمص سوریه است. در ۱۸ ماه مه ۲۰۱۷ آمریکایی ها نیروهای ارتش سوریه که در حال حرکت به سوی التنف بودند را بمباران کردند.

به هر اندازه که نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آن به گذرگاه التنف نزدیکتر می شوند به همان اندازه هشدارهای آمریکا افزایش می یابد زیرا در پایگاه التنف نیروهای ویژه آمریکا مشغول آموزش نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه هستند.

این گذرگاه در ماه مه ۲۰۱۵ به اشغال داعش درآمد و در سال ۲۰۱۶ گروههای مورد حمایت آمریکا بر این منطقه مسلط شدند. این پیشروی ها به مذاق آمریکایی ها خوش نیامده است و آنها با شیوه های مختلف به دنبال واکنش برآمده اند.

روزنامه الوطن سوریه در این باره می نویسد: باوجود هشدارهای نیروهای آمریکایی درباره نزدیک نشدن نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان اما نیروها همچنان به پیشروی ها خود ادامه می دهند و مسافت تا گذرگاه التنف را کم و کمتر می کنند.

این رسانه می نویسد: منطقه البادیه سوریه در نزدیکی مرز سوریه-عراق شاهد تنش میان نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آن از یکسو و نیروهای ائتلاف بین المللی و شبه نظامیانشان از سوی دیگر است و این چندی پس از هدف قرار گرفتن ستونی از ارتش سوریه از سوی جنگنده های آمریکایی در مسیر گذرگاه التنف با سوریه است.

الوطن نوشت: نیروهای ارتش به سوی جاده دمشق-بغداد از منطقه ظاظا تا الزرکا در حرکت هستند و نیروهای ارتش سوریه با این پیشروی در فاصله اندک با البادیه و ۵۵ کیلومتری از گذرگاه التنف هستند.

بثینه شعبان مشاور رسانه ای بشار اسد رئیس جمهور سوریه درباره این تحولات و حرکت نیروهای سوریه به سوی مرز سوریه به الاخباریه گفت: «جنایتی که نیروهای آمریکایی در بمباران واحدهای ارتش سوریه که در حال حرکت به سوی گذرگاه التنف هستند و قبل از آن در کوه الثرده در دیرالزور و فرودگاه الشعیرات، تصادفی نبود و این در راستای ادامه جنایات ضد ملت سوریه و زیر ساخت های آن است. این اقدامات آمریکا حساب شده و با طرح و سناریو است.

وی می افزاید: این اقدامات آمریکا در راستای طرح های استراتژیک آمریکا برای تجزیه منطقه است و بهانه ها و توجیهاتی که از سوی دولت آمریکا می شود، بی اساس است.

شعبان بیان کرد: واقعیت این است که تواصل و ارتباط سوری-عراقی از زمان استقلال دو کشور در اواسط قرن گذشته و از زمان پیمان بغداد در سال ۱۹۵۵ که شامل انگلیس، عراق، ترکیه، ایران و پاکستان برای مهار آنچه نفوذ اتحاد جماهیر شوروی نامیده می شد، ممنوع بوده است. امروز این رویه آمریکایی ها در مقابله با آنچه نفوذ ایران نامیده می شود است.

وی افزود: پس از پیمان سیناء ۲ و سپس کمپ دیوید و پس از سفر وی به قدس در سال ۱۹۷۷، حافظ اسد به دنبال کاستن از باخت اعراب با ایجاد جبهه شامی بود و به سوی عراق، اردن و سازمان آزادی بخش در بیروت رفت اما آنچه از اسناد محرمانه سیا مشخص شده است دستوراتی بود که به صدام برای لشکرکشی به مرزها با سوریه و تهدید سوریه داده شد و صدام علیه هماهنگی یا همکاری با سوریه موضع گرفت و با وجود سفر حافظ اسد به اردن، اما ملک حسین هیچ زمان از غرب فاصله نگرفت و در راستای اقدام عربی مشترک حرکت نکرد.

شعبان گفت: امروز آنچه آمریکا، انگلیس و فرانسه در سوریه انجام می دهند تضعیف سوریه و قطع ارتباط آن با کشورهای همسایه عربی است. انگلیس و فرانسه اخیر به حضور نیروهای خود در سوریه اعتراف کرده اند وآمریکا نیز دم از حمایت کردها و دموکراسی می زند اما هدف فرسوده کردن کشورهای عربی است. هدف غرب برهم زدن اتحاد ضد رژیم صهیونیستی و طرحهای آن است.

وی در پایان بیان کرد: طرح و تاکتیک ارتش سوریه برای دادن اولویت به گذرگاه التنف و دادن مجال به مرتبط کردن جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی با عراق در واقع تلاش برای خنثی سازی طرح های قدیم و جدید غربی ها برای ممانعت از اتصال و ارتباط دو کشور برادر و همسایه است. جایگزین کردن ایران به جای اسرائیل به عنوان دشمن عرب و ترساندن خطر تشیع در واقع آخرین بهانه ها برای ادامه هیمنه غرب بر منطقه است. هدف این اکاذیب بر هم زدن وحدت تاریخی و جغرافیایی اعراب است».

«اسامه خضور»  سخنگوی وزارت دفاع سوریه در گفتگویی با اسپوتنیک درباره توطئه های ضد سوریه گفت: «سوریه از ۶ سال قبل به این دلیل در معرض هجمه قرار گرفته است که نقش حاکمیتی در محور مقاومت و نزاع عربی-صهیونیستی دارد. هدف براندازی دولت سوریه است و این خواسته رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: ارتش سوریه امروز زمام امور را در دست گرفته و موفقیت های گسترده ای در جبهه های مختلف به دست آورده است».

این درحالی است که نیروهای الحشد الشعبی عراق با تسلط بر القیروان و ادامه پیشروی ها به مرز با سوریه رسیده اند. نیروهای حشد شعبی در روستای ام جریض در مرزهای سوریه و عراق استقرار یافته اند.

العالم در این باره گزارش داد:« هدف از نبرد البادیه و رسیدن ارتش سوریه به مرزهای عراق با هدف مقابله با سناریوی غربی-عربی و قطع اضلاع محور مقاومت است. هدف ارتش سوریه ممانعت از طرح تجزیه سوریه است.

به هر حال اگر آمریکایی ها بخواهند اقدامی برای سد کردن نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان انجام دهند با شرایط سختی روبرو خواهند شد و علاوه بر تدارکات گسترده نظامی و تسلیحاتی با توجه به مساحت گسترده و شرایط ویژه جنگ در صحرا و نوع نیروها و تجهیزاتی که در این قبیل نبردها به کار گرفته می شود این نیاز به دخالت مستقیم آمریکا، عربستان یا اردن و حضور نیروهای زیاد دارد و این با توجه به اینکه تبعات این دخالت نظامی از توان اردن و عربستان خارج است، بعید می نماید».

از سویی الحشد الشعبی عراق با همه تهدیدها و فشار به عملیات خود ضد داعش برای پاکسازی کامل مناطق مرزی و حتی ورود به خاک سوریه با هماهنگی دولت سوریه برای تعقیب داعش ادامه می دهند.

نبرد در واقع نبردی تعیین کننده برای آمریکا از یکسو و همپیمانانش و ارتش سوریه و همپیمانانش از سوی دیگر است.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار