پاسخ به یک شبهه؛

آیا عملیات «فتح‌المبین» با استخاره انجام شد؟

«محسن رضایی» در کانال تلگرام خود به شبهه‌ای در خصوص استخاره در عملیات «فتح‌المبین» در روزهای دفاع مقدس پاسخ داد.
کد خبر: ۲۴۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸ - 03June 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در کانال تلگرام خود به شبهه‌ای که این روزها درباره عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس در فضای مجازی شایع شده پاسخ داده است. در این پیام اشاره شده است که:

«در هیچ عملیاتی از دفاع مقدس با استخاره تصمیم‌گیری نشده است»

در‌پی انتشار مطالبی خلاف واقع در فضای مجازی و درباره عملیات فتح المبین، پایگاه اطلاع رسانی دکتر «محسن رضایی» ضمن انتشار حقایقی در این‌باره، خواستار اصلاح مطالب کذب مذکور و جلوگیری از تحریف تاریخ دفاع مقدس شد.

بنا بر این گزارش، به تازگی برخی روایت‌های خلاف واقع از تاریخ دفاع مقدس در فضای مجازی منتشر شده که بر استخاره فرماندهان جنگ و التزام آنان به نتیجه استخاره در عملیات «فتح المبین» تأکید دارد، حال آن‌که از نظر فرماندهان جنگ به ویژه فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس که همگی مقلدان امام(ره) بودند،  هر چند استخاره در حالت تحیر و ابهام، به قصد رجا مانعی نداشت، اما نمی‌توانست مبنای تصمیم‌گیری در عملیات‌ها باشد.

لذا  برای جلوگیری از تحریف تاریخ و آثار نامطلوب  آن در جامعه لازم است  مطلب انتشار یافته در این خصوص،  براساس واقعیت‌های  زیر اصلاح شود:

1. حضرت امام در جلسه  با «محسن رضایی» قبل از عملیات «فتح المبین» گفتند که  اول مشورت‌هایتان  را بکنید و بعد اگر در موردی ابهام داشتید، به قرآن  استخاره کنید.

2. در عملیات «فتح المبین»، فرمانده سپاه  پاسداران انقلاب اسلامی پس از بازگشت  از ملاقات با امام با فرماندهان ارتش وسپاه مشورت کرد و با فرمانده وقت ارتش، برادر «علی صیادشیرازی» مشترکا تصمیم به انجام عملیات گرفتند. لحظاتی پس از آن که دستور عملیات صادر و رمز آن اعلان شد، فرمانده سپاه پاسداران دوران دفاع مقدس  به قرآن مراجعه کرد که آیاتی از سوره «فتح» آمد.

3. در هیچ عملیاتی در دفاع مقدس با استخاره تصمیم‌گیری نشده است؛ ولی همیشه از قرآن کمک گرفته شده است.

4. فرماندهان سپاه، در هرعملیاتی برای رسیدن به تصمیم و انجام عملیات دهها جلسه می گذاشتند؛ به طوری که گاه  برادران ارتش به تعدد این جلسات اعتراض می کردند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی محسن رضایی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار