اشرف غنی:

عاملان کشتار مردم محاکمه می‌شوند/ ضرورت اصلاح در نهادهای امنیتی

رئیس جمهور افغانستان در پیامی به دنبال حادثه تروریستی کابل گفت: می‌پذیرم که کاستی‌هایی در کار مسئولان وجود دارد؛ باید اصلاحاتی اساسی در دستگاه‌های امنیتی و ادارات ما انجام شود.
کد خبر: ۲۴۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱ - 04June 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «محمداشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در پی 3 انفجار تروریستی روز گذشته کابل که منجر به کشته شدن 18 تن و زخمی شدن 20 نفر شد، پیامی را صادر کرد.

غنی در این پیام ضمن ابراز تسلیت بخاطر حوادث تروریستی اخیر افغانستان گفت: از عبدالله عبدالله و همه رهبران جهادی و سیاسی افغانستان که در این روزها همبستگی ملت ما را به نمایش گذاشتند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی گفت: ما و شما هنوز یک صفحه از روزهای پر تلاطم خود را ورق نزده‌ایم که صفحه دیگری از درد و ماتم به سراغ ما آمد. تروریست‌های وحشی هر روز دست به ماجرای مصیبت بار جدیدی می‌زنند تا روح و روان ملت ما را در هم بشکنند.

غنی افزود: آنان می‌خواهند تا آشفتگی، شکاف، تفرقه، بی‌اعتمادی و چند دستگی در میان ما رخنه کند. آنان می‌خواهند تا فاصله میان ملت و دولت افغانستان، فاصله میان یک قوم تا قوم دیگر، فاصله میان بزرگان و جوانان، فاصله میان مرد و زن، فاصله میان فعالان سیاسی و بدنه اجتماعی و انواع شکاف‌های دیگر دهن باز کند، و جامعه ما را در خود فرو ببرد.

رئیس جمهور افغانستان خاطرنشان کرد: «آشوب بزرگ» رمز فعالیت گروه‌های تروریستی است. تهی ساختن جوامع از نظم دولتداری هدف استراتژیک آنان است، تا ویرانگری‌هایی را که در نظر دارند به اوج برسانند.

وی در ادامه گفت: آنان تنها در پی کشتن مردم بی‌دفاع و بی گناه ما نیستند، بلکه هدف بزرگترشان برپا کردن آشوب و بلوای همگانی است. آنچه در لیبی، سومالی، مالی، یمن، سوریه و دیگر مناطق جریان دارد نتیجه همین استراتژی ویرانگر است.

غنی افزود: در این شرایط خاص که افغانستان توانسته است وحدت و همبستگی جهانی را در سطوح مختلف با خود داشته باشد و کنفرانس صلح کابل نیز در همان راستا در راه است، دشمن تمرکز خود را بر این نهاده است که با اعمال جنایت‌بار خود جنگ روانی را شدت ببخشد و سبب شود که احساسات مردم افغانستان در جهت چند دستگی قرار بگیرد و افغانستان فرصت‌های بزرگ خود را در عرصه جهانی از دست بدهد.

رئیس جمهور افغانستان خاطرنشان کرد: آنچه که می‌تواند تمام تلاش‌های شیطانی جنایتکاران را به ناکامی بکشاند این است که ما در روزهای سخت و دشوار در کنار هم باشیم.

وی گفت: هیچ یک از قربانیان و آسیب دیدگان این حوادث بیگانه نیستند، آنان بخشی از وجود ما هستند، عضوی از خانواده‌های ما هستند، همکاران، همسایگان و هموطنان ما هستند، و از دست دادن هر کدام شان برای ما تلخ و ناگوار است.

غنی ادامه داد: ما باید بیدار باشیم تا دشمن خونخواری که حتی به کودکان خردسال رحم نمی‌کند و در هنگام نماز میت به نمازگزاران حمله می‌کنند، فرصت پیدا نکند تا از احساسات پاک مردم ما استفاده کند. ما نباید اجازه دهیم که به دامی بیفتیم که آنان برای افغانستان پهن کرده اند.

وی در ادامه ضمن تایید این موضوع که کاستی‌هایی در کار مسئولان افغانستانی وجود دارد، گفت: باید اصلاحاتی اساسی هم در دستگاه‌های امنیتی و هم در دیگر ادارات ما انجام شود و این اصلاحات در زودترین زمان ممکن عملی خواهد شد.

وی گفت: من قبول دارم که باید با کسانی که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند، در هر سطحی که قرار داشته باشند برخورد قاطع صورت بگیرد.

غنی افزود: من قبول دارم که باید مردم ما عملکرد دولت را در هر سطحی نظارت، ارزیابی و نقد بکنند، چون اینها همه به سود کشور ما و به نفع همگانی ملت ماست، و رهبری حکومت وحدت ملی به اینها معتقد و متعهد است.

رئیس جمهور افغانستان خاطرنشان کرد: من و دکتر عبدالله و سایر هیئت‌های رهبری دولت وحدت ملی افغانستان تعهد می‌کنیم که به همت نیروهای دلیر دفاعی و امنیتی افغانستان و با حمایت شما ملت صبور و آگاه، تروریست‌هایی را که خون پاک فرزندان این کشور را ریخته‌اند به جزای اعمالشان برسانیم.

غنی در پایان گفت: رهبری دولت وحدت ملی افغانستان دستور داده تا هیئتی برای بررسی حوادث روز جمعه که منجر به کشته شدن شماری از جوانان عزیز ما منجر شد، شروع به کار کند و در این هیئت دادستانی و خانواده‌های قربانیان بطور مشترک حضور خواهند داشت، تا کسانی را که فرمان شلیک داده یا تیراندازی کرده بودند شناسایی کرده و بر اساس قانون محاکمه شوند.

انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار