یادداشت/ عباسعلی کدخدایی

انقلابی‌گری یعنی اصلاح مسیرهای غلط

انقلابی بودن و انقلابی‌گری یعنی تشخیص بموقع برای تغییر به مسیر اصلی. این اقدام حسب نیاز جامعه خواهد بود و حرکتی صحیح در مسیر رو به پیش است. امام خمینی(ره) یک انقلابی اصیل بود به همین خاطر ایشان را معمار انقلاب اسلامی می‌نامند. اقدامات انقلابی ایشان جامعه ایران را به مسیر اصلی برگرداند.
کد خبر: ۲۴۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷ - 06June 2017
انقلابی‌گری یعنی اصلاح مسیرهای غلطبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، عباسعلی کدخدایی در یادداشتی نوشت:
 
یکی از تحریف‌هایی که نسبت به انقلاب اسلامی و مبانی آن شده، این است که انقلاب و انقلابی‌گری را در مقابل عقل و عقلانیت قرار می‌دهند کأنّه که با ورود هر یک از این مفاهیم، مفهوم دیگری از در بیرون می‌رود.

این یک نوع کج‌فهمی نسبت به مبانی انقلاب اسلامی است که دشمن سعی می‌کند آن را منتسب به انقلابیون کند و از این طریق، مبانی انقلابی‌گری را مخدوش جلوه دهد. انقلاب یعنی تحول و دگرگونی، اما این تحول و دگرگونی براساس مبانی عقلی انجام می‌شود. یعنی جایی انقلاب صورت می‌گیرد که جامعه از مسیر اصلی خود خارج شده باشد و حکم عقل سلیم این است که با هدایت صحیح، جامعه به مسیر اصلی خود برگردد.
 
این برگشت صحیح یعنی انقلاب و خود این مساله در حکم عقل سلیم است. بازداشتن از حرکت در مسیر انحراف و غلط و البته بازگشت به مسیر صحیح، ناشی از عقلانیت است. بنایراین می‌توانیم بگوییم که انقلاب و انقلابی گری عین عقلانیت بوده و ادامه مسیر اشتباه در مقابل عقلانیت قرار می‌گیرد. در این صورت اگر انقلابی صورت نگیرد خلاف عقل است.
 
انقلابی بودن و انقلابی‌گری یعنی تشخیص بموقع برای تغییر به مسیر اصلی. این اقدام حسب نیاز جامعه خواهد بود و حرکتی صحیح در مسیر رو به پیش است. امام خمینی(ره) یک انقلابی اصیل بود به همین خاطر ایشان را معمار انقلاب اسلامی می‌نامند. اقدامات انقلابی ایشان جامعه ایران را به مسیر اصلی برگرداند. تشخیص بموقع امام برای آمدن به ایران،‌ تشکیل دولت موقت، اصرار بر تدوین قانون اساسی در اوایل انقلاب و... از جمله اقدامات انقلابی ایشان بود که عقل سلیم و گذشت زمان درستی آنها را به اثبات رساند.
 
امروز هم ما همچنان نیازمند حرکتی انقلابی هستیم. حرکتی که مبتنی بر نیاز زمان خود باشد. این حرکت باید بر اساس نیاز جامعه ایران و اقدامات دشمنان انقلاب اسلامی باشد. باید حرکات دشمن را پیش‌‌بینی کرد و بر آن اساس تصمیم صحیح گرفت. تصمیمی که در جهت منافع ملی و اسلامی نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. امروز می‌توانیم مذاکره و تعامل کنیم و در عین حال انقلابی باشیم. حتی هزینه و فایده هم باید براساس معیار انقلابی‌گری باشد.
 
امروز مقاومت یک اصل عقلانی است که تجربه بشری به درستی آن اذعان دارد. مقاومت تا زمانی که هزینه کمتری دارد یقینا بهتر از تسلیم و سازشی است که برای همیشه اضمحلال را در پی دارد و باید گفت مقاومت هم به صورت نرم و هم به صورت سخت، نتیجه‌بخش است. بنابراین انقلابی‌گری به معنی شناخت موقعیت خود و شناخت موضع دشمن و سپس اتخاذ تصمیم صحیح مبنی بر چگونگی انجام اقدامات مناسب در مقابل دشمن است و این عین عقلانیت است. این به معنای انقلابی‌گری و تشخیص راه درست است.
 
چه بسیار رفتارهای منفعلانه‌ای که در زرورقی تحت عنوان عقلانیت از تصمیم‌گیرندگان جامعه سر زده و عاقبتی جز نابودی و اضمحلال را به‌دنبال نداشته است. بنابراین در شرایط کنونی ما نیازمند اقدام انقلابی مبتنی بر عقلانیت در امور داخلی و خارجی کشور هستیم.
 
منبع: روزنامه جام جم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار