خبرها از خانه‌تکانی اساسی در بنیاد فرهنگی روایت حکایت دارد

خبرهایی که این روزها به گوش می‌رسد از خانه‌تکانی اساسی در بنیاد فرهنگی روایت حکایت دارد؛ خانه‌تکانی که نوید تحول در این نهاد انقلابی را می‌دهد.
کد خبر: ۲۴۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶ - 06June 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «احسان محمدحسنی» پس از آنکه با حفظ سمت در سازمان اوج سکان مديريت بنياد فرهنگي روايت را هم به دست گرفت، حالا و پس از گذشت نزديک به يک ماه از آن انتصاب، تغييرات مديريتي در اين بنياد را کليد زده است.
 
او در مراسم توديع و معارفه خود گفته بود: «روايت فتح خانه من است ليکن به منظور هم‌افزايي و يکپارچگي مديريت و تمرکز و افزايش توان توليد اين مسئوليت را پذيرفتم». ظاهراً او چند روزي است که رويکرد افزايش توان توليد در اين مجموعه را به‌طور جدي کليد زده است.
 
روز گذشته «محمدحسين نيرومند» که تاکنون عهده‌دار مسئوليت يکي از قديمي‌ترين انجمن‌هاي سينمايي يعني انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس بود، جاي خود را به «هاشم ميرزاخاني» داد. همچنين بر اساس احکام ديگري چهره‌هايي همچون «احمدرضا درويش، شهريار بحراني، پرويز شيخ‌طادي، مرتضي سرهنگي و سيداحمد ميرعلايي» به عنوان اعضاي شوراي سياستگذاري انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس منصوب شدند.

گفته مي‌شود با اصلاح و ابلاغ ساختار جديد اين انجمن، علاوه بر توسعه و تجهيز شهرک سينمايي دفاع مقدس، مجموعه «راوي فيلم» به عنوان مؤسسه تجهيز و اداره زيرساختي پخش و اکران آثار سينمايي نيز از مؤسسه رزمندگان اسلام جدا شده و به انجمن سينمايي ملحق شده است.

پيش از اين نيز در حکم ديگري، «مسعود نجابتي» از چهره‌هاي شاخص هنرهاي تجسمي کشور به سمت مديرعاملي انجمن هنرهاي تجسمي انقلاب و دفاع مقدس منصوب شده بود.

در حکم پيشين «محمدحسني همچنين، مسعود شجاعي‌طباطبايي، محمدرضا دوست‌محمدي، عباس صانعي، سيدمحمدرضا ميري، حامد مغروري، علي حياتي و سيدمهدي حسيني» نيز به عنوان اعضاي شوراي سياستگذاري انجمن هنرهاي تجسمي انقلاب و دفاع مقدس منصوب شده بودند.
 
افزايش توان توليد يکي از وعده‌هايي است که «احسان محمدحسني» در روز توديع و معارفه رؤساي جديد و قديم بنياد فرهنگي روايت از آن سخن گفت. نهادي که به نسبت بودجه و امکاناتي که در دسترس دارد سال‌هاست که خروجي قابل قبولي ارائه نداده است و حتي بعضاً از توليد و ساخت آثاري حمايت کرده است که اساساً در مغايرت با اهداف اين نهاد بوده است.

موفقيت سازمان رسانه‌اي اوج طي چند سالي که از آغاز به کار اين مجموعه مي‌گذرد سبب شد «محمدحسني» مأمور به از کسالت درآوردن بنياد فرهنگي روايت نيز بشود. نهادي که به طور طبيعي انتظار مي‌رفت طي يک دهه اخير با توجه به کارويژه‌اي که براي آن تعريف شده با روحيه‌اي جهادي به توليدات ناب و مؤثر فرهنگي دست بزند و بتواند بخشي از خلأ فرهنگي و هنري انقلاب اسلامي را مرتفع کند، اما به دليل ضعف رويکردها و سياست‌ها هرگز نتوانست تا يک قدمي اين هدف هم پيش برود.

در اين شرايط بنياد روايت به تزريق روحيه جهادي و تزريق افکار جوان احتياج دارد که به نظر مي‌رسد اين مهم در مسير تحقق است. ريخت و پاش‌هايي که عايدي براي فرهنگ و هنر انقلاب به همراه نداشت همواره و طي سال‌هاي اخير به عنوان عمده‌ترين انتقادها به مديريت بنياد وارد شده است. بي‌انگيزگي، کسالت و رخوتي که به هيچ عنوان شايسته نهادي که انتظار مي‌رود جهادي اداره شود نبود ولي انتظار مي‌رود احسان محمدحسني همان کاري را که با اوج کرد با وسعت بيشتري در بنياد روايت هم پي بگيرد و اين نهاد را از رخوت بيرون بياورد.

ضعف نيروي انساني کارآمد

بنياد روايت امکانات و تجهيزات زيادي دارد ولي بيش از همه از نبود نيروي انساني کارآمد رنج برده است، بي‌انگيزگي در اين نهاد فرهنگي طي سال‌هاي گذشته به حدي رسيد که براي مثال جشنواره هنر مقاومت با يک سال وقفه و کاهش نيمي از رشته‌هاي آن برگزار شد. ضعف در برگزاري سبب شد سکان اجراي اين جشنواره از انجمن هنرهاي تجسمي بنياد گرفته و به بسيج هنرمندان داده شود، اين ضعف در زيرمجموعه‌هاي ديگر بنياد از جمله انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس نيز به شکل حادي ديده مي‌شد. بايد منتظر ماند و ديد که آيا محمدحسني مي‌تواند اين نهاد تنبل و تقريباً فشل را احيا کند يا خير. سابقه مديريت او در سازمان اوج نويد روزهاي بهتري را براي بنياد روايت مي‌دهد.

منبع: روزنامه جوان







نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار