دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

عملیات ناکام داعش در تهران؛ اهداف و پیامدها

گروهک تروریستی داعش اهداف بسیار گسترده‌ای از عملیات دوگانه در تهران دنبال می‌کرد که به بخش قابل توجهی از آن‌ها نتوانست دست یابد.
کد خبر: ۲۴۲۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷ - 10June 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، با وجود تأثیر دو عملیات همزمان عناصر تروریست داعش در ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره) در تهران بر رسانه‌ها و افکار عمومی جهان، جامعه ایرانی نه‌تنها در شوک این موضوع قرار نگرفت، بلکه رفتار مردم پایتخت در نخستین ساعات پس از اجرای این عملیات ناموفق، به گونه‌ای بود که انگار اتفاق مهمی در شهر تهران نیفتاده است و زندگی عادی، با وجود نظارت و توصیه‌های نیروهای امنیتی و انتظامی، در پایتخت جریان داشت.
 
وقوع عملیات به صورت همزمان در دو نقطه مهم از شهر تهران، مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی، نشان از این داشت که تروریست‌ها قصد دارند با زدودن تمرکز نیروهای امنیتی در یک نقطه، شانس موفقیت در اجرای عملیات را بالا ببرند.
 
این تیم‌های تروریستی قصد داشتند که عملیات اصلی را در مراسم روز ارتحال امام خمینی در حرم مطهر ایشان در جنوب تهران و همزمان با سخنرانی رهبر معظم انقلاب اجرا کنند که به دلیل نظارت شدید امنیتی بر اجرای مراسم از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات، نتوانستند هدف خود را در این مورد، که شامل تهدید همزمان مقامات و مردم حاضر در مراسم می‌شد، عملی کنند.
 
عملیات ناکام داعش در تهران؛ اهداف و پیامدها 
انتخاب عناصر ایرانی‌الاصل برای اجرای عملیات توسط داعش چند پیام داشت:
 
نخست اینکه نشان دهند داعش حتی در ایران نیز هوادارانی دارد که در صورت لزوم به دنبال ناامن کردن جمهوری اسلامی هستند. هوادارانی که خود سابقه اقدامات جنایت‌آمیز طی حضور در خاک عراق و سوریه را داشتند.
 
دوم اینکه این افراد به دلیل ایرانی بودن و فهم کامل زبان فارسی، هیچ مشکلی در ارتباط‌گیری و نفوذ، علاوه بر جذب نیرو برای داعش نداشتند. این موضوع در مورد شناسایی کم و کیف اهداف مورد نظر نیز صدق می‌کرد.
 
موضوعی که جای بررسی دارد، چگونگی ارسال سلاح به مزدوران این گروهک تروریستی در داخل ایران است. رسیدن ده‌ها قبضه سلاح نظیر مسلسل‌های کلاشینکوف و ام-4، علاوه بر ده‌ها کیلوگرم مواد منفجره، که شامل جلیقه‌های انفجاری نیز می‌شود، نشان از این دارد که عناصر وابسته به این گروهک، تا حد زیادی توانسته‌اند دور از چشم نیروهای امنیتی، خود را در داخل خاک ایران و با کمک عناصر وابسته به کشورهای بیگانه، تجهیز کنند.
 
هدف اصلی نیروهای داعش در مجلس، نفوذ به تالار اصلی، که محل برگزاری جلسات نمایندگان است، بود. آنان قصد داشتند با رسیدن به این محل و اجرای عملیات گروگانگیری، طی مدت کوتاهی هرچه از نمایندگان مجلس می‌توانند را ترور کنند.
 
با این حال هوشیاری نیروهای سپاه حفاظت در مجلس، باعث شد که آنان موفق به اجرای این بخش از نقشه شوم خود نشوند و پس از چند ساعت درگیری و تیراندازی مداوم، که به شهادت و مجروحیت تعدادی از نیروهای حفاظت و مردم عادی بویژه پرسنل و مراجعین مجلس منتهی شد، تمام تروریست‌های حاضر در ساختمان مجلس نیز به درک واصل شوند.
 
عملیات ناکام داعش در تهران؛ اهداف و پیامدها 
عملیات تروریستی در حرم امام بیش از آنکه از نظر نظامی- سیاسی مانند عملیات در مجلس دارای اهمیت باشد، نوعی تهدید و تلاش برای ضربه زدن به مردم عامی بود که جز شهادت و مجروح شدن عده اندکی از مردم و پرسنل حرم مطهر، چیزی عاید تیم مجری عملیات در آنجا نداشت.
 
دستگیر شدن یکی از عوامل حمله در حرم مطهر، اطلاعات دقیقی در مورد هویت و کیفیت فعالیت دیگر نیروهای وابسته به حلقه‌های تروریستی داعش در تهران و دیگر شهرستان‌ها در اختیار نیروهای اطلاعاتی- امنیتی گذاشت و طی دو روز گذشته ده‌ها نفر از نیروهای وابسته به داعش خصوصا در شهر تهران شناسایی و دستگیر شدند.
 
حضور مردم در مراسم تشییع شهدای حمله تروریستی و محکومیت شدید عملیات، ضربه سختی به کسانی در داخل و خارج از کشور بود که دل به تأثیر عملیات ناچیز داعش در ایجاد ناامنی در پایتخت ایران اسلامی بسته بودند. اگرچه داعش توانست برای اولین بار در تاریخ ننگین تأسیس خود، دست به عملیاتی در پایتخت جمهوری اسلامی بزند؛ اما تهدید صریح فرماندهان نظامی ایران خصوصا سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه مبنی بر قطعی بودن وعده انتقام ایران، خواب را از چشمان فرماندهان داعش ربوده است.
 
ایران، که پیش از این تنها به اقدام مستشاری و همکاری با جبهه مقاومت در نبرد علیه داعش در عراق و سوریه می‌کرد، هم‌اکنون تهدید کرده است که انتقام سختی از این گروهک تروریستی و حامیان آن خواهد گرفت. موضوعی که لرزه آن را بیش از هرکس، باید بر تن مقامات ریاض و واشنگتن دید.

انتهای پیام/ 421   

نظر شما
پربیننده ها