روایت محدثی‌خراسانی از حاشیه‌های دیدار شاعران با رهبر انقلاب در گفت‌وگو با دفاع پرس؛

توصیه رهبری به «هجو» موج ایجاد خواهد کرد/ شاعران انقلاب همیشه «آتش به اختیار»‌ هستند

صاحب کتاب «جشن یگانگی» گفت: یکی از نکات ارزشمندی که رهبر معظم انقلاب در دیدار شعرا مطرح کرده و همه شاعران تعجب کردند، مسئله ژانر «هجو» بود. این یک تذکر به‌جا بود، که خیلی تاثیرگذار بوده و در جامعه ادبی موجی ایجاد خواهد کرد.
کد خبر: ۲۴۳۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴ - 12June 2017
توصیه رهبری به «هجو» موج ایجاد خواهد کرد/ شاعران انقلاب همیشه «آتش به اخیار»‌اند

«مصطفی محدثی‌خراسانی» شاعر برجسته کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به دیدار اخیر شاعران با رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: دیدار امسال شاعران با مقام معظم رهبری یکی از بهترین دیدارهایی بود که در سالهای اخیر برگزار شده است.

وی حضور شاعران چند نسل گذشته در این دیدار را از جمله برجستگی‌های دیدار امسال دانست و بیان کرد: ترکیب حضور شاعران از نسل جوان، پیشکسوت و شاعران کمتر شناخته شده و تنوع جغرافیایی در این دیدار خوب بود. شاعران مختلفی از نقاط مختلف کشور در این دیدار حضور داشتند.

این شاعران برجسته کشورمان گفت: خوشبختانه شعرهای خوبی در این دیدار خوانده شد. قریب به اتفاق شعرها، شعرهای خوبی بودند و همچنین چند شعر عالی و تاثیرگذار خوانده شد. غزل مهدی جهاندار از اصفهان یک نمونه از کارهای خیلی خوب این جلسه بود که با موضوع فتنه سروده شده بود که خیلی تاثیرگذار و خوب بود. در مجموع بحث شعرخوانی‌ها جذاب بود.

محدثی‌خراسانی درباره حال و هوای جلسه نیز عنوان کرد: فضای عاطفی حاکم بر جلسه بسیار خوب بود. ارتباط خیلی زلال و شفافی بین شاعران و مقام معظم رهبری در حین شعرخوانی‌ها به وجود آمده بود. نقد و نظرهای حضرت آقا توام با مهربانی و کنایه‌های لطف‌آمیز بود که به دلنشین‌تر شدن فضای جلسه کمک بیشتری می‌کرد.

دبیر نخستین کنگره ترانه، شعر و سرود دفاع مقدس ادامه داد: بیانات رهبر انقلاب نیز مسائل راهبردی و تاثیرگذاری بود. ایشان درباره فضای کنونی شعر کشور و امیدواری‌هایشان نسبت به پیشرفت شعر بیاناتی را فرمودند. نکاتی را که درباره گرامیداشت شخصیت‌ها، مفاخر و ثبت افتخارات تاریخی تذکر دادند، مهم بود.

صاحب کتاب «جشن یگانگی» درباره تاثیر حمله تروریستی اخیر به مرقد مطهر امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شاعران به موضوع حمله تروریستی به مرقد حضرت امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی نیز اشاراتی داشتند و یکی از شاعران در این باره شعری خواند و تذکر داد که شیعیان مظلوم واقع شده‌اند که حضرت آقا فرمودند «شیعیان به موقع ایستادگی میکنند و تنها نیستند». جریان تروریستی تهران خیلی بر جلسه شاعران تاثیر نگذاشته بود به این معنی که یک عملیات مهم تلقی شود و فضای منفی بر شاعران گذاشته باشد.

این شاعر برجسته انقلاب و دفاع مقدس درباره اشاره رهبر انقلاب به موضوع بهره گرفتن از «هجو» در مسائلی همچون «جاهلیت مدرن» و «جاهلیت قبیله‌ای» نیز بیان کرد: این موضوع، موضوع خیلی خوبی بود که رهبر انقلاب به آن اشاره داشتند. یکی از نکات ارزشمندی که ایشان مطرح کردند و همه شاعران تعجب کردند مسئله ژانر «هجو» بود که ایشان توضیح دادند یک سری مضامین در جهان امروز پیش آمده که غیر از هجو با چیز دیگری نمی‌توان به آن پرداخت. این یک تذکر به‌جا بود که خیلی تاثیرگذار بوده و در جامعه ادبی موجی ایجاد خواهد کرد.

محدثی‌خراسانی ادامه داد: شاعران انقلاب همیشه «آتش به اخیار» بوده‌اند. اگر فضای حاکم بر روح شعر انقلاب اینگونه نبود که شعر انقلاب به اندازه امروز توفنده و پیشرو نبود. اگر شعر انقلاب تا به امروز منتظر برنامه‌ریزی مدیریت فرهنگی ‌می‌شد، ول معطل بود. زمینه «آتش به اختیار» بودن برای شعر انقلاب وجود داشته است و تذکر اخیر رهبر انقلاب به معنی آن است که اقدامات خودجودش در فضای ادبی کشور بیشتر شده تا منجر به رونق گرفتن بیشتر مسائل فرهنگی شود.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار