جدیدترین تحولات میدانی سوریه؛

پیشروی‌ گسترده ارتش سوریه و متحدانش/ گروه‌های تروریستی به جان هم افتاده‌اند

ورود نیروهای ارتش سوریه به مناطق مرزی این کشور با عراق برای اولین بار طی جنگ این کشور، تأثیر مهمی بر تحولات میدانی بویژه طی نبرد با گروه‌های تروریستی گذاشته است.
کد خبر: ۲۴۳۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱ - 12June 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، مهم‌ترین حادثه‌ای که اخبار مربوط به سوریه را تحت تأثیر قرار داد، ورود نیروهای ارتش این کشور به همراه نیروهای هم‌پیمان جبهه مقاومت اسلامی به مرز مشترک با عراق در شمال شرقی منطقه مرزی «تنف» در جنوب شرق استان مرزی حمص بود. این اتفاق برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ در سوریه رخ می‌دهد. این موضوع همزمان با ورود نیروهای ارتش و حشدالشعبی عراق در دو ناحیه از مرز عراق با سوریه است.
 
ورود نیروهای ارتش سوریه به مرز این کشور با عراق، صرف‌نظر از اینکه نشان از هماهنگی کامل نظامی سیاسی- نظامی عراق و سوریه برای پاکسازی مرزهای مشترک از نیروهای داعش، و پس از آن همکاری در پاکسازی کامل نواحی اشغالی دو کشور از تروریسم است، این پیام را به قدرت‌های خارجی و در رأس آنان ایالات متحده آمریکا می‌رساند که تنها دولت‌های عراق و سوریه هستند که مرزهای مشترک خود را کنترل خواهند کرد و هیچ قدرت خارجی حق حضور در مرزهای این دو کشور را ندارد.
 
پیشروی‌های گسترده ارتش و متحدان همزمان با تصفیه‌حساب گروه‌های تروریستی با یکدیگر 
 
آمریکا همزمان با این تحولات، موضوع تحریم مالی حزب‌الله لبنان را به شدت دنبال می‌کند. از نظر ایالات متحده، حزب‌الله لبنان نیرویی است که توانست با ورود به موقع خود به نبردهای سوریه و عراق، سرنوشت جنگ در هر دو کشور را از چیزی که آمریکا انتظار آن را می‌کشید، به چیزی که اصلا آمادگی تحمل آن را نداشت، تغییر دهد.
 
تجربه نبردهای حزب‌الله از بوسنی تا عراق، در کنار تأثیر سیاسی و معنوی بر مسلمانان از اندونزی و تایلند تا قلب اروپا و آمریکا، باعث هراس هرچه بیشتر مقامات آمریکایی از گسترش اندیشه‌های حزب‌الله لبنان شده است.
 
آنچه پیرامون فشار بر حزب‌الله و سوریه مطرح می‌شود، به‌طور کامل با همکاری سیاسی- اطلاعاتی- نظامی کشورهای عربی خلیج فارس، بویژه رژیم سعودی، برای مقابله با محور مقاومت صورت می‌گیرد. هم‌اکنون تحریم مالی و بانکی حزب‌الله علاوه بر گسترش فعالیت‌های امنیتی برای رصد حامیان مالی و فعالان تجاری هوادار حزب، در دستور کار دولت آمریکا قرار دارد.
 
پیشرفت عملیات در شرق حلب و رسیدن به استان رقه نیز یکی از مهم‌ترین تحولات میدانی در جبهه‌های شمال سوریه است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ارتش سوریه، پس از تجهیز تروریست‌ها و ورود آنان از خاک اردن به صحرای بزرگ سوریه در استان حمص، توانست در عملیاتی گسترده با همراهی نیروهای حزب‌الله لبنان، بیش از 20 هزار کیلومتر مربع از صحرای سوریه را طبق اظهارات سخنگوی نیروهای مسلح سوریه از وجود تروریست‌ها پاکسازی کند.
 
با وجود این تحولات، نمی‌توان تأثیر موضوعاتی نظیر تنش میان رژیم سعودی و قطر و عملیات تروریست‌های داعش در پایتخت ایران را بی ربط به سوریه دانست. هر دو موضوع تا حد زیادی از شکست طرح‌های رژیم سعودی در غرب آسیا، بویژه سوریه، نشأت می‌گیرند و طبیعی است که رژیم وهابیت به جای تلاش برای حل این مشکل از طریق راهکاری درست و منطقی، دست به حرکتی منفعلانه و به دور از منطق و عقل نظیر ساماندهی عملیات تروریستی در ایران بزند. گویا حوادث منطقه هنوز نتوانسته است ذهنیت سعودی‌ها را نسبت به وقایع در حال وقوع، تغییر دهد.
پیشروی‌های گسترده ارتش و متحدان همزمان با تصفیه‌حساب گروه‌های تروریستی با یکدیگر 
در همین زمان و طی ساعات گذشته، درگیری‌هایی میان گروه‌های تروریستی در استان حماه و مهم‌ترین مرکز گروه‌های تروریستی در سوریه، یعنی استان ادلب، به وقوع پیوست. اگرچه یک ضلع تمام این درگیری‌ها را جبهه النصره مورد حمایت رژیم وهابیت تشکیل می‌دهد، جبهه‌ای که هیچ مقام سیاسی در جهان تغییر هویت آن با تغییر اسمش به «جبهه فتح‌الشام» را نپذیرفت، اما این درگیری‌ها تاکنون نتوانسته است نتیجه مهمی برای رژیم سعودی و گروهک تروریستی مورد حمایت رسمی آن در سوریه داشته باشد. در مقابل زخمی شدن «عبدالله محیسنی» در حومه ادلب و اخباری تأییدنشده از کشته شدن ابوبکر البغدادی، فشار روانی زیادی را متوجه مقامات امنیتی و شیوخ تکفیری دست‌نشانده رژیم وهابیت در حوزه‌های علمیه وابسته به ریاض کرده است. 
 
با وجود چنین وضعیتی، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با پوشش غیررسمی و بدون محافظ به نمایشگاه رمضانی شهر دمشق رفت تا از اجناس غرفه‌های آن برای خانواده خود در ماه مبارک رمضان خرید کند. این حضور غیررسمی، باعث استقبال گسترده مردم حاضر در نمایشگاه شد به گونه‌ای که بسیاری از مردم خرید خود را رها کردند تا در هنگام خرید و بازدید رئیس‌جمهور سوریه، وی را همراهی کنند. حضور سرزده و به دنبال آن استقبال گسترده مردم سوریه از رئیس‌جمهورشان در این نمایشگاه، خط بطلانی عملی بر ادعاهای آمریکا پیرامون پایان دوره بشار اسد و عدم محبوبیت وی میان مردم سوریه بود.
 
پیشروی‌های گسترده ارتش و متحدان همزمان با تصفیه‌حساب گروه‌های تروریستی با یکدیگر 
حوادث اخیر نشان می‌دهد که عزم دولت‌های ایران، سوریه، عراق و دولت انقلابی یمن برای مبارزه با تروریست‌های دست‌پرورده حوزه‌های عملی و دلارهای نفتی ریاض جدی است و محور مقاومت اجازه نخواهد داد تلاش‌های ارتجاع عربی برای حفظ غده سرطانی اسرائیل در غرب آسیا به نتیجه برسد.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها